مزایا و معایب پهپاد سمپاش کشاورزی در باغات و مزارع

اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در بعضی از مناطق یا به‌سختی انجام می‌شود یا مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد. درحالی‌که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در تمام زمینه‌های زندگی بشر، بخش کشاورزی نیز از این پیشرفت بی‌نصیب نمانده و با ورود تکنولوژی به این بخش، بعضی از عملیات زراعی آسان تر از گذشته شده است. […]

پهپاد سم پاش در مزرعه ذرت

اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در بعضی از مناطق یا به‌سختی انجام می‌شود یا مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد. درحالی‌که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در تمام زمینه‌های زندگی بشر، بخش کشاورزی نیز از این پیشرفت بی‌نصیب نمانده و با ورود تکنولوژی به این بخش، بعضی از عملیات زراعی آسان تر از گذشته شده است.
پهپادها یک ابزار قابل اعتماد و هوشمند بسیار کارآمد در بخش کشاورزی هستند.
امروزه در مزارع بزرگ و پیشرفته برای سم‌پاشی از پهپادها استفاده می‌شود. استفاده از پهپادها فواید بسیاری مانند: کاهش مصرف سموم، دقت در سم‌پاشی و سرعت بالا و… دارد.

مزایا و معایب استفاده از پهپادهای سمپاش

سرعت سمپاشی

پهپادها در مدیریت زمان و سهولت انجام کار بسیار تأثیرگذار هستند به‌عنوان‌مثال با استفاده از پهپادها در مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می‌توان حدود یک هکتار از اراضی زیر کشت را سم‌پاشی کرد، با توجه به این سرعت‌ بالا در سم‌پاشی در صورت استفاده از پهپادها روزانه می‌توان ۳۰ تا ۴۰ هکتار زمین را سم‌پاشی کرد. درصورتی‌که در روش سم‌پاشی با تراکتور روزانه می‌توان حداکثر ۱۰ الی ۱۵ هکتار زمین را سم‌پاشی کرد.

مدیریت مصرف سموم

در بحث استفاده از سموم دفع آفات نباتی، استفاده از پهپادها قابلیت کاهش ۳۰ درصدی در مصرف سموم را دارد که این مورد از لحاظ زیست‌محیطی و اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید حائز اهمیت است.

مدیریت مصرف آب

با توجه به تنش آبی و کمبود آب در کشور ما، استفاده از پهپادهای سم‌پاش می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف آب گردد (میزان استفاده از آب ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد). جهت سم‌پاشی یک هکتار زمین با تراکتور به ۲۰۰ الی ۴۰۰ لیتر آب نیاز است اما در صورت استفاده از پهپاد سم‌پاش با حدود ۱۴ الی ۱۵ لیتر آب می‌توان یک هکتار را سم‌پاشی کرد.

عملکرد بالا در شرایط مختلف

در مواقعی که بارندگی زیاد باعث خیس و گل‌آلوده شدن زمین کشاورزی شده است و امکان ورود تراکتور و ادوات سم‌پاشی به زمین کشاورزی عملاً امکان‌پذیر نمی‌باشد اما سم‌پاشی مزرعه لازم و ضروری است، خوشبختانه پهپاد ها می‌توانند به این مزارع ورود کنند و سم‌پاشی را انجام دهند. همچنین در زمین‌های ناهموار و شیب‌دار که حرکت ادوات کشاورزی مشکل است می‌توان از پهپادها کمک گرفت.

عدم ورود ماشین‌آلات به مزرعه و جلوگیری از خوابیدگی و لهیدگی محصول و درنتیجه حذف تلفات و عملکرد بالاتر هنگام برداشت از دیگر مزایای استفاده از پهپاد های سم‌پاش می‌باشد. با عبور چرخهای ماشین‌آلات کشاورزی به مزرعه بخش بزرگی از محصول در اثر لهیدگی و خوابیدگی از بین می‌رود (در گندم و جو حدود ۱۰ درصد و در کلزا که ساقه‌ها بلندتر هستند حدود ۲۰ درصد)

پهپاد سم پاش در مزرعه پنبه

دقت و یکنواختی سم پاشی

دقت و یکنواختی پاشش سم از دیگر مزایای استفاده از پهپادها می‌باشد. همچنین امکان سم‌پاشی در باد و کاهش باد بردگی سم از دیگر فواید استفاده از پهپادها می‌باشد؛ زیرا پهپادها فشار باد به سمت پایین دارند و باد بردگی سم را کاهش می‌دهند.

پهپادها مجهز به سیستم هوشمند تشخیص موانع (جهت عدم برخورد با آن‌ها) و تنظیم ارتفاع بوده درنتیجه توانایی سم‌پاشی در شب با بالاترین دقت را دارند.

کاهش نیروی انسانی

پهپادها همچنین باعث کاهش مصرف نیروی انسانی و هزینه‌های کارگری می‌شوند (یک تراکتور ۳ تا ۴ کارگر نیاز دارد).

نیاز به شارژ مجدد

پهپادها در هر پرواز ۱ تا ۲ هکتار را سم‌پاشی می‌کنند و سپس جهت شارژ مجدد به خانه برمی‌گردند که این از معایب پهپادها می‌باشد.

هزینه بالای خرید دستگاه

از معایب دیگر پهپاد ها هزینه بالای خرید است که اجاره کردن آن بسیار مقرون به صرفه است.

اجرای خدمات سم پاشی مزرعه با پهپاد سم پاش

اجرای خدمات سمپاشی با پهپاد: ۰۹۱۲۱۴۴۸۰۴۷

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۷ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۶۶

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۱۱ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. مرتضی
    ۱۴۰۱/۰۱/۱۶

    !با توجه به مقدار آب کم که برای سمپاشی استفاده میشه آیا سم غلیظ نمیشه !
    اکثر شرکتهای تولید کننده سم برای استفاده از سم مقدار آب زیادی رو پیشنهاد می دن حالا با ۱۰ _۱۴ لیتر در هکتار چطور این حجم سم رو ترکیب و به گیاه منتقل میکنن. آیا سم های سیستمیک در استفاده از این روش به گیاه آسیب نمیزنه !!
    آیا مقاله علمی در این زمینه وجود داره ؟

  2. اسفیدانی
    ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

    خوب بود اما یسری مطالب برای شخصی مثل من که خودم در زمینه پهپاد ها کار میکنم غیر منطقی بود زیرا خیلی هزینه ها که در انجام سمپاشی با پهپاد انجام میشود در سمپاشی با شیوه های دیگر در مراتب دیگری هزینه میشود که لازم به ذکر بود

    • حافظ بهاری
      ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

      سلام
      ممنون از نظرتان.

  3. مهدی
    ۱۳۹۹/۰۲/۰۲

    برای کنترل علف های هرز برای کِشت سیاه دانه از چه سَمی استفاده کنیم ؟

    ۱- ایمازتاپیر
    ۲- لونترال
    ۳- سیتوگیت
    ۴- هالوکسی فوپ
    ۵- اُرمتیل(سوپرگالانت)

  4. AhmadQrs
    ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

    زمین ما وقتی بارون اومده بود کاملا خیس شده بود و تا مدتی طولانی رطوبت بالا بود و خشک نمیشد که بخایم سم قارچکش جهت پیشگیری و درمان بیماری های قارچی بزنیم و رطوبت کم کم داشت باعث قارچ در زمین میشد که خوشبختانه با پهپاد سمپاش که نظر دوستم بود آشنا شدم و از سم قارچکش به همراه محلول تقویتی استفاده کردیم و نتیجه فوق العاده ای داشت و به نسبت کشتهای همسایه و مشابه خیلی تفاوت تناژ و کیفیت پیدا کرد.

  5. Kristopher
    ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

    با سلام خدمت دوستان عزیز بگم که تجربه ای خوبی که از این پهپاد سم پاش داشتم این بود که تو این مشکلات اقتصادی خیلی خیلی مقرون به صرفه بود و کار چند روز تو چند ساعت انجام شد در بعضی قسمتهای زمین که امکان رفتن به انجا نبود با این پهپاد کار رو آسان کرد و خیلی مزایای دیگر
    با تشکر از مدیریت سایت

  6. افسانه
    ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

    توضیحاتتون عالی بود ??
    ممنون از مقاله های خوبی که می گذارید??

  7. حامد
    ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

    خیلی خوب بود
    ممنون از توضیحات دقیق و جامع

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*