مشاوره و بازدید از مزرعه یونجه

بازدید از مزرعه یونجه و یادآوری نکات مهم پس از برداشت یونجه

مشاوره و بازدید از مزرعه یونجه

یونجه با نام علمی Medicago Sativa یا به عنوان آلفا آلفا شناخته می‌شود. این گیاه بومی فلات ایران می‌باشد. برای داشتن یونجه مرغوب با پروتئین بالا حتما تغذیه و آبیاری این گیاه باید به صورت منظم و کامل انجام گیرد.

از علف های هرز مشهور و مهم یونجه می توان به گیاه انگلی سس اشاره کرد. این گیاه انگلی فاقد ریشه، فاقد برگ بوده و از گیاه میزبان تغذیه می نماید. سس باعث افت شدید بازدهی و عملکرد گیاه در  سطح می شود.

مبارزه با گیاه انگلی سس

حتما به صورت دائم مزرعه یونجه از نظر علف های هرز مخصوصا سس باید نظارت گردد تا به محض مشاهده از روش های کنترل و مبارزه با سس باید انجام گیرد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. جلوگیری از ورود دام به داخل مزرعه
  2. استفاده از کود دامی کاملا پوسیده و عاری از علف هرز
  3. حذف کل اندام هوایی گیاه درگیر با سس و خارج نمودن آن در پلاستیک و در نهایت سوزاندن آن
  4. سوزاندن مناطق آلوده به سس
  5. در صورت گل دهی و ریختن بذر های سس بر روی سطح خاک حتما باید ۵ الی ۱۰ سانتی متری سطح خاک جمع آوری گردد و از مزرعه خارج گردد.

حتما باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید سس به گل دهی و بذر دهی برود، در صورت بروز این اتفاق، مبارزه بسیار سخت و دشوار می شود. یونجه از سال دوم الی سوم بسته به رسیدگی، کود دهی، خاک ورزی و هوادهی ریشه، آبیاری منظم و … به توجیه اقتصادی می‌رسد.

این گیاه ۷ ساله می‌باشد ولی از لحاظ اقتصادی و کیفیت ( میزان پروتئین، بافت شاخه ها و …) تا ۵ سال می‌باشد. در قزوین، کرج، هشتگرد ۳ الی ۴ چین یونجه برداشت و در مناطق جنوبی ایران، مانند بم، تا ۸ چین نیز گزارش شده است.

میزان و دفعات برداشت یونجه کاملا وابسطه به شرایط آب و هوایی و رسیدگی های انجام شده می باشد.

بیماری سرخرطومی یونجه

از آفات مهم یونجه میتوان به سرخرطومی یونجه اشاره نمود که می تواند باعث خسارات سنگین و کاهش عملکرد گیاه گردد. این آفت زمستان گدرانی را به صورت حشره کامل در بین بقایای گیاه موجود در مزرعه انجام می‌دهد و به محض مساعد شدن هوا، شروع به تغذیه و تخم گذاری بر روی اندام های هوایی یونجه می‌کند.

لارو های این آفت در سن اول خود از برگ های لطیف، جوانه ها و در سنین بعدی با تغذیه از برگ ها موجب مشبک شدن آن ها می‌شود. طغیان سرخرطومی یونجه موجب کاهش سطح برگ ها و به دنبال آن کاهش شدید فتوسنتز در گیاه و خشک شدن اندام هوایی متقابلا عملکرد گیاه بسیار کاهش می‌یابد.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز 2.5 / 5. مشارکت‌کننده‌ها: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*