۶ اشتباه عمده‌ در مورد گل و گیاهان آپارتمانی

مقدمه پرورش گیاهان در خانه بسیار ارزشمند و پراسترس است و هنگامی‌که گیاهان شما رونق می‌گیرند و شاداب هستند احساس خوبی را به شما منتقل می‌کنند؛ اما وقتی گیاهان شما شروع به زرد شدن می‌کنند شما برای بازگرداندن فرزندان سبز خود به وضعیت سلامتی به گوگل مراجعه می‌کنید. درحالی‌که دلایل بسیار زیادی وجود دارد که […]

نکات نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی

مقدمه

پرورش گیاهان در خانه بسیار ارزشمند و پراسترس است و هنگامی‌که گیاهان شما رونق می‌گیرند و شاداب هستند احساس خوبی را به شما منتقل می‌کنند؛ اما وقتی گیاهان شما شروع به زرد شدن می‌کنند شما برای بازگرداندن فرزندان سبز خود به وضعیت سلامتی به گوگل مراجعه می‌کنید. درحالی‌که دلایل بسیار زیادی وجود دارد که گیاهان خانگی ناگهان شروع به از دست دادن شادابی می‌کنند؛ اما تعداد معدودی از اشتباهات رایج در پرورش گیاهان وجود دارد که مردم اکثراً آن را مرتکب می‌شوند.

اگر شما می‌خواهید در آینده از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنید و یا در تلاش هستید که متوجه شوید کجا اشتباه صورت گرفته است، این مقاله دقیقاً همان چیزی است که باید در مورد نگه‌داری از گل و گیاهانتان بدانید.

۱) هرس نکردن گیاهان

فقط باغبانان در فضای بازنیستند که باید درختان خود را هرس کنند. بلکه کسانی که گیاهان را در خانه نگهداری می‌کنند نیز باید آن‌ها را هرس کنند. به گفته‌ی سوزان اسپانجر، باغبان حرفه‌ای و طراح گل و گیاه Bloomful Flora Design: این چیزی است که اکثر مردم از آن می‌ترسند زیرا مطمئن نیستند که چگونه این کار را انجام دهند.

با کمال تعجب هرس گیاهان در خانه بسیار ساده‌تر ازآنچه انتظار دارید است. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید انتهای مرده‌ی موهای خود را برش دهید تا رشد جدید آن‌ها را تحریک کنید. برای تمدید دوره‌ی گلدهی یک گیاه و تشویق آن به دادن شکوفه‌های سالم‌تر و بزرگ‌تر شما باید گل های خشک و مرده در سر گیاه را حذف کنید.

برای شروع شما به یک قیچی تیز و محکم یا یک ابزار هرس باغ (مانند کلیپس) نیاز دارید. گیاهان را از نزدیک مورد بررسی قرار داده و برگ‌ها و ساقه‌های بیمار و تغییر رنگ داده را از ساقه جدا کنید. برای گیاهان محبوبی مانند پتوس و پیچ انگلیسی، جوان‌سازی آن‌ها با برش به طول ۴ تا ۶ اینچ صورت می‌گیرد. گیاهان گلدانی بسیار خودکفا هستند اما بازهم برداشتن برگ‌های مرده از روی گیاهان بسیار مفید است.

هرس گل های آپارتمانی

۲) مراقبت بیش‌از‌حد از گیاهان

به‌عنوان یک مادر گیاهی مراقبت از نوزادان سبز زیاد سخت نیست. متأسفانه این یکی از رایج‌ترین اشتباهات در مورد گیاهان این است که اکثراً فکر می‌کنند گیاهان به مراقبت زیادی احتیاج دارند. ممکن است احمقانه به نظر برسد اما گیاهان ازآنچه که فکر می‌کنیم سرسخت‌تر هستند و کمی غفلت را می‌توانند تحمل کنند.Erin Marino کارشناس گیاهی و مدیر بازاریابی در The sill می‌گوید حتی گیاهان ممکن است از کمی بی‌توجهی به آن‌ها نیز قدردانی کنند، به‌ویژه در ماه های طولانی زمستان که بیشتر گیاهان فصل گرم در داخل خانه در خواب هستند، شما باید آن‌ها را کمتر آبیاری کنید و منتظر از دست دادن چند برگ از گیاهانتان باشید. این یک روند طبیعی فصلی است که وقتی گیاهان نور کافی برای پشتیبانی برگ‌های فعلی خود دریافت نمی‌کنند، اتفاق می‌افتد.

مراقبت نکردن گیاهان

۳) استفاده مداوم از کودها

شما فکر می‌کنید که کاربرد زیاد از حد کود گیاهان شما را خوب می‌کند و برای آن‌ها مفید است، اما اسپانجر می‌گوید که گیاهان معمولاً به کود احتیاجی ندارند. او خرید کود و کاربرد آن را توصیه نمی‌کند مگر اینکه یک گیاه خانگی به‌سختی در تلاش برای رشد باشد.

اگر آن‌ها قبلاً خوب رشد کرده‌اند می‌توانید با مقداری کمپوست به آن‌ها قدرت دهید. تهیه‌ی کمپوست در خانه بسیار آسان است. با استفاده از دور ریز مواد آشپزخانه و پوست میوه و سبزیجات پلاسیده می‌توان کمپوست تهیه کرد. همه‌ی گیاهان داخل و خارج منزل کمپوست را دوست دارند. اگر درمورد کود های اطلاعات بیشتری نیاز داشتید به مقاله کود های شیمیایی و آلی مراجعه کنید.

۴) عدم استفاده از آبیاری خودکار گیاهان

اسپانجر بسیاری از مشتریان ناامید خود را می‌بیند که بعد از برگشتن از مسافرت با تعدادی گیاه پژمرده روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل او همیشه از روش خود آبیاری استفاده می‌کند تا از بروز این مشکلات رایج در گیاهان جلوگیری کند.

برای تعطیلات آخر هفته‌ی طولانی یک بطری خالی با درب آلومینیومی را بردارید و با چکش و میخ ۴ الی ۵ سوراخ کوچک درروی درب آن ایجاد کنید، بطری را تمیز شسته و آن‌ را کاملاً با آب دارای دمای اتاق پرکنید. سپس سوراخ کوچکی در خاک حفر کنید و بطری را از قسمت درب در آن قرار دهید. یا از سیستم‌های خودکار آبیاری و ابزارهای کاربردی به‌عنوان یک راه‌حل سریع‌تر استفاده کنید.

۵) تعویض نکردن گلدان ها

جابه‌جایی گیاهان ممکن است برای شما ترسناک باشد؛ اما اکنون زمان آن رسیده که با ترس‌های خود روبه‌رو شوید و به دنبال آن بروید.

اوایل بهار، قبل از فصل رشد بهترین زمان برای جابه‌جایی گیاهان است. مارینو می‌گوید: تغییر مکان گیاهان همیشه به معنای انتقال گیاهان به گلدان بزرگ‌تر نیست، گاهی اوقات به معنای تغییر ترکیب بستر گلدان گیاهان است تا بتواند مواد مغذی جدید را از ترکیب بستر تازه تهیه کند. بااین‌حال اگر گیاه شما زیاد رشد کرده است گلدان جدیدی را انتخاب کنید که اندازه‌ی آن کمی بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد.

بزرگ کردن گلدان باید یک روند تدریجی باشد و طی سال‌ها صورت گیرد. گیاه شما نباید داخل گلدان و بستر آن شناور باشد زیرا این موضوع می‌تواند به دلیل نگهداری آب بیش‌ازحد باعث پوسیدگی بالقوه ریشه‌ها شود.

تعویض گلدان

۶) پاکسازی نکردن گرد و غبار از روی گیاهان

چند ثانیه وقت بگذارید و یکی از برگ‌های گیاه خود را با انگشت پاک کنید، اگر انگشت شما گردوغبار گرفت، این می‌تواند بدون آنکه متوجه شوید به گیاه شما صدمه بزند. اسپانجر می‌گوید مراقب گرد وغبارهایی که بر روی برگ‌ها ایجادشده است باشید و اگر گیاهان دارای برگ‌های مویی هستند، آن‌ها را با یک پارچه مرطوب یا برس نرم تمیز کنید. گردوغبار بیش‌ازحد می‌تواند روزنه‌های گیاه را مسدود و تنفس گیاه را دشوار کند. این رایج‌ترین اشتباهی است که اکثر مردم در مورد گیاهان شان مرتکب می‌شوند.

پاکسازی برگ گیاهان

جمع بندی

با توجه به گسترش شهرها و آپارتمان‌نشینی، اکثر مردم توجه زیادی به نگهداری گل و گیاهان در منزل خود دارند اما اطلاعات آن‌ها جهت مراقبت و نگه‌داری از آن‌ها کم است و باعث از بین رفتن گیاهان شان می‌شود. نگهداری گیاهان در منزل کار دشواری نیست.

باید بدانیم که گیاهان در منزل نیز مانند گیاهان باغی احتیاج به هرس، آبیاری درست و به‌موقع، خاک متناسب که دارای مواد غذایی کافی برای رشد گیاهان باشد، تهویه ریشه، اکسیژن، نور و فضایی متناسب با اندازه‌ی آن (گلدان مناسب) دارند.

با تأمین کردن این احتیاجات می‌توان گیاهانی سالم و شاداب پرورش داد و نیاز به وسواس بیش‌ازحد برای کود دهی و آبیاری و مراقبت شدید در نگهداری آن‌ها نیست.

منبع: THE 6 MOST COMMON MISTAKES PEOPLE MAKE WITH THEIR INDOOR PLANTS

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴.۱ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۱۳

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*