معرفی آفت‌کش‌های خانگی برای کنترل ارگانیک آفات

از آنجایی که کشاورزی ارگانیک از یک روش جدید به روشی معمول برای پرورش گل و گیاهان زینتی تبدیل شده است، تولیدکنندگان به خواسته باغداران در مورد محصولات مؤثر اما طبیعی برای کنترل آفات پاسخ داده‌اند. این مواد طبیعی منحصر به مراکز تخصصی و فروشگاه‌های کشاورزی نیستند و حتی در فروشگاه‌های محلی نیز می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

مقدمه

چرا کنترل ارگانیک آفات و حشرات گل و گیاهان زینتی مهم است؟ دلایل زیادی برای پرورش ارگانیک گیاهان زینتی وجود دارد، ازجمله نیاز به حذف آفات سرکشی که به محصولات و گیاهان زینتی (که در خانه و محیط زندگی انسان‌ها نگهداری می‌شوند) خسارت وارد می‌کنند. باغبان‌ها و افراد طرفدار کشت ارگانیک عموماً از آفت‌کش‌های شیمیایی دوری می‌کنند و از تیمارهای خانگی برای کنترل آفات سرسخت گیاهان استفاده می‌کنند. در اینجا چند راه‌حل خانگی ساده برای کنترل ارگانیک آفات وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

۱. صابون حشره‌کش خانگی

صابون‌های حشره‌کش در هر باغ ارگانیکی موجود است، اما باغبانان می‌توانند یک اسپری خانگی درست کنند که برای شته‌ها، کرم‌ها و کنه‌ها به همان اندازه صابون حشره‌کش مؤثر است. جهت تهیه صابون حشره‌کش خانگی سه قطره مایع ظرف‌شویی ملایم را با یک لیتر آب ترکیب کنید سپس یک قاشق غذاخوری روغن پخت‌وپز به آن اضافه کنید. روغن کمک می‌کند تا مخلوط راحت‌تر به برگ‌ها بچسبد. گیاهان را تا حد خیس شدن اسپری کنید، اما برای جلوگیری از سوخته شدن برگ گیاهان این محلول را روی شکوفه‌ها یا زمانی که دمای هوا بیش از ۸۰ درجه فارنهایت است استفاده نکنید.

۲. اسپری سیر

سیر دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی طبیعی و همچنین یک آفت‌کش قوی است. ۵ عدد سیر را پوست بگیرید و له کنید و با حدود ۰.۵ لیتر آب مخلوط کنید. اجازه دهید سیر یک شب در آب بماند سپس مقداری صابون ظرف‌شویی را به مخلوط اضافه کنید، سپس آن را از یک صافی عبور دهید. این مایع را با یک گالن آب (۴.۵ لیتر) رقیق کنید، سپس آن را در یک بطری اسپری بریزید. این محلول را یک یا دو بار در هفته روی گیاهان خانگی خود اسپری کنید تا اکثر آفات و حشرات را کنترل کند.

۳. اسپری تنباکو

همه با اثرات منفی سیگار برای سلامتی آشنا هستند، اما نیکوتین موجود در تنباکو برای انواع حشرات نیز سمی است. جهت ساخت اسپری خانگی تنباکو برای کنترل حشرات، به اندازه کافی ته سیگار را جمع کنید تا حدود ¼ فنجان تنباکو داشته باشید. تنباکوها را در یک پارچه قرار دهید و آن‌ها را به مدت چند ساعت در یک لیوان آب خیس کنید. اکنون اسپری شما آماده استفاده است. از کاربرد این آفت‌کش خانگی بر روی گیاهان خانواده شب بو مانند گل اطلسی، داتوره و نیکوتینیا خودداری کنید، زیرا تنباکو می‌تواند حامل ویروس موزاییک باشد که این خانواده از گیاهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۴. آفت‌کش خانگی نمک اپسوم

نمک‌های اپسوم را می‌توان در اطراف گیاهان پاشید یا در آب حل کرد تا اسپری درست شود. برای تهیه اسپری، یک فنجان نمک را در پنج گالن آب حل کنید، سپس در ظرف اسپری بریزید و روی گیاهان آفت‌زده بپاشید. محلول نمک اپسوم مخصوصاً روی راب­ها و سوسک‌ها مؤثر است. گزینه دیگر این است که نمک اپسوم را در اطراف پایه گیاهان بپاشید. نمک اپسوم از گسترش آفات جلوگیری می‌کند و همچنین منیزیم را به خاک اضافه می‌کند که باعث افزایش جذب مواد مغذی توسط گیاهان می‌شود.

۵. اسپری روغن

یک اسپری حشره‌کش خانگی مؤثر را می‌توان با دو ماده بسیار ساده درست کرد: صابون و روغن. اسپری روغن با پوشاندن منافذ پوستی و خفه کردن حشرات نرم‌تن مانند شته‌ها و کنه‌ها، آن‌ها را از بین می‌برد. یک فنجان روغن نباتی را با یک‌چهارم فنجان صابون مایع مخلوط کرده و خوب تکان دهید. این مخلوط را می‌توان تا زمانی که به آن نیاز داشته باشید ذخیره کنید. هنگام تیمار گیاهان، یک قاشق غذاخوری از این مایع غلیظ را با چهار فنجان آب مخلوط کنید. جهت بهترین نتایج نیاز به استفاده مجدد از این اسپری (یک‌بار در هفته) دارد.

۶. فلفل تند، دفع‌کننده حشرات

حتی برای باغبانانی که تمایلی به غذاهای تند ندارند، ارزش دارد که یک ردیف از گیاهان فلفل چیلی تند را به خاطر اثرات دفع حشرات به باغ خود اضافه کنند. یک مشت فلفل تند خشک شده را با دانه‌ها در غذاساز بریزید و خرد کنید تا پودر شود. مواظب باشید گردوغبار آن روی پوست یا داخل چشمتان نرود. این پودر را برای دفع مورچه‌ها و مگس‌های سفید اطراف گیاهان باغچه بپاشید. برای قدرت چسبندگی بیشتر، ۱/۲ فنجان فلفل چیلی آسیاب شده را به یک لیتر روغن باغبانی اضافه کنید و سطح رویی و زیرین شاخ و برگ گیاهان را غبارآلود کنید.

۷. اسپری پوست مرکبات

اسپری ساده پوست مرکبات در از بین بردن شته‌ها و برخی دیگر از حشرات نرم‌تن مؤثر است. پوست یک لیمو را رنده کنید و یک پیمانه آب جوش که از روی حرارت برداشته‌اید به آن اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط یک شب بماند، سپس با پارچه تمیز یا یک الک آن را صاف کنید. مخلوط را در بطری اسپری بریزید و روی هر دو قسمت بالا و پایین برگ گیاهان آفت‌زده اسپری کنید. این مخلوط برای اثربخشی باید با بدن حشرات تماس داشته باشد.

۸. الکل

مالیدن الکل با استفاده از پنبه یا گوش پاک‌کن به‌سرعت بدن آفات نرم مکنده مانند شته‌ها، شپشک آرد آلود و تریپس را خشک می‌کند.

هشدار

مالیدن الکل همچنین می‌تواند به بافت­های گیاه آسیب برساند، بنابراین باید به مقدار کم از الکل استفاده کنید.

بهترین راه برای استفاده از الکل این است که یک گوش پاک‌کن پنبه‌ای آغشته به الکل را مستقیماً روی بدن آفات مانند شپشک آردآلود بمالید و مراقب باشید از مالیدن الکل به خود گیاه جلوگیری کنید. گیاهان با برگ‌های مومی شکل ممکن است اسپری الکل رقیق (یک فنجان الکل مخلوط شده با یک لیتر آب) را تحمل کنند. این یک روش موردعلاقه برای دفع سریع آفات ارکیده است.

۹. اسپری آب حشرات

مردم ممکن است از این‌که بدانند می‌توان از خود آفات، یک اسپری حشره‌کش طبیعی درست کرد، منزجر شده و درعین‌حال مجذوب شوند. آفات مزاحم را به ‌اندازه‌ای جمع کنید که حداقل یک قاشق چای‌خوری پر شود و با پشت قاشق آن‌ها را پودر کنید. حشرات له ‌شده را در پارچه کتانی قرار دهید و یک شب در دو فنجان آب خیس کنید و سپس آن را در بطری اسپری بریزید. برای بهترین نتیجه، آب حشره را در عرض سه روز استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

کنترل ارگانیک آفات از اهمیت بالایی برخوردار است. باغبان‌ها و افراد طرفدار کشت ارگانیک عموماً از آفت‌کش‌های شیمیایی دوری می‌کنند و از تیمارهای خانگی برای کنترل آفات سرسخت گیاهان استفاده می‌کنند. صابون حشره‌کش خانگی، اسپری سیر، اسپری تنباکو، نمک اپسوم، اسپری روغن، فلفل چیلی، پوست مرکبات و الکل چند نمونه از آفت‌کش‌های خانگی ساده برای کنترل ارگانیک آفات هستند که در خانه و محیط زندگی خود با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴.۳ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۳۸

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*