نحوه رشد و مراقبت از درخت پاوپاو

چکیده پاوپاو درختی کوچک از جنس Asimina بوده که ارتفاع آن به 5 تا 10 متر می‌رسد و میوه‌های آن مصارف خوراکی، آشپزی و طعم‌دهنده دارند. این گیاه در مناطقی با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد رشد خوبی دارد و جهت رشد و نمو به خاک سبک با زهکشی مناسب، آب و نور کافی نیاز دارد.

نحوه رشد و مراقبت از درخت پاوپاو

مقدمه

پاوپاو درختی کوچک و برگ‌ریز است که بزرگ‌ترین میوه بومی آمریکای شمالی را می‌دهد. این درخت از خانواده Annonaceae است که بزرگ‌ترین خانواده از راسته مگنولیا است و عمدتاً دارای گیاهان گرمسیری است. بااین‌حال، Asimina triloba بومی شرق ایالات‌متحده است و در ۲۶ ایالت به‌استثنای فلوریدا و شمال شرقی‌ترین ایالت‌ها یافت می‌شود.

درختان پاوپاو تا ارتفاع حدود ۲۵ فوت رشد می‌کنند و در فصل بهار دارای شکوفه‌های قرمز تا بنفش پررنگ با ۶ گلبرگ بوده که پس از رسیدن به رنگ خرمایی درمی‌آیند.

 برگ‌ها سبز تیره، براق و بیضی‌شکل با انتهای نوک‌تیز هستند که می‌توانند تا ۳۰ سانتیمتر رشد کنند. در پاییز، شاخ و برگ‌ها به رنگ‌های مختلف زرد درمی‌آیند. این درختان به خاطر میوه‌هایشان که در پاییز می‌رسند معروف هستند. میوه پاوپاو یک سته بزرگ با رنگ گوشت سفید کرمی تا زرد روشن و پوست سبز مایل به زرد و طعمی بین موز و انبه است. توجه داشته باشید درحالی‌که میوه خوراکی است، هرگز پوست یا دانه این میوه را نخورید. Pawpaw حاوی آنوناسین است که برای سلول‌های عصبی سمی است.

خصوصیات کلی:

نام رایج: Pawpaw, Paw Paw

 نام گیاه‌شناسی: Asimina triloba

 خانواده: Annonaceae

نوع گیاه: درخت

 اندازه بالغ: ۱۵ تا ۲۵ فوت ارتفاع، ۱۵ فوت عرض

 قرار گرفتن در معرض نور: آفتاب کامل تا جزئی

 نوع خاک: مرطوب اما با زهکشی خوب

 pH خاک: اسیدی، خنثی (۵.۵ تا ۷)

 زمان شکوفه دهی: بهار

 رنگ گل: بنفش

 منطقه بومی آمریکای شمالی

 سمیت: پوست میوه و دانه آن برای انسان سمی است

مراقبت از پاوپاو

با دانش اولیه در مورد نیازهای رشدی این درخت، می‌توان آن را با موفقیت به‌عنوان یک گیاه نیمه گرمسیری با میوه‌های خوشمزه در باغ پرورش داد. درختان پاوپاو به آبیاری کافی نیاز دارند اما باید در شرایط خاکی با زهکشی مناسب باشند تا از پوسیدگی ریشه و قارچ جلوگیری شود. مطمئن شوید که درختان جوان را از قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید و باد محافظت کنید.

این درختان عادت به تولید نرک دارند که به شکل پاجوش از درختان اصلی رشد می‌کنند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید که درخت پاوپاو شما میوه تولید کند، حتماً چندین درخت که ازنظر ژنتیکی با هم متفاوت هستند را در مجاورت یکدیگر بکارید.

نور

در زیستگاه طبیعی خود، درخت پاوپاو در طبقه زیرین جنگل‌ها یافت می‌شود. درنتیجه، این درختان در سایه جزئی شکوفا می‌شوند. درختان جوان به‌ویژه از شرایط سایه سود می‌برند، زیرا نور مستقیم و روشن خورشید می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند. پس از بلوغ می‌توان درختان پاوپاو را در شرایط آفتاب کامل رشد داد. در آفتاب کامل این درختان شکل هرمی بیشتری خواهند داشت، درحالی‌که در شرایط سایه شاخه‌های گسترده و اندام‌های تحتانی کمتری دارند.

خاک

خاک مناسب برای رشد پاوپاو باید غنی و دارای زهکشی خوب باشد. در خاک‌های فقیر (ازنظر مواد مغذی) برای افزایش کیفیت خاک، کمپوست اضافه کنید. پاوپاو می‌تواند در خاک سنگین و رسی تنها درصورتی‌که زهکشی کافی وجود داشته باشد رشد کند. pH خاک کمی اسیدی تا خنثی (۵.۵ تا ۷) برای این درخت مناسب است.

آبیاری

درختان پاوپاو به آبیاری منظم نیاز دارند. بااین‌حال، مهم است که اطمینان حاصل شود که خاک به‌طور مؤثری زهکشی می‌شود و اجازه نمی‌دهید خاک پای درخت غرقابی شود. درختان پاوپاو بالغ و مستقر در نزدیکی منبع آب یا مکان‌هایی که بارندگی منظم و کافی دارند معمولاً به آبیاری کمی نیاز دارند. درختان پاوپاو کاشته شده در یک باغ یا در یک مکان کاملاً آفتابی در حیاط شما ممکن است به آبیاری اضافی (برای جلوگیری از شرایط خشکی خاک) نیاز داشته باشند.

دما و رطوبت

پاوپاو یک درخت میوه مقاوم به سرما است و می‌تواند دمای ۲۰- درجه فارنهایت (۲۸- درجه سانتی‌گراد) را تحمل کند. درعین‌حال تابستان‌های گرم و مرطوب شرایط مناسبی را برای رشد و تولید میوه برای این درخت فراهم می‌کند.

اگر آب‌وهوای منطقه شما نوسان فصلی که این درختان به آن عادت کرده‌اند را فراهم کند، در پرورش درخت پاوپاو موفق‌تر خواهید بود، زیرا خواب زمستانی درخت را برای یک فصل رشد پربار آماده می‌کند.

کود دهی

خاک غنی از مواد مغذی برای رشد سالم و تولید میوه مهم است، بنابراین به‌طورکلی توصیه می‌شود که درختان پاوپاو را حداقل دو بار در سال، یک‌بار در بهار و بار دیگر در اوایل تابستان کود دهی کنید. می‌توانید از کودهای متعادل مانند کودهای ۱۰-۱۰-۱۰ با فرم گرانول یا به فرم مایع استفاده کنید. بااین‌حال، بهترین گزینه ممکن است اضافه کردن مواد آلی به خاک با استفاده از کمپوست، امولسیون ماهی، کود دامی یا ترکیبی از هر سه باشد.

تکثیر درختان Pawpaw

درختان Pawpaw را می‌توان از طریق پیوند و قلمه زدن و بذر تکثیر کرد. بسیاری از نهالستان‌ها پیوندک‌های گرفته شده از درختان خفته را که حداقل چند سال سن دارند پیوند می‌زنند. پیوندک‌ها به پایه Pawpaw پیوند زده می‌شوند. این روش موفقیت خوبی را به همراه دارد.

تکثیر با قلمه برای درختان Pawpaw نیز امکان‌پذیر است، اما میزان شکست بالایی دارد. این مطمئن‌ترین راه برای تکثیر این درختان در نظر گرفته نمی‌شود.

به‌طورکلی، تکثیر با بذر موفق‌ترین راه برای تکثیر درختان Pawpaw است.

نحوه رشد Pawpaw از بذر

رشد پاوپاو از دانه معمولاً ساده‌ترین راه برای کشت این درختان است. یک راه ساده این است که یک میوه رسیده پاوپاو را در پاییز در زمین بکارید و بذرهای درون میوه غالباً در فصل بهار آینده سبز می‌شود.

اما اگر می‌خواهید از میوه خوش‌طعم به‌جای کاشت آن در زمین لذت ببرید، می‌توانید دانه‌ها را از میوه پاوپاو خارج کرده و در زمین بکارید. مراحل زیر را برای رشد درختان پاوپاو از بذر دنبال کنید:

دانه‌ها را از یک میوه پاوپاو رسیده خارج کنید.

سپس دانه‌ها را جدا کنید و پوسته بذر را با استفاده از کاغذ سنباده یا سوهان خراش بدهید.

در پاییز، می‌توانید بذرها را بیرون بکارید، جایی که به‌طور طبیعی در زمستان استارتیفیکیشن (چینه‌بندی) می‌شوند و تابستان بعد جوانه می‌زنند. از طرف دیگر، می‌توانید دانه‌ها را با قرار دادن آن‌ها در یک مکان سرد به مدت ۹۰ تا ۱۲۰ روز در داخل خانه سرمادهی کنید. اگر سرمادهی داخلی را انتخاب می‌کنید، توصیه می‌شود که دانه‌ها را در داخل یک کیسه پلاستیکی با خزه اسفاگنوم مرطوب شده قرار دهید تا از رشد کپک جلوگیری شود. پس از پایان سرمادهی بذرها را زمانی بکارید که دمای خاک بین ۷۵ تا ۸۵ فارنهایت درجه (۲۳ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد) باشد.

زمستان گذرانی درختان پاوپاو با هوای زمستانی غریبه نیستند و فصل سرد یک دوره خواب لازم برای تولید میوه در سال بعد را فراهم می‌کند. ازآنجایی‌که این درختان به سرما تا ۲۰- درجه فارنهایت مقاوم هستند، معمولاً برای زمستان گذرانی موفق درختان پاوپاو بالغ نیازی به مراقبت اضافی نیست. در زمان خواب نیازی به آبیاری درخت نیست.

بااین‌حال، یک درخت پاوپاو جوان در گلدان فقط باید در بهار کاشته شود. برای زمستان گذرانی موفقیت‌آمیز یک درخت جوان، آن را در مکانی سرپوشیده قرار دهید که دمای آن بالاتر از صفر درجه سانتی‌گراد باشد.

آفات و بیماری‌های رایج درختان پاوپاو

بیماری‌های قارچی نسبتا سرسخت مانند سفیدک پودری یا لکه سیاه ممکن است روی درختان پاوپاو که رطوبت بالا یا شرایط بسیار مرطوب را تجربه می‌کنند، تأثیر بگذارند. بیماری لکه سیاه، معمولاً روی میوه تأثیر می‌گذارد و بیشتر یک موضوع زیباشناختی است.

کرم ساقه خوار پاوپاو (Talponia plummeriana) گهگاه به درختان حمله می‌کند و باعث می‌شود شکوفه‌ها پیش از موعد ریزش کنند و عملکرد میوه را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، لارو پروانه‌های دم‌چلچله‌ای از برگ‌های درخت پاوپاو تغذیه می‌کنند، اما به ندرت سلامت درخت را تهدید می‌کنند.

مشکلات رایج درختان پاوپاو

درختان پاوپاو دارای مشکلات نسبتاً کمی هستند و به اندازه کافی مقاوم هستند که بتوانند بدون مراقبت در طبیعت رشد کنند. بااین‌حال، هنگام کاشت در حیاط یا باغ خود، ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوید. مدیریت رطوبت یکی از مشکلات کلیدی است که پرورش‌دهندگان با آن مواجه می‌شوند، زیرا این درختان شرایط مرطوب اما دارای زهکشی مناسب را دوست دارند. علاوه بر این، درختان پاوپاو خودگرده‌افشان نیستند و فاقد گرده‌افشان‌های طبیعی فراوان هستند که باعث ایجاد مشکلاتی در تولید میوه می‌شود.

زرد شدن برگ‌ها

این نشانه آبیاری بیش‌ازحد یا زهکشی ضعیف خاک است. خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زهکشی خوبی دارد. ممکن است برای بهبود زهکشی نیاز به اضافه کردن کمپوست یا پیت ماس داشته باشید. اگر مشکل آبیاری بیش‌ازحد است، از آب دادن بیش‌ازحد به درختان خودداری کنید تا خاک اطراف درخت خشک شود. بسته به شرایط دما و رطوبت، فقط یک یا دو بار آبیاری در هفته کافی است.

عدم تولید میوه

حتی اگر درختان دارای تنوع ژنتیکی در نزدیکی یکدیگر کاشته شده باشند، جذب گرده‌افشان‌ها به درختان پاوپاو می‌تواند سخت باشد. درنتیجه ممکن است گل‌ها گرده‌افشانی نشوند و درنتیجه میوه ندهند. برای حل این مشکل، یک پیشنهاد استفاده از گرده‌افشانی دستی گل‌های درختان پاوپاو است. جهت گرده‌افشانی دستی گل‌های نری را پیدا کنید که کاملاً باز و به رنگ قهوه‌ای تیره هستند یک کیسه پلاستیکی کوچک زیر شکوفه قرار دهید و به‌آرامی به پشت شکوفه ضربه بزنید تا گرده‌ها داخل کیسه بریزند.

فوراً یک گل ماده را در یک درخت پاوپاو دیگر پیدا کنید. شکوفه‌های ماده بالغ نیز مایل به قهوه‌ای هستند، اما ممکن است هنوز تا حدی سبز باشند و همیشه فقط تا حدی باز خواهند بود. به‌آرامی با انگشتان خود شکوفه را باز کنید تا به کلاله داخل آن برسید. سپس کلاله گل ماده را با گرده‌های جمع‌آوری‌شده آغشته کنید.

سؤالات متداول

آیا دو درخت پاوپاو برای تولید میوه لازم است؟

بله درختان پاوپاو معمولاً خودگرده‌افشان نیستند و در بیشتر موارد حداقل دو درخت برای تولید میوه لازم است. بااین‌حال، درختان برای گرده‌افشانی باید ازنظر ژنتیکی با یکدیگر متفاوت باشند؛ به‌عبارت‌دیگر، نمی‌توانید یک درخت پاوپاو بکارید و انتظار داشته باشید که ترک‌هایی که ممکن است از مکنده‌های درخت رشد کرده باشند، گرده‌افشانی کنند.

درختان پاوپاو چه زمانی میوه می‌دهند؟

بستگی به این دارد که آیا درخت پیوند زده شده یا از دانه رشد کرده است. درختان پاوپاو پیوندی، مانند آن‌هایی که می‌توانید از نهالستان‌ها بخرید، معمولاً در عرض ۳ تا ۴ سال بعد از کاشت میوه می‌دهند. برای درختان پاوپاو ای که از بذر رشد می‌کنند، حداقل ۵ تا ۸ سال باید برای تولید میوه صبر کنید.

آیا درختان پاوپاو بو بد می‌دهند؟

پوست، شاخه‌ها، برگ‌ها و شکوفه‌های درختان پاوپاو دارای بوی محسوسی است. در مورد شکوفه‌ها، بو ضعیف است و ممکن است قابل‌توجه نباشد، مگر اینکه عمیقاً بو بکشید. برگ‌ها هنگام له شدن یا پاره شدن بویی متصاعد می‌کنند. بوی درخت به واریته درخت بستگی دارد و خوب یا بد بودن بوی آن بستگی به ذهنیت افراد دارد. برخی از مردم بوی آن را شبیه به گوشت گندیده توصیف می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر می‌گویند بوی فلفل دلمه‌ای یا حتی بوی مخمر نان دارد.

جمع‌بندی

پاوپاو یک درخت میوه مقاوم به سرما است و می‌تواند دمای ۲۰- درجه فارنهایت (۲۸- درجه سانتی‌گراد) را تحمل کند. درعین‌حال تابستان‌های گرم و مرطوب شرایط مناسبی را برای رشد و تولید میوه برای این درخت فراهم می‌کند. درختان Pawpaw را می‌توان از طریق پیوند و قلمه زدن و بذر تکثیر کرد. خاک غنی از مواد مغذی برای رشد سالم و تولید میوه مهم است، بنابراین به‌طورکلی توصیه می‌شود که درختان پاوپاو را حداقل دو بار در سال، یک‌بار در بهار و بار دیگر در اوایل تابستان کود دهی کنید. سطح pH خاک کمی اسیدی تا خنثی (۵.۵ تا ۷) برای این درخت بهترین است. درختان پاوپاو به آبیاری منظم نیاز دارند. بااین‌حال، مهم است که اطمینان حاصل شود که خاک به‌طور مؤثری زهکشی می‌شود و اجازه نمی‌دهید خاک پای درخت غرقابی شود

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۷ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۲۰

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*