بهترین گیاهان جهت کشت در سیستم هیدروپونیک

گیاهان زیادی را می‌توان به‌صورت هیدروپونیک کشت کرد اما باید توجه داشت که پرورش گیاهان در سیستم کشت هیدروپونیک ازلحاظ اقتصادی و عملکرد مقرون‌به‌صرفه باشد. چند نمونه از بهترین گیاهان برای کشت در سیستم هیدروپونیک در این مقاله آورده شده است.

بهترین گیاهان جهت کشت در سیستم هیدروپونیک

مقدمه

با داشتن دانش و ابزار مناسب، می‌توان بیشتر گیاهان را به‌صورت هیدروپونیک پرورش داد؛ اما به‌جای تمرکز روی گیاهانی که پرورش آن‌ها در سیستم‌های هیدروپونیک سخت است و ازلحاظ اقتصادی و عملکرد و … مقرون‌به‌صرفه نیست، می‌توان با شناخت بهترین گیاهان برای رشد در سیستم هیدروپونیک و گیاهانی که در این سیستم بهتر از سایر گیاهان عمل می‌کنند و عملکرد مناسب و بالایی دارند کشت موفقی را تجربه کرد.

کاهو (pH 6-7)

یکی از بهترین گیاهان برای پرورش در سیستم هیدروپونیک کاهو است زیرا در این سیستم می‌توان گیاهان زیادی را پرورش داد و عملکرد در واحد سطح را بالا برد. همچنین با پرورش کاهو، می‌توانید بدون تلاش زیاد چیزهای زیادی در مورد نحوه کار سیستم هیدروپونیک و ریشه گیاهان یاد بگیرید.

متوجه خواهید شد که این گیاهان به دلیل قدرتمند بودن و رشد آسان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبتدیان است. کاهو دارای یک سیستم ریشه‌ای کم‌عمق است که آن را برای کشت هیدروپونیک مناسب می‌کند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که اجازه دهید کاهو در محلول مناسب و غنی از مواد مغذی، رشد کند. pH مناسب برای رشد کاهو در سیستم هیدروپونیک ۶ تا ۷ است. در سیستم هیدروپونیک از کشت تا برداشت کاهو حدود ۳۰ تا ۴۰ روز زمان لازم است. اگر یک باغ سودآور هیدروپونیک طراحی کنید، می‌توانید مقدار زیادی کاهو برای فروش یا تجارت داشته و قدردان این سیستم کشت باشید. چند مورد از محبوب‌ترین انواع کاهو برای رشد در هیدروپونیک شامل بوستون، آیسبرگ، باترکرانچ، رومین و بیب است.

توت‌فرنگی (pH 5.5-6.2)

در بیشتر آموزش‌های آنلاین هیدروپونیک که برای مبتدیان پیدا خواهید کرد توت‌فرنگی در لیست آن‌ها وجود دارد. توت‌فرنگی یک میوه خارق‌العاده برای شروع است که به‌خصوص اگر گلخانه داشته باشید می‌تواند در هر فصلی رشد کند. خوشبختانه در طول سال، همیشه میوه توت‌فرنگی در میوه‌فروشی‌ها وجود دارد که فروش خارج از فصل آن را آسان می‌کند. پس از رشد توت‌فرنگی، چندین مرحله برداشت محصول بدون نیاز به کاشت مجدد گیاهان وجود دارد. pH مناسب برای رشد توت‌فرنگی در سیستم هیدروپونیک ۵.۵ تا ۶.۲ است

خوشبختانه، توت‌فرنگی در یکی از رایج‌ترین سیستم‌های هیدروپونیک به نام جریان کاهشی (ebb and flow) بسیار خوب عمل می‌کند. همچنین توت‌فرنگی در سیستم (NFT) نیز رشد مناسبی دارد.

در صورت کار با رانرهای ذخیره شده در سردخانه، توت‌فرنگی می‌تواند تا ۶۰ روز پس از کاشت میوه بدهد و به مرحله برداشت برسد. خیلی بهتر است که رانرها را جهت کشت انتخاب کنید زیرا رشد توت‌فرنگی و تولید میوه از بذر سال‌ها طول می‌کشد.

برخی از محبوب‌ترین انواع توت‌فرنگی برای رشد در سیستم هیدروپونیک عبارت‌اند از: تیوگا، چندلر، رد گاندلر و برایتون.

اسفناج (pH 6.0-7.5)

وقتی گیاهان زیادی وجود دارند که در سیستم هیدروپونیک خیلی خوب عمل می‌کنند، منطقی است که از گیاهانی که برای رشد هیدروپونیک مناسب نیستند، اجتناب کنید. مشابه کاهو، اسفناج گیاهی است که در سیستم‌های هیدروپونیک عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. بیشتر از روش (NFT) برای کشت این گیاهان استفاده می‌شود زیرا این سیستم اکسیژن‌رسانی مطلوب برای گیاهان را فراهم می‌کند. pH مناسب برای رشد اسفناج در سیستم هیدروپونیک ۶ تا ۷.۵ است.

اگر بودجه برای شما نگران‌کننده نیست، ایروپونیک نیز سیستمی است که باید هنگام کار با اسفناج مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین مزایای رشد اسفناج میزان آب کمی است که جهت کشت آن مصرف می‌شود. همچنین می‌توانید کشت اسفناج را مستقیماً از بذر شروع کنید که این امر حتی برای مبتدیان نیز مقرون‌به‌صرفه تر است. ارقام مناسب اسفناج جهت کشت در سیستم هیدروپونیک عبارت‌اند از: Catalina, Smooth Leafed, Bloomsdale, Regiment, Savoy, Red Cardinal،

فلفل دلمه‌ای (pH 6.0-6.5)

فلفل دلمه‌ای دارای یک بافت ترد خارق‌العاده و عطروطعم فراموش نشدنی است که آن‌ها را برای کشت در سیستم هیدروپونیک مناسب می‌کند. pH مناسب برای رشد فلفل دلمه‌ای در سیستم هیدروپونیک ۶ تا ۶.۵ است.

اگرچه بلوغ آن‌ها ممکن است حدود ۹۰ روز طول بکشد اما ارزش انتظار را دارند زیرا فلفل دلمه‌ای‌های برداشت شده از سیستم هیدروپونیک شاداب‌تر هستند. سیستم‌های (ebb and flow) برای کشت فلفل دلمه‌ای مانند سیستم (DWC) ایده آل هستند.

این دو سیستم کمک می‌کنند تا ریشه‌ها از تغذیه قابل‌توجهی برخوردار شوند. شما باید با استفاده از چراغ‌های رشد LED در طول روز ۱۸ ساعت نور برای آن‌ها فراهم کنید و اطمینان حاصل کنید که فاصله گیاهان از هم شش اینچ باشد.

گوجه‌فرنگی گیلاسی یا چری (pH 5.5-6.5)

گوجه‌فرنگی گیلاسی در دسترس‌ترین نوع گیاه برای کار با سیستم هیدروپونیک است. این گیاهان را معمولاً در سیستم‌های کامل‌تری کشت می‌کنند زیرا به مراقبت بیشتر احتیاج دارند؛ مانند خیار، وقتی سیستم هیدروپونیک را کاملاً درک کردید، گوجه‌فرنگی گیلاسی برای تنوع بخشیدن به باغ شما عالی است.

بهترین گزینه برای پرورش گوجه‌فرنگی در سیستم هیدروپونیک استفاده از قلمه است نه بذرهایی که تمایل به رشد کندتر دارند. جدا از اینکه گوجه‌فرنگی جهت رشد عمودی به قیم احتیاج دارد شما باید آفات آن را نیز در نظر بگیرید (گوجه‌فرنگی به‌ویژه در معرض شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی و سایر آفات مضر قرار دارد که می‌توانند کشت شما را از بین ببرند) و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. همچنین برای اطمینان از اینکه گیاهان به بیماری مبتلا نمی‌شوند، باید مراقبت ویژه‌ای از محیط کشت به عمل آورید.

مشکلات کشت هیدروپونیک چیست؟

بسیاری از اشتباهات رایج که مبتدیان در سیستم‌های هیدروپونیک مرتکب می‌شوند وجود دارد. اشتباهاتی که مبتدیان ممکن است با سیستم هیدروپونیک خود تجربه کنند شامل موارد زیر است:

نادیده گرفتن PH

برای اطمینان از موفقیت هر گیاهی که به‌صورت هیدروپونیک پرورش می‌دهید، باید pH را کنترل کنید. یکی از قسمت‌های اساسی هر سیستم هیدروپونیک، سطح PH آب است. گیاهان شما به تغییر اسیدیته حساس هستند و اکثر میوه‌ها و سبزیجات به pH های متفاوتی برای رشد نیاز دارند. اگر pH متعادل نباشد، به این معنی است که محلول غذایی بیش‌ازحد اسیدی یا قلیایی است و باعث کمبود یا سمیت مواد غذایی میشود در گیاه می‌شود.

اگر pH برای یک گونه خاص نامناسب باشد، گیاهان به‌سادگی می‌میرند، بنابراین شما باید مرتباً آن را کنترل کنید. با کمک pH متر می‌توانید روزانه سطح آن را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا نیاز به تعادل رساندن و تغییر pH محلول دارید یا خیر. آزمایش منظم این امر ضروری است.

به‌مرور و با کسب تجربه بیشتر، یک برنامه کلی تغذیه هیدروپونیک را تنظیم خواهید کرد.

کمبود نور

تمامی گیاهان در هر سیستم کشتی که باشند برای رشد به نور احتیاج دارند. به یاد داشته باشید، اگر باغ هیدروپونیک در فضای بسته باشد، گیاهان به آفتاب دسترسی نخواهند داشت و شما باید روی چراغ‌های رشد سرمایه‌گذاری کنید تا باغ شما بتواند شکوفا شود. همچنین اطمینان از سرمایه‌گذاری برای تهیه بهترین تجهیزات هیدروپونیک باکیفیت بالا مانند لامپ LED، ضروری است. در غیر این صورت، کیت‌های روشنایی شما عملکرد مناسبی ندارند و از رشد مناسب گیاهان جلوگیری می‌کنند.

شما باید به دنبال نوع خاصی از چراغ‌های LED بروید که بر اساس انرژی آن‌ها، محصولات شما بهترین عملکرد را دارند. به‌عنوان‌مثال، فلفل‌ها به مقدار زیادی نور (تا ۱۸ ساعت در روز) نیاز دارند. بدون روشنایی کافی، گیاهان شما رشد نمی‌کنند.

فراموش کردن اصول بهداشتی

هنگامی‌که سیستم هیدروپونیک خود را راه‌اندازی کردید، تصور می‌شود که به تعمیر و نگهداری و مراقبت کمی نیاز دارد. متأسفانه، هیدروپونیک از این جنبه با کشت سنتی خاک تفاوت زیادی دارد. برای جلوگیری از آفات و بیماری‌ها باید زمان قابل‌توجهی را برای ضدعفونی سیستم خود اختصاص دهید. به‌عنوان‌مثال، باید قبل از تعویض محلول غنی از مواد مغذی، مخزن را ضدعفونی کنید.

چند نمونه دیگر از کارهای بهداشتی مهم عبارت‌اند از:

دفع مواد زائد گیاهی: با از بین بردن ضایعات اضافی گیاهان، می‌توانید از شیوع آفات جلوگیری کنید. همچنین حذف نشدن قلمه‌ها و گیاهان پوسیده می‌تواند در باغ شما بیماری ایجاد کند.

استریل کردن مخزن و ظروف و ابزارها: مهم است که اطمینان حاصل کنید که آلودگی را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل نمی‌کنید. با استریل کردن ظروف و ابزار، می‌توانید تجهیزات تمیز داشته باشید و از آن‌ها برای هر گیاه استفاده کنید.

کف تمیز و خشک: کف محیط احتمالاً کثیف‌ترین قسمت باغ شما است. برای ایمنی خود و گیاهتان تمیز و خشک نگه‌داشتن کف مهم است. با از بین بردن آلودگی‌های اضافی، می‌توانید از خطرات و رشد قارچ و باکتری جلوگیری کنید.

اجتناب از پیشرفت

اصول کشت هیدروپونیک تغییر نمی‌کند، اما همیشه فناوری‌های جدیدی وجود دارد. لازم به یادآوری است که اخیراً این روش کشت محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

مطمئناً پیشرفت‌های اساسی زیادی در تجربه ایجاد خواهد شد. اگرچه ممکن است از قبل بدانید که سیستم شما چگونه کار می‌کند، اما باید همیشه دانش خود را متنوع و به روز کنید. در آینده، هیدروپونیک می‌تواند بسیار محبوب‌تر از کشاورزی سنتی در خاک باشد و شما باید آماده باشید. صدها منبع آنلاین وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و شما می‌توانید راهنمایی‌های زیادی از طرفداران کشت هیدروپونیک دریافت کنید. هرچه بیشتر فن‌آوری‌های جدید را در باغ خود پیاده کنید، محصولات شما سریع‌تر رشد می‌کنند و عملکرد بیشتری را ایجاد می‌کنند. حتی ممکن است هنگام کشت در سیستم هیدروپونیک در سیستم هیدروپونیک بتوانید از کمک‌های دولتی و سایر فرصت‌های استثنایی برخوردار شوید.

آیا می‌توان همه گیاهان را به‌صورت هیدروپونیک پرورش داد؟

درحالی‌که اکثر گیاهان را می‌توان به‌صورت هیدروپونیک پرورش داد اما به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهید. مزایای رشد در هیدروپونیک این است که شما می‌توانید به‌سرعت و در فضای کمتری نسبت به باغ‌های سنتی عملکرد را به حداکثر برسانید.

دانستن گیاهانی که نباید به‌صورت هیدروپونیک پرورش داد، مفید است، بنابراین می‌توانید از منابع خود، ازجمله زمان و مکان، بهترین استفاده را ببرید. مهم‌ترین مزیت کشت هیدروپونیک کشت در فضای کم است بنابراین باید از پرورش گیاهانی که فضای زیادی را اشغال می‌کنند یا در فضای کم رشد نمی‌کنند خودداری کنید. همچنین از کشت سبزیجات ریشه‌ای (مانند چغندر و شلغم و…) که در زیر زمین رشد می‌کنند خودداری کنید. این‌ها برای رشد در سیستم هیدروپونیک مناسب نیستند.

آیا می‌توان ذرت را به‌صورت هیدروپونیک پرورش داد؟

شما می‌توانید ذرت را به‌صورت هیدروپونیک پرورش دهید اما این بدان معنی نیست که باید این کار را انجام دهید. گیاه ذرت ارتفاع بلندی دارد؛ بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید که فضای عمودی لازم برای ساقه ذرت را دارید. علاوه بر این، شما تنها یک بلال در بوته خواهید داشت و این مقرون‌به‌صرفه نیست. گیاهان دیگری وجود دارد که می‌توانید در این سیستم کشت کنید و از رشد و عملکرد آن لذت ببرید. در کشت هیدروپونیک بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات چندین برداشت خواهند داشت.

جمع‌بندی

درحالی‌که اکثر گیاهان را می‌توان به‌صورت هیدروپونیک پرورش داد اما به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهید. مزایای رشد در هیدروپونیک این است که شما می‌توانید به‌سرعت و در فضای کمتری نسبت به باغ‌های سنتی عملکرد را به حداکثر برسانید. مهم‌ترین مزیت کشت هیدروپونیک کشت در فضای کم است بنابراین باید از پرورش گیاهانی که فضای زیادی را اشغال می‌کنند یا در فضای کم رشد نمی‌کنند خودداری کنید. همچنین از کشت سبزیجات ریشه‌ای (مانند چغندر و شلغم و…) که در زیر زمین رشد می‌کنند خودداری کنید. بهترین گیاهان جهت رشد در سیستم هیدروپونیک عبارت‌اند از کاهو، توت‌فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی گیلاسی و…

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۱۱

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*