پرورش هل در خانه

هل ادویه‌ای از دانه‌های دو گونه مختلف از جنس Elettaria و Amomum در خانواده Zingiberaceae است. این ادویه از دانه‌هایی تهیه می‌شود که در غلاف‌های کوچک و نازک یافت می‌شوند. غلاف‌ها دارای مقطع مثلثی و پوشش بیرونی کاغذ مانند هستند. این مقاله بر روی هل Elettaria تمرکز دارد که معمولاً هل سبز نامیده می‌شود.

پرورش هل در خانه

مقدمه

هل یکی از ادویه‌های گران‌قیمت و بی‌نظیر جهان است. اگر در آب‌وهوای بسیار گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، می‌توانید گیاه هل را پرورش دهید. جهت کاشت هل در خانه ابتدا چند بذر هل را در داخل گلدان بکارید و جهت جوانه‌زنی آن‌ها صبور باشید. پس از سبز شدن، نهال‌ها را به مکانی سایه‌دار انتقال دهید. پرورش هل جهت تولید دانه چندین سال طول خواهد کشید، اما گیاهان شما بالاخره هل تولید می‌کنند.

در این مقاله ما در مورد هل سبز صحبت خواهیم کرد که اغلب به دلیل فرآیند برداشت تجاری و کار فشرده، در لیست گران‌ترین ادویه‌جات جهان قرار دارد.

فرهنگ و تاریخچه

هل بومی جنگل‌های کوهستانی جنوب غربی هند است، این ادویه حداقل ۴۰۰۰ سال قبل به ماده اصلی غذاهای هند تبدیل شد. یونانیان باستان، رومی‌ها و مصری‌ها به این ادویه علاقه داشتند. در طی گشت‌وگذار، وایکینگ‌ها این ادویه را کشف کردند و آن را به اسکاندیناوی بردند و در آنجا یکی از عناصر محبوب نوشیدنی‌ها، شیرینی و نان‌های داغ شد. در حال حاضر گواتمالا بزرگ‌ترین تولیدکننده تجاری هل است و پس ‌از آن هند و سریلانکا قرار دارند و عربستان سعودی و کویت بزرگ‌ترین واردکننده این ادویه هستند.

تکثیر هل

تکثیر توسط بذر

شما می‌توانید جهت کشت هل، بذر هل را از کپسول‌هایی که از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرده‌اید، انتخاب کنید اما بهتر است که بذر هل را از یک شرکت کشاورزی معتبر تهیه کنید زیرا این بذرها عاری از بیماری هستند و احتمال جوانه‌زنی آن‌ها نیز بیشتر است.

بذرها را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و روی آن‌ها را با محلول اسید نیتریک ۲.۵ درصد بپوشانید. حدود دو دقیقه محلول را هم بزنید، سپس دانه‌ها و اسید را در صافی بریزید و بذرها را کاملاً بشویید سپس بذرها را به مدت یک شب درون یک ظرف آب ولرم قرار دهید. در صورت کاشت در فضای باز، بذرهای خود را با فاصله ۰.۵ تا ۱ اینچ و عمق حدود ⅛ اینچ در مکانی نیمه سایه، بکارید. هل جهت رشد، خاک غنی از هوموس که کمی اسیدی باشد را ترجیح می‌دهد. اگر هل را در فضای باز کشت می‌کنید آن را با یک لایه مالچ کاه و کلش یا چمن بپوشانید.

در روش دیگر، شما می‌توانید بذر هل را در گلدان بکارید، بنابراین می‌توانید گیاه را در طول زمستان در فضای داخلی نگهداری کنید. جوانه‌زنی بذر هل حدود ۴۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد.

خاک جهت کشت هل باید کمی شنی باشد و زهکش مناسب داشته باشد. اگر قصد انتقال نهال‌ها به باغ یا باغچه خود را دارید، می‌توانید جهت کشت آن از ظروف کشت با هر اندازه‌ای استفاده کنید اما اگر می‌خواهید بذرها را درون ظرف بکارید و تا زمان برداشت آن‌ها را جابه‌جا نکنید از گلدان‌هایی استفاده کنید که حداقل ۱ پا (۳۰ سانتیمتر) عمق و ۶ اینچ (۱۵ سانتی‌متر) عرض داشته باشند.

بذرها را در عمق ۳ میلی‌متر بکارید. چند بذر را درون ظروف ریخته و هر یک را با ۳ میلی‌متر خاک بپوشانید. دانه‌ها را آبیاری کنید تا خاک کاملاً مرطوب شود.

بذرها بعد از حدود ۳۵ تا ۴۵ روز جوانه می‌زنند. این بدان معناست که شما باید به آبیاری ادامه دهید و خاک را همیشه مرطوب نگهدارید و اگر قصد انتقال نهال‌ها به زمین را دارید نهال‌ها را تا زمانی که حداقل ۲ برگ روی نهال‌ها مشاهده شود درون ظرف نگه دارید. حدود ۹۰ روز طول خواهد کشید تا نهال‌ها برای انتقال به زمین آماده شوند.

انتقال نشا و مراقبت از نهال

در باغ فضایی را با خاک دارای زهکشی مناسب انتخاب کنید: جهت تشخیص زهکش مناسب خاک، بعد از باران یا آبیاری شدید به خاک توجه کنید و ببینید چطور تخلیه می‌شود. نباید بعد از بارندگی حوضچه‌های عمیق آب روی زمین باقی بمانند، اما خاک باید مرطوب بماند. اگر خاک رسی باشد، گیاه هل را از بین می‌برد، بنابراین با افزودن ماسه و کودهای مخصوص به آن خاک را اصلاح کرده و جهت کشت آماده کنید. (خواندن مقاله ۴ آزمایش آسان خاک برای تعیین خصوصیات خاک را به شما پیشنهاد میکنیم)

خاک ایده آل برای کشت هل، خاک لومی است و pH مناسب کشت هل ۶ تا ۶.۵ است.

فضایی را با سایه جزئی انتخاب کنید: گیاهان هل در صورت دریافت نور مستقیم خورشید از بین می‌روند، بنابراین منطقه‌ای را جهت کاشت انتخاب کنید که دارای سایه جزئی باشد همچنین اگر مکان کشت کاملاً سایه‌دار باشد رشد گیاه کند خواهد شد. گیاهان هل معمولاً در زیر سایبان درختان به خوبی رشد می‌کنند.

منطقه‌ای را جهت کاشت انتخاب کنید که دارای رطوبت بالایی باشد. از آنجاکه هل در جنگل‌های نیمه گرمسیری رشد می‌کند، برای رونق در باغ شما به رطوبت بالایی احتیاج دارد. رطوبت لازم برای کاشت هل در حدود ۷۵٪ است.

هل همچنین درجه حرارت بین ۶۴ درجه فارنهایت (۱۸ درجه سانتی‌گراد) و ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتی‌گراد) را ترجیح می‌دهد.

نهال هل را در عمق (۲.۵ تا ۳.۸ سانتی‌متر) کشت کنید. حفره‌هایی به عمق ۱ اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) که ۱۵ تا ۴۵ سانتی‌متر از هم فاصله دارند حفر کنید. در هر حفره یک نهال قرار دهید و ریشه‌های نهال را با خاک بپوشانید. اگر مایل به حمایت از گیاهان هستید، در کنار هر گیاه یک قیم (مانند یک تکه چوب) در داخل خاک قرار دهید. با رشد هل، می‌توانید گیاه را به قیم گره بزنید.

نکته: از کاشت خیلی عمیق بذر خودداری کنید زیرا در صورت عدم دریافت نور بذرها ممکن است جوانه نزنند. اگر در آب‌وهوایی با دمایی که گاهی اوقات زیر ۶۰ درجه فارنهایت (۱۶ درجه سانتی‌گراد) می‌رود، زندگی می‌کنید، ممکن است بخواهید نهال‌ها را به جای مزرعه یا باغچه در گلدان‌های بزرگ کشت کنید. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا هنگامی‌که هوا خنک می‌شود، گلدان‌ها را به داخل خانه منتقل کنید.

اگر لازم است هل را به داخل خانه منتقل کنید، آن را در گرم‌ترین و مرطوب‌ترین اتاق خانه قرار دهید.

تکثیر توسط تقسیم ریزوم

برای به دست آوردن گیاهان بیشتر می‌توانید ریزوم‌های هل که حداقل یک سال از عمر آن‌ها گذشته است را تقسیم کنید و در مکان مناسبی کشت کنید.

نکات مهم جهت پرورش هل

اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما همیشه در سایه جزئی قرار دارند و مهم‌تر از همه، زمین را همیشه مرطوب نگه دارید. هل خاکی را که خشک می‌شود دوست ندارد. اگر در منطقه شما بارندگی زیاد نیست به‌طور منظم گیاهانتان را آبیاری کنید.

همچنین ممکن است نیاز باشد گاهی روی گیاهان خود را آبپاشی کنید، زیرا آن‌ها به‌طور متوسط به رطوبت بالا نیاز دارند. اگر هل را در گلدان کاشته‌اید، وقتی دما به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد (۵۰ درجه فارنهایت) رسید، آن را به داخل خانه یا مکان سرپوشیده و گرم انتقال دهید. گلدان را در محلی قرار دهید که ۶ تا ۸ ساعت نور آفتاب (اما غیرمستقیم) داشته باشد. گیاهان E. cardamomum که در محفظه رشد می‌کنند ممکن است ریشه آن‌ها محدود شود و این امر باعث عدم شکوفایی آن‌ها می‌شود؛ بنابراین اگر گمان می‌کنید فضا جهت رشد آن‌ها محدود است، گیاهان خود را جابه‌جا کنید.

گیاه هل بعد از حدود سه تا چهار سال گل می‌دهد. ریزوم‌های هل ممکن است ۱۰-۱۵ سال زنده بمانند. از زمستان تا اواسط تابستان، هر دو هفته یک‌بار با کودهای کامل گیاه خود را تغذیه کنید.

هل به آب زیاد، آفتاب جزئی و هوای گرم نیاز دارد.

اگر برگ‌های گیاه قهوه‌ای می‌شوند، نور آفتاب بسیار زیاد است، بنابراین گیاه را به یک نقطه سایه‌دار انتقال دهید. اگر برگ‌ها زرد باشند، گیاه احتمالاً به کود نیاز دارد.

اگر نوک برگ‌ها قهوه‌ای باشند برگ‌های گیاه را با آب اسپری کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که آب بیش‌ازحد به گیاهانتان اسپری نمی‌کنید. همچنین قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها ممکن است نشان دهنده پوسیدگی ریشه‌های گیاه در اثر آبیاری بیش‌ازحد یا نداشتن زهکش کافی باشد.

برداشت

در پایین ساقه‌های گیاه، دسته‌های طولانی گل تشکیل می‌شود که سپس تبدیل به غلاف بذر می‌شوند. این غلاف‌های بذر را می‌توان ۳۰-۴۰ روز پس از گلدهی در پاییز با دست، برداشت کرد.

تعیین زمان دقیق برداشت می‌تواند مشکل باشد. شما باید غلاف‌ها را دقیقاً قبل از رسیدن کامل و شروع به تقسیم و آزاد شدن بذرهای آن‌، برداشت کنید. اگر مطمئن نیستید زمان برداشت فرا رسیده است یا نه، یک غلاف را بردارید و رنگ بذرهای داخل آن را بررسی کنید. یک کپسول رسیده دارای دانه‌های سیاه است، درحالی‌که دانه‌های یک کپسول نابالغ سفید است. شاخص دیگر جهت برداشت این است که غلاف‌های رسیده بدون کشیدن زیاد به‌راحتی از ساقه جدا می‌شوند. برداشت را از قاعده هر ساقه شروع کرده و به سمت بالای ساقه حرکت کنید و غلاف‌هایی را که محکم هستند و جهت برداشت به نیروی زیادی نیاز دارند را در روزهای بعدی برداشت کنید.

نگهداری پس از برداشت

غلاف‌های برداشت شده را کاملاً بشویید، ساقه‌ها و مواد اضافی را از بین ببرید. برای حفظ عطر و طعم، فرآیند خشک‌کردن را سریعاً پس از برداشت، شروع کنید. غلاف‌ها را در خشک‌کن در دمای بالاتر از ۱۲۰ درجه فارنهایت (۴۸ درجه سانتی‌گراد) خشک‌کنید.

همچنین می‌توانید غلاف‌ها را در زیر نور آفتاب خشک‌کنید. اگر این روش را انتخاب کردید، توجه داشته باشید که غلاف دانه‌ها سفید می‌شوند و رنگ سبز (تجاری) مطلوب خود را از دست می‌دهند. محصول نهایی نباید بیش از ۱۰٪ رطوبت داشته باشد.

مدیریت آفات و بیماری‌ها

گیاه هل آفات و بیماری‌های زیادی ندارد.

آفات

ممکن است تریپس روی گیاهان خود مشاهده کنید که می‌توانید با استفاده از تله‌های چسبنده زرد رنگ با آن‌ها مبارزه کنید.

همچنین ممکن است نشانه‌هایی از نماتدهای مخرب را مشاهده کنید که باعث ضعیف شدن گیاهان و کاهش رشد گیاهان می‌شوند. اگر به نماتد مشکوک هستید ریشه گیاهان را بررسی کنید. تشکیل غده‌های کوچک روی ریشه‌ها (که ناشی از ایجاد آفت‌های ریز در داخل ریشه، تخم‌گذاری و تخلیه مواد مغذی گیاه است) نشان‌دهنده نماتد می‌باشد. در صورت آلودگی به نماتد، ممکن است مجبور شوید گیاهان خود را از بین ببرید و خاک را با استفاده از آفتاب یا با نماتدکش شیمیایی ضدعفونی کنید تا از شر نماتد خلاص شوید.

بیماری‌ها

اوومایستها یا قارچ‌ها ممکن است این گیاهان را آلوده کنند. با تمیز نگه‌داشتن منطقه در حال رشد و از بین بردن مواد پوسیده گیاهی، از گسترش این بیماری‌ها جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید این بیماری‌ها را با استفاده از قارچ‌کش درمان کنید.

جمع‌بندی

جهت پرورش گیاه هل، قرار گرفتن در معرض آفتاب غیرمستقیم و یا سایه جزئی، زهکشی بالای خاک، pH کمی اسیدی (۶.۱-۶.۶) و خاک لومی یا هوموسی غنی، همچنین رطوبت بالا و درجه حرارت بین ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد موردنیاز است. در شرایط ایده آل جوانه زدن بذر هل حدود ۳۵-۴۵ روز طول می‌کشد. حدود ۹۰ روز طول می‌کشد تا نهال‌ها به‌اندازه کافی بزرگ شوند و آماده انتقال به زمین یا گلدان بزرگ‌تر شوند. هنگامی‌که هل به زمین انتقال داده می‌شود، حدود ۲-۳ یا ۴ سال طول می‌کشد تا بتوانید میوه تولید کند.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۷ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۱۱۶

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۵ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. حسین پیل سم
    ۱۴۰۱/۰۵/۰۶

    سلام
    یک گیاه کاربردی بسیار عالی رو انتخاب کردید
    مطالب مفید بود
    موفق باشید

    • آبان
      ۱۴۰۱/۰۵/۱۱

      ممنون از نگاه شما

  2. بهنام صفریان
    ۱۴۰۱/۰۵/۰۵

    سلام اگه اسیدنیتریک نباشه چیکارکنیم
    آیا لازمه که بااسیدنیتریک بخیسانیم

  3. محمد مهدی زاهدانی شیرازی
    ۱۴۰۱/۰۵/۰۲

    سلام خیلی خیلی جالب بود ومفید امیدوارم که بتوانیم با شما در رابطه با باغداری مشورت بگیریم

    • آبان
      ۱۴۰۱/۰۵/۰۴

      ممنون از نگاه شما
      از طریق شماره های داخل سایت استفاده کنید

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*