پهپاد کشاورزی یا پهپاد سم پاش چیست؟

مقدمه دنیا همانطورکه می دانیم در حال پیشرفت است. تغییرات و تحولات در یک نگاه اتفاق می افتد با توجه به جمعیت در حال رشد و تغییرات جهانی شرایط آب وهوایی کشاورزان باید از تکنولوژی نسل نو و پیشرفته برای چالش های در حال بروز استفاده کنند از جمله این نوع تکنولوژی هواپیمای بدون سرنشین […]

پهپاد کشاورزی

مقدمه

دنیا همانطورکه می دانیم در حال پیشرفت است. تغییرات و تحولات در یک نگاه اتفاق می افتد با توجه به جمعیت در حال رشد و تغییرات جهانی شرایط آب وهوایی کشاورزان باید از تکنولوژی نسل نو و پیشرفته برای چالش های در حال بروز استفاده کنند از جمله این نوع تکنولوژی هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد کشاورزی است که در حوضه کشاورزی کمک بسیار زیادی به کشاورزان دارد. برای درک بهتر از این نوع تکنولوژی باید نگاه دقیقی به آن داشت.

پهپاد یا پرنده هدایت پذیر از دور

تا چندین سال قبل وقتی اسم پهپاد را می شنیدیم فقط کاربرد نظامی و جاسوسی داشتند که کار انداختن بمب بدون نیاز نیروی انسانی انجام می شد، ولی در حال حاضر چندین نوع پهپاد داریم که در حوزه کشاورزی از آن استفاده می‌شود. پهپاد کشاورزی برای تحول در سیستم های جهانی تولید مواد غذایی تنظیم شده است.

پهپاد کشاورزی قرار است خدمات بسیار گسترده ای را به کشاورزان ارائه دهد و باعث تولید محصول کارآمدتر، اقتصادی تر و باصرفه تر شود. بزرگترین مزیت پهپاد کشاورزی ارائه اطلاعات دقیق به کشاورزان است که در هزاره های گذشته هرگز امکان پذیر نبوده است.

ویژگی های پهپاد کشاورزی

دستیابی به داده های دیجیتالی که امروزه سنسور های پهپاد در اختیار ما قرار می دهند در گذشته بسیار سخت و حتی غیر ممکن بوده است.

از ویژگی های پهپاد کشاورزی، بررسی وضعیت محصول و انجام کارهایی مانند سم پاشی، پاشش کودهای مایع و سموم دفع آفات با سرعت و دقت بالا و هزینه کم است. در مقایسه با کارگران مزرعه آنها بطور موثر جایگزین مهارت های معمول انسانی می شوند که باعث می شود کشاورزان، مزارع بزرگتری را اداره کنند به طوری که بیش از ۱۰ هزار هکتار را درعرض چند ساعت مدیریت کنند.

پهپاد کشاورزی می تواند تصاویر مزرعه، وضعیت محصول ، نیاز آبیاری و حمله آفات را با استفاده از سنسورهای دیجیتال و دوربین بدست بیاورند.

پهپاد کشاورزی خط هوایی را در بالای مزارع مسدود نمی کند و باعث ایجاد مزاحمت در خاک نمی شود همچنین می توان در مناطق زراعی گرمسیری مرطوب و یا مناطق خشک مستقر کرد.

پیش بینی می شود که پهپاد کشاورزی در سرتاسر جهان افزایش یابد. اپراتورهای پهپاد با تشخیص محل آفات در محصولات می توانند با آفت کش ها که پهپاد کشاورزی پاشش آنها را انجام می دهد از بین برد که بطور مستقیم با امنیت غذایی در ارتباط است.

پهپاد های کشاورزی، پرنده بدون سرنشینی هست که می تواند با هزینه کم و در هر زمان اطلاعات محصولات را بدست آورد که در امور سمپاشی و کاشت از آن استفاده کرد. پهپاد سم پاش بیشترین کاربرد را در کشاورزی دارد. معمولا شامل پهپادهای ۱۰ لیتری ۱۵ لیتری است که توانایی حمل سم و کود مایع و انواع آفت کش های محصولات کشاورزی را دارند.

این پهپادها دارای سرعت و قدرت بالایی می باشند بطوری که قادر هستند یک هکتار را در عرض ۸ الی ۱۰ دقیقه سم پاشی کنند. این نوع پهپادها دارای سیستم خاصی می باشند که قادر است سرعت خود را با سرعت پاشش تنظیم کند بطوری که میزان پاشش آنها در کل زمین بصورت یکنواخت باشد. در بعضی از مناطق مشکل ورود به مزرعه و باغات وجود دارد از جمله: اراضی شالیزارها و نخلستان ها،‌ که در کشور ما حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار هکتار شالیزار وجود دارد که در شرایط مرطوب با درجه بالا، مدیریت سم پاشی و عدم رفتن به داخل سایر منابع که خیلی مهم می باشد را مدیریت کند.

کارکرد های دیگر پهپاد سمپاش

با استفاده از این پهپادها در حوزه پاشنده ها اعم از سم پاشی، محلول پاشی، گرد پاشی، گوگرد پاشی بیشتر استفاده می شود، جا دارد به یک نکته دیگر هم اشاره کرد که در حوزه شیلات هم برای استخرهای پرورش ماهی برای غذا دهی از این نوع پهپاد می توان استفاده کرد.

مزایای کلی سم پاشی با پهپاد کشاورزی

  1. کاهش آلودگی و بیماری نیروی انسانی ناشی از عدم تماس کشاورزان با سموم کشاورزی
  2. بالا بردن کیفیت سم پاشی
  3. پاشش یکنواخت سم پاشی
  4. کاهش زمان سم پاشی نسبت به روشهای سنتی
  5. بالا بردن تولید و بازدهی سالیانه با سمپاشی منظم
  6. استفاده در زمین های نا مسطح در مسیرهای صعب العبور
  7. کاهش میزان مصرف سم
  8. بالا رفتن کیفیت محصول تولید شده
  9. کاهش آسیب های محیطی مربوط به افراد بومی و جانوران مفید
پهپاد کشاورزی

شناسایی عوارض زمین با پهپاد ها

پهپادهای کشاورزی ممکن است به یکی از ابزارهای مفید کشاورزی تبدیل شوند، یکی از کارهای مفید دیگر پهپاد کشاورزی نظارت و بهسازی خاک و باروری آن ها از طریق تصویربرداری دقیق از خاک و محصولات زراعی است. پردازش تصاویر با استفاده از نرم افزار داخلی امکان پذیر است که این اجازه را می دهد تا کشاورزان عملکرد خوبی از روش های حاصلخیزی خاک و مدیریت محصولات زراعی داشته باشد.

سنسور هایی که در پهپاد کشاورزی استفاده می شود شبیه به سنسورهای نصب شده روی وسایل نقلیه زمینی است،‌ با این تفاوت که دقت، سرعت، وضوح بالاتر و هزینه کمتری برای کشاورزان دارد ضمن اینکه تصاویر آنها از بالای سطح زمین می باشد که فناوری پهپاد باعث تغییر روش در جمع آوری داده شده است که می توان از آن در درمان و اصلاح کمبودهای خاک و محصول استفاده کرد.

به عنوان اولین قدم می توان از تصاویر هوایی برای مطالعه توپوگرافی زمین های زراعی و تفصیل با وضوح بالا نقشه برداری برای بررسی زمین و توسعه آنها استفاده کرد بطوری که تصاویر سه بعدی (۳D) حاشیه ها و شیب ها را نشان می دهد چنین تصاویری برای تصمیم گیری در مورد تشکیل گونه های زراعی، تراکم گیاه و استراتژی آبیاری، نوع خاک و خصوصیات آن مانند شن، خاک رس، ماسه سنگ و… تشکیل پوسته، اثرات فرسایش اسیدیته، شوری، قلیایی، رکود آب، کمبود آب، کمبود و زیادی رطوبت وغیره را نشان می دهد، پهپاد کشاورزی از مساحت ۲۰۰متر تا ۴۰ هزار هکتار را در هر پرواز می تواند پوشش دهد.

پهپادهای کشاورزی که نزدیک به سطح خاک و محصول پرواز می کنند از تصاویری که به ما می دهند می توان از رنگ خاک نشانه هوازدگی خاک را متوجه شد از دیگر مزایای اطلاعات بدست آمده میتوان برنامه غذایی و آبیاری مواد مغذی برای خاک استفاده کرد که باعث تولید محصول بهتر و بیشتر که از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه برای کشاورزان می باشد مورد استفاده قرار گیرد توجه داشته باشید که تصاویر توپوگرافی که تغییرات خاک را نشان می دهد میتواند کمک بزرگی به کشاورزان در تصمیم گیری در مورد سیستم های کشت و کاشت داشته باشند.
اولین و مهمترین مدیریت خاک قبل از اجرا، شخم زدن است که با توجه به تصاویر بدست آمده از توپوگرافی میتوان زمان شخم زدن و همچنین نوع دیسک تراکتورها را با اطلاعات بدست آمده از نوع خاک تعین کرد، شاید در مزارع کوچک کارگران ماهر اطلاعات خوبی داشته باشند ولی در زمین های بزرگ بدست آوردن این اطلاعات بر اثر خستگی و زمان زیاد دقیق نخواهد بود در صورتی که پهپادهای کشاورزی می توانند در زمان خیلی کم این اطلاعات را به ما بدهند آنها حتی با دوربین های حرارتی که دارند دمای خاک و توزیع رطوبت را به ما نشان می دهند.

طبق گزارش های فنی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا الزامات اساسی برای مدیریت دقیق باروری خاک شامل اهدافی می باشد که به شرح زیر است:

  • مدیریت و شناسایی تغییرات متنوع و مشخص کردن آنها با تصاویر بدست آمده از پهپادهای کشاورزی.

با استفاده از داده های بدست آمده یک بودجه غذایی تهیه کنید مواد مغذی مانند کودهای آلی، کودهای معدنی، میزان غنی سازی خاک و سیستم های کشت را در نظر بگیرید و همچنین برنامه آبیاری اضافه شود.

میزان مغذی زیاد یا کم تر از اندازه را شناسایی کنید که بر روی رشد محصول تاثیر دارد. در کشاورزی دقیق جنبه هایی مانند نمونه برداری از خاک، تجزیه و تحلیل آن و مواد مغذی و خواص مرتبط آن ضروری است.

اگر نمونه برداری از خاک به خوبی سازماندهی نشود میتواند خسته کننده باشد ولی با داشتن تصاویر هوایی کار را آسان تر می کند برای اضافه کردن کودهای مایع به خاک می توان توسط پهپاد کشاورزی آن را به سطح زمین اسپری کرد استفاده کرد.

محققان کشاورزی و کشاورزان از تصاویر ماهواره ای برای نظارت بر محصولات زراعی و ردیابی تغییرات در الگوی رشد استفاده می کنند اما با وضوح نسبتا کم چنین روش هایی تضمین شده است مدیریت نسبتا دقیق مزارع به ویژه در انتخاب محصولات زراعی، تراکم بذر، کاربرد کود، آبیاری و زمان بندی برداشت محصول با این حال در شرایط کنونی در واقع در حال گذار از تکنیک های ماهواره ای هستیم با استفاده از پهپاد کشاورزی.

جمع بندی

شرکت های مشاوره کشاورزی به سرعت در حال استفاده از پهپادهای کشاورزی هستند تا اطلاعات دقیق را از زمین های کشاورزی بدست آورند. خصوصیات پایه گیاهان، قدرت محصول، کمبود مواد مغذی و… که در تصمیم گیری انتخاب کودهای مورد نظر در وضعیت رشد محصول، تنش خشکی در صورت نیاز به ازت و موارد دیگر سپس داده ها را با استفاده از پشتیبانی مناسب از رایانه مورد تجزیه و تحلیل قرا گرفته و بارزترین تصمیمات را در اختیار کشاورزان قرار می دهند، استفاده کشاورزان از شرکت های مشاوره ای باعث کاهش هزینه آن ها در جهت خرید پهپاد و نرم افزار رایانه ای و تکنسین آن می شود.

اجرای خدمات سمپاشی با پهپاد: ۰۹۱۲۱۴۴۸۰۴۷

اجرای خدمات سم پاشی مزرعه با پهپاد سم پاش

https://en.wikipedia.org/wiki/Agricultural_drone

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۹ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۱۲

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۱ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. Kristopher
    ۱۳۹۹/۰۴/۰۱

    بسیار عالی و مفید

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*