پرورش کدو سبز به‌عنوان یک محصول پربازده

پرورش گیاه کدو سبز بسیار آسان است. به‌عنوان یک کشاورز مبتدی یا یک کشاورز باتجربه، به‌راحتی می‌توانید کدو سبز را در باغ سبزیجات خود پرورش دهید. در این مقاله به برخی نکات مربوط به کاشت و نحوه پرورش کدو سبز اشاره شده است.

پرورش کدو سبز به‌عنوان یک محصول پربازده

فهرست محتوا این مقاله

مقدمه

کشت و نگهداری از کدوی تابستانی ساده است. برای برداشت حدود ۱۰ پوند (۴.۵ کیلو) فقط به یک گیاه کدو سبز نیاز دارید. کدو با مقداری نگهداری و مراقبت – به‌ویژه با گرده‌افشانی مناسب – در تمام طول فصل رشد، شکوفا خواهد بود و میوه و گل تولید می‌کند. کدو سبز در بیشتر مناطق آب‌وهوایی به‌خوبی رشد می‌کند به شرطی که آن را بعد از آخرین سرما (در برخی مناطق اواخر بهمن و در برخی مناطق دیگر فروردین و اردیبهشت) بکارید.

نحوه پرورش کدو سبز

کدو سبز یک محصول فصل گرم است که نیاز به نگهداری کمی دارد و می‌تواند در بیشتر مکان‌ها رشد کند. در بیشتر مناطق کدو سبز را در بهار می‌کارند و در تابستان برداشت می‌کنند.

نام علمی آن Cucurbita pepo و به‌عنوان یک گیاه یک‌ساله است و تولید میوه و دانه آن در یک‌فصل رشد صورت می‌گیرد و سپس گیاه در همان سال از بین می‌رود.

هنگام کاشت کدو سبز، برخی شرایط وجود دارد که به رشد محصول کمک می‌کند:

  • زمان کاشت
  • محل کاشت
  • روش تکثیر
  • خاک

زمان کاشت

کدو سبز تحمل دمای پایین و یخ‌زدگی را ندارد، بنابراین شما باید آن را در بهار یا اوایل تابستان بکارید. اگر در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید کدو را زودتر کشت کنید. بهترین زمان جهت کاشت کدو وقتی است که دمای خاک به ۱۲.۵ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر برسد. دمای مطلوب محیط جهت رشد کدو سبز نیز حداقل ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

کدو سبز می‌تواند هرروز یک تا دو اینچ رشد کند و از یک گیاه کدو سبز می‌توانید ده پوند (۴.۵ کیلو) میوه برداشت کنید. از کاشت تا اولین برداشت آن تقریباً دو ماه طول می‌کشد، بنابراین اگر می‌خواهید در فصل باردهی چندین برداشت داشته باشید باید کدو را در اسرع وقت بکارید.

محل کاشت

نکاتی که برای انتخاب محل کاشت کدو باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از

نور خورشید

فضا

مکان ایده­آل برای کاشت کدو سبز منطقه‌ای کاملاً آفتابی است. کدو جهت رشد ایده ال حداقل به شش ساعت آفتاب در روز نیاز دارد و می‌تواند تا ده ساعت تابش مستقیم خورشید را تحمل کند. همچنین کدو سبز برای رشد کافی بوته‌ها به فضای کافی احتیاج دارد.

برای جلوگیری از غرقابی شدن زمین بعد از آبیاری و بارندگی، خاک باید زهکشی بالایی داشته باشد. کاشت کدو سبز در روی پشته به ایجاد گرمای بیشتر در مناطق سرد کمک می‌کند و باعث رشد سریع‌تر و درنتیجه تعداد برداشت بیشتر در فصل رشد می‌شود. کاشت روی پشته‌ها مشکل زهکشی که در ردیف‌های مسطح ممکن است وجود داشته باشد را نیز حل می‌کند. برای غنی‌سازی خاک و تأمین مواد مغذی بیشتر می‌توانید از کمپوست روی پشته‌ها استفاده کنید.

فاصله بین بوته‌های کدو مهم است. برای افزایش گرده‌افشانی گیاهان کدو سبز را نزدیک به هم بکارید و سپس در صورت لزوم از داربست برای بالا کشیدن آن‌ها استفاده کنید انجام این کار باعث برداشت زیادتر میوه خواهد شد. در غیر این صورت و بسته به فضای کافی باغ خود می‌توانید رشد آن‌ها را به‌صورت افقی حفظ کنید. در رشد افقی به دلیل گسترش بوته و شاخ و برگ کدو، اجازه دهید بین گیاهان کدوسبز حداقل ۹۰ سانتیمتر (۳ فوت) فاصله باشد. این فاصله به آن‌ها امکان رشد می‌دهد و باعث گردش هوا در بین گیاهان می‌شود. همچنین وقتی گیاهان را با فاصله مناسب کشت کنید، رطوبت برگ‌ها به‌راحتی خشک می‌شود و احتمال انتشار بیماری‌هایی مانند سفیدک پودری کمتر است.

ظروف کشت و گلدان‌ها

شما می‌توانید کدو را در گلدان و ظروف کشت (اگر به‌اندازه کافی بزرگ هستند) کشت کنید. برخی از ارقام کدو سبز وجود دارد که در ظروف به‌خوبی عمل می‌کنند. این ارقام انواع بوته‌ای هستند که شاخه‌های رونده کمتری تولید می‌کنند و برای کشت در فضاهای کوچک باغی و باغبانی و در ظروف کشت مناسب‌ترند.

پرورش کدو سبز در گلدان

تکثیر

در دسترس بودن، هزینه‌ها، مدیریت زمان و دیررس یا زودرس بودن کدو می‌تواند از عوامل تعیین‌کننده روش تکثیر باشد.

دو روش اصلی تکثیر برای کاشت کدو سبز:

کشت از طریق بذر

بذرها را در مکانی که برای کشت انتخاب کرده‌اید در عمق یک اینچی بکارید. بذر کدو سبز طی ۱۰ تا ۱۴ روز جوانه میزند. برخی از بذرها ممکن است جوانه نزنند بنابراین هنگام کشت بذر لازم است که در هر حفره ۲ تا ۳ بذر کشت کنید و پس از ۲ برگی شدن آن‌ها را تک کنید و گیاهان ضعیف‌تر را حذف و گیاه بزرگ‌تر و قوی‌تر را حفظ کنید. با کاشت بذر و انتظار برای جوانه‌زنی آن‌ها ممکن است شما احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

کشت از طریق نشا

نشاها گیاهان کوچکی هستند که چند اینچ قد دارند و پس از مناسب شدن شرایط آب و هوایی به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را به زمین اصلی انتقال دهید. اگر یک گیاه در حال رشد (نشا) را انتخاب کنید، می‌توانید با خیال راحت‌تری آن را بکارید و انتظار داشته باشید که گیاه زودتر وارد فاز زایشی و تولید میوه شود. می‌توانید به یک مرکز تولید نشا بروید و نشا کدو سبز را تهیه کنید

برای کشت نشا در زمین اصلی، یک سوراخ کمی عمیق‌تر و گسترده‌تر از توپ ریشه آن‌ها ایجاد کنید. نشا را به‌آرامی از ظرف بیرون بیاورید و در حفره قرار دهید. نشاها به خاک کافی برای پوشاندن توپ ریشه نیاز دارند. با خاک اضافی اطراف حفره را پر کنید و خاک را کمی اطراف بوته فشار دهید. اطمینان حاصل کنید که فاصله کاشت هر نشا کدو سبز از همدیگر ۹۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر است.

خاک غنی از مواد مغذی

اگر فرصت دارید می‌توانید خاک را چند ماه قبل از کاشت آماده کنید. داشتن خاک حاصلخیز با زهکشی مناسب مهم است. هنگام کاشت کدو بهتر است خاک لومی داشته باشید. شما می‌توانید با مخلوط کردن کود و کمپوست و افزودن مواد مغذی موردنیاز به خاک، به شرایط ایده­آل برسید.

همچنین می‌توانید pH خاک را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل شود pH بین ۶ تا ۷.۵ است. یک روش قابل‌دسترسی برای تغییر PH خاک برای اسیدی شدن آن افزودن پیت ماس است. با افزودن آهک می‌توانید خاک را قلیایی‌تر کنید.

اضافه کردن کود کمپوست یا کود پوسیده و شخم آن به درون خاک یک ماه قبل از کاشت و پوشاندن آن با مالچ می‌تواند مواد مغذی بیشتری به خاک اضافه کند. اگر کدو را روی پشته‌ها کشت نمی‌کنید، افزودن کمی شن به خاک باعث افزایش زهکشی خاک می‌شود.

پس از انجام مقدمات لازم می‌توانید کاشت کدو را شروع کنید.

محل کشت را آماده کنید. خاک را با ابزار مناسب سست و نرم کنید. سنگ‌ها، چوب‌ها و غیره را بردارید. تپه‌های کوچکی به ارتفاع و عرض ۳ اینچ (۳*۳) درست کنید.

آبیاری

مانند همه گیاهان، گیاه کدو سبز نیز به برخی مراقبت‌ها احتیاج دارد. کدو خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد، بنابراین هر زمان که خاک خشک شد آن را آبیاری کنید. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه مهم است که نگذارید خاک بیش‌ازحد خیس شود. کاشت در پشته‌های کوچک یا افزودن مقداری شن و ماسه به این مسئله کمک می‌کند. آبیاری نامنظم می‌تواند گیاه را تحت استرس قرار دهد و باعث بیماری شود.

در هفته ۱ – ۲ اینچ آب استفاده کنید. جهت آبیاری کدو آبیاری قطره‌ای توصیه می‌شود زیرا برگ گیاه خیس نمی‌شود و از انتشار بیماری‌هایی مانند سفیدک سطحی جلوگیری می‌شود. هنگام شروع رشد میوه، خاک را بیشتر بررسی کنید و از وارد شدن تنش به گیاهان جلوگیری کنید.

کود دهی

اگر از خاک غنی از مواد مغذی برای کاشت کدو سبز استفاده کرده‌اید تا قبل از شکوفایی گل‌ها نیازی به کود دهی گیاهان نخواهید داشت. اگر قادر به اصلاح خاک قبل از کاشت نیستید، قبل از کاشت بذر یا با شروع کشت، مقداری کود با خاک مخلوط کنید. در طول دوره رشد و گلدهی نیز از کودهای محلول در آب یا کودهای گرانوله استفاده کنید.

گیاهان همراه

چندین گیاه وجود دارد که به‌خوبی با کدو سبز رشد می‌کند. شما می‌توانید کدو سبز را با سایر کدوها، ذرت و لوبیا پرورش دهید. گیاه کدو سبز مواد مغذی زیادی مصرف می‌کند بنابراین از کاشت آن با سیب‌زمینی جلوگیری کنید. علاوه بر این، درحالی‌که کدو سبز با خربزه به‌خوبی رشد می‌کند، اما همان آفات و بیماری‌ها را جذب می‌کند؛ بنابراین از کشت آن‌ها در کنار هم خودداری کنید.

نکته: فاصله بین گیاهان کدو سبز را به خاطر بسپارید. آن‌ها برای رشد کافی به فضا احتیاج دارند.

آفات و بیماری‌ها

سفیدک پودری در کدو سبز

درحالی‌که کدو سبز از ساده‌ترین سبزیجات برای پرورش هست، اما گاهی باعث جذب آفات زیادی می‌شود. مراقب کرم تاک کدو باشید. این آفات در تابستان ظاهر می‌شوند و تخم‌های خود را روی برگ‌های کدو می‌گذارند. لارو آن‌ها برای تغذیه در گیاهان فرو می‌رود و قسمت‌های رونده و پایه دم برگ‌ها را سوراخ می‌کند؛ که باعث کاهش جریان آب در ساقه‌ها و از بین رفتن کدوسبز می‌شود.

در مساحت‌های کم جهت جلوگیری از خسارت کرم می‌توانید پایه‌های ساقه را با فویل آلومینیوم محکم بپیچید. در صورت نیاز از حشره‌کش‌های مخصوص استفاده کنید. سایر آفات شامل کرم برگ‌خوار، سوسک کک، تریپس، شته، بید کلم و سوسک‌های خالدار خیار (سوسک‌های زرد کوچک با لکه‌ها یا راه‌راه سیاه) هستند. اگر در منطقه‌ای که گوزن زندگی می‌کند هستید، حتماً گیاهان خود را بپوشانید. گوزن‌ها گیاهان کدو سبز، ازجمله برگ، ساقه و میوه آن را خواهند خورد.

مراقب بیماری‌های قارچی شایع مانند سفیدک پودری باشید.

برخی از بیماری‌های گیاه کدو سبز که باید موردتوجه قرار گیرند عبارت‌اند از

ویروس موزاییک خیار

پوسیدگی گلگاه (ناشی از کمبود کلسیم)

لکه برگی باکتریایی

سفیدک پودری

پژمردگی باکتریایی

گرده‌افشانی

کمک به گرده‌افشانی ممکن است هنگام رشد کدو سبز ضروری باشد. برای تولید میوه به دو گیاه کدو سبز احتیاج ندارید به این دلیل که آن‌ها تک‌پایه هستند (گل‌های نر و ماده را جداگانه ولی روی یک گیاه دارند). بنابراین، در صورت تمایل می‌توانید فقط یک گیاه پرورش دهید. گیاهان کدو سبز بیشتر گل‌های نر تولید می‌کنند، به دلیل دیرتر باز شدن گل‌های ماده، تولید میوه در آن مدتی طول می‌کشد. گل‌های نر باعث جذب حشرات گرده‌افشان به منطقه می‌شوند. کدو سبز برای تولید میوه به باز شدن هم‌زمان گل‌های نر و ماده و گرده‌افشانی توسط حشرات نیاز دارد.

شما ممکن است به گرده‌افشانی دستی نیاز داشته باشید اگر:

  • باغ شما زنبورهای عسل و سایر گرده‌افشان‌ها را به خود جلب نکند
  • گیاهان شما گل می‌دهند اما میوه تولید نمی‌کنند

نحوه گرده‌افشانی دستی کدوسبز

بهتر است صبح زمانی که گل‌ها تازه باز شده‌اند گرده‌افشانی کنید.

۱. تشخیص گل‌های نر و ماده:

گل ماده یک کپسول و به عبارتی تخمدان کوچک بین گل و دمگل دارند. این کپسول پس از گرده‌افشانی تبدیل به میوه می‌شود. گل‌های نر فقط دمگل و گل دارند. گل‌های ماده نسبت به گل‌های نر به ساقه اصلی نزدیک‌ترند.


تشخیص گل‌های نر و ماده: گل ماده یک کپسول و به عبارتی تخمدان کوچک بین گل و دمگل دارند. گل‌های نر فقط دمگل و گل دارند.

۲. یک گل نر پیدا کنید

۳. یک لوله مکنده یا یک برس کوچک برداشته و آن را درون گل نر قرار دهید.

به‌آرامی بر روی پرچم گل نر بکشید و مقداری از گرده را توسط آن از گل نر جدا کنید.

۴. گرده‌هایی که از گل‌های نر جدا کرده‌اید را به روی گل‌های ماده بریزید.

۵. این عمل را تکرار کنید تا تمام گل‌های ماده را گرده‌افشانی کنید.

هنگامی‌که گل‌های ماده را گرده‌افشانی کردید، می‌توانید گل‌های نر را برداشت کنید. آن‌ها به‌صورت خام یا پخته خوراکی هستند. گل‌های ماده را برداشت نکنید زیرا این گل‌ها تبدیل به میوه خواهند شد.

برداشت

روزهای برداشت را بررسی کنید. به‌طورمعمول، برداشت میوه‌های رسیده ۵۵ تا ۶۰ روز پس از کاشت بذر انجام می‌شود.

شما می‌توانید کدو سبز را به‌اندازه دلخواه خود برداشت کنید، بااین‌وجود هرچه میوه جوان‌تر و کوچک‌تر باشد، لطافت بیشتری دارد. وقتی طول میوه ۳- ۸ اینچ باشد کدو خوشمزه‌تر خواهد بود.

گیاهان در هوای گرم تابستان تولید می‌شوند. میوه‌های بزرگ‌شده را به‌موقع برداشت کنید تا گیاه از انرژی خود برای رشد و تولید میوه بیشتر استفاده کند. آن‌ها را پس از رسیدن به‌اندازه مطلوب روی بوته نگذارید. هرچه بزرگ‌تر شوند، فیبری و یا آبکی‌تر می‌شوند.

میوه‌ها را به‌آرامی برداشت کنید، مواظب باشید مزاحم بوته نشوید. از قیچی یا چاقوی تیز استفاده کنید و از یک سانتی‌متری دم میوه آن را برداشت کنید. هنگام برداشت مطمئن باشید که میوه‌ها و بوته‌ها کاملاً خشک هستند. اگر خیس باشند، شیوع بیماری‌ها آسان‌تر است.

نکاتی برای سلامت گیاه

گیاهان کدو سبز نسبتاً نگهداری کمی لازم دارند. برای به حداکثر رساندن رشد و برداشت، موارد زیر را در نظر بگیرید:

۴ تا ۶ هفته قبل از شروع فصل رشد بذرها را در گلخانه بکارید تا بیشترین عملکرد را بدست آورید. مطمئن باشید احتمال سرمازدگی وجود ندارد.

برای جلوگیری از رشد علف‌های هرز و داشتن رطوبت، یک لایه مالچ روی سطح خاک بکشید. این امر به‌ویژه در آب‌وهوای خشک بسیار مهم است و به ثبات سطح رطوبت خاک کمک خواهد کرد.

علف‌های هرزی را که ظاهر می‌شوند هر چه زودتر از بین ببرید. سعی کنید آن‌ها را از ریشه بکشید تا از رشد مجدد آن‌ها جلوگیری کنید.

افزودن مواد آلی به خاک کودی قوی ایجاد و مواد مغذی را به خاک اضافه می‌کند. کمپوست تازه می‌تواند ریشه‌ها را مرطوب و خنک نگه دارد و رشد را تشویق و به تولید میوه کمک می‌کند.

هنگامی‌که گل‌های نر شکوفا می‌شوند، مقدار کمی کود استفاده کنید. گاهی اوقات، در حین برداشت، به گیاهان کود بدهید تا تعداد میوه‌ها در برداشت بعدی افزایش یابد.

نیازی به هرس گیاهان کدو سبز نیست.

همچنین پرورش کدو سبز را با روش‌های دیگر مانند هیدروپونیک و باغبانی در کاه و کلش امتحان کنید. گیاهان کدو سبز با این روش‌ها به‌خوبی عمل می‌کنند.

انواع کدو سبز

رایج‌ترین آن‌ها دارای میوه‌های سبز است اما انواع طلایی و راه‌راه نیز وجود دارد. محل زندگی خود را بررسی کنید تا انواع توصیه‌شده برای منطقه خود را کشت کنید.

انواع محبوب کدو سبز عبارت‌اند از:

فوردهوک

کدو سبز ایتالیایی

زیبای سیاه

کدوی طلایی

کلاریمور

کوکوزلا

جمع‌بندی

اگر برای اولین بار در حال پرورش گیاه و سبزی در باغ خود هستید، پرورش گیاه کدو سبز آسان و باردهی آن نیز زیاد است. به‌طورکلی، کدو سبز یکی از سبزی‌هایی است که می‌توانید در باغ خانگی خود پرورش دهید. کدو را می‌توان از طریق بذر و نشا تکثیر کرد برای رشد آن‌ها نیازی به داشتن مهارت خاص نیست. تا زمانی که خاک را مرطوب و غنی نگه دارید، می‌توانید در تمام تابستان کدو سبز را پرورش دهید. افزودن مواد آلی به خاک، کود قوی ایجاد و مواد مغذی را به خاک اضافه می‌کند. کمپوست تازه می‌تواند ریشه‌ها را مرطوب و خنک نگه دارد و رشد را تشویق کند این کار به تولید میوه کمک می‌کند. کدو سبز برای تولید میوه به باز شدن هم‌زمان گل‌های نر و ماده و گرده‌افشانی توسط حشرات نیاز دارد. پس از گرده‌افشانی، میوه آن‌ها به‌سرعت رشد می‌کند و با حداقل مراقبت، محصول فراوانی را ارائه می‌دهند.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴.۱ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۶۲

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*