گل همیشه‌بهار (Calendula officinalis)

گل همیشه‌بهار (کالاندولا) گیاه چندساله علفی است که معمولاً به‌صورت یک‌ساله رشد می‌کند و از اردیبهشت تا اوایل پاییز گل‌های زیبایی با رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی و کرم تولید می‌کند. گل همیشه‌بهار یک گیاه آفتاب دوست است، بااین‌حال، گرمای شدید را دوست ندارد و ممکن است در گرمای شدید شروع به پژمرده شدن کند.

گل همیشه‌بهار (Calendula officinalis)

مقدمه

گل همیشه‌بهار (Calendula officinalis) در آب‌وهوای گرم یک گیاه چندساله است، اما معمولاً به عنوان یک گل یک‌ساله در باغ و ظروف کشت پرورش می‌یابد. اگرچه همیشه به عنوان گل همیشه‌بهار شناخته می‌شود، اما کالاندولا با گل همیشه‌بهار معمول (گل جعفری Tagetes spp) متفاوت است. بااین‌حال، همراه با گل‌های مروارید و گل داوودی، بخشی از خانواده Asteraceae است و ظاهری شبیه به گل بابونه دارد. در بهار پس از آخرین یخبندان کاشته می‌شود و رشد نسبتاً سریعی دارد و شش تا هشت هفته پس از کاشت بذر، گل می‌دهد.

نام رایج گل همیشه‌بهار از گل‌های طلایی که در جشن‌های مریم مقدس در دوران رنسانس شکوفا می‌شد (مریم + طلا = ماری گلد) گرفته شده است. به‌طور سنتی، مردم اغلب از گل‌ها در آشپزی استفاده می‌کردند. امروزه باغبانان این گل‌ها را به دلیل داشتن گل‌های شاد و عادت به شکوفه دادن زیاد پرورش می‌دهند. اگرچه آن‌ها بیشتر در واریته ­هایی با رنگ‌های زرد و نارنجی دیده می‌شوند، اما شما می‌توانید آن‌ها را در رنگ‌های صورتی و کرم نیز پیدا کنید.

مشخصات عمومی

نام گیاه‌شناسی: Calendula officinalis

نام عمومی: کالاندولا، گل همیشه‌بهار گلدانی، گل همیشه‌بهار معمولی

نوع گیاه: گل چندساله علفی که معمولاً به‌صورت یک‌ساله رشد می‌کند

اندازه بالغ: ۱ تا ۲ فوت قد و عرض

قرار گرفتن در معرض نور: آفتاب کامل تا سایه جزئی

نوع خاک: خاکی متوسط، با زهکشی خوب و غنی از مواد آلی

pH خاک: خنثی (۶.۰ تا ۷.۰)

زمان شکوفه دهی: از اردیبهشت تا اوایل پاییز. اگر شکوفه‌های قدیمی حذف شوند، دوباره شکوفا می‌شوند.

رنگ گل: زرد، نارنجی، کرم، صورتی

منطقه بومی: نامشخص

مراقبت از گل همیشه‌بهار

کالاندولا به راحتی از بذرهایی که مستقیماً در باغ یا ظروف کاشته می‌شوند رشد می‌کند. بذرها را در اوایل بهار در سینی نشا بکارید و آن‌ها را به آرامی با پیت ماس بپوشانید (بذرها ۷ تا ۱۴ روز پس از کاشت جوانه می‌زنند) پس از رفع خطر یخبندان، نشاها را به گلدان اصلی یا زمین موردنظر انتقال دهید. کالاندولا شرایط نامناسب را تحمل می‌کند اما زمانی که خاک غنی داشته باشد بهتر رشد می‌کند. پس از استقرار، برای رشد به آب یا کود زیادی نیاز ندارد. گل همیشه‌بهار یک گیاه آفتاب دوست است، بااین‌حال، گرمای شدید را دوست ندارد و ممکن است در گرمای شدید شروع به پژمرده شدن کند.

کالاندولا هیچ مشکل جدی ازنظر آفات یا بیماری‌ها ندارد؛ اما گاهی اوقات می‌توانند مستعد ابتلا به سفیدک پودری شوند که با گردش هوای مناسب برطرف می‌شود، همچنین حلزون‌ها و راب­ها ممکن است از آن‌ها (به‌خصوص گیاهان جوان) تغذیه کنند. برای به حداقل رساندن آسیب حلزون‌ها و راب­ها، اطراف گیاهان را از زباله تمیز نگه دارید. گاهی شته‌ها و مگس‌های سفید می‌توانند مشکل ساز شوند. سم‌پاشی با صابون‌های حشره‌کش و یا شستشو با فشار آب می‌تواند این آفات را کنترل کند.

نور

کالاندولا عموماً آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد، اما گاهی اوقات در گرم‌ترین ماه‌ها آسیب می‌بیند مگر اینکه در آفتاب شدید از آن محافظت کنید و یا ظروف کشت را به مکان‌های سایه‌دار انتقال دهید.

خاک

گل همیشه‌بهار مانند اکثر اعضای خانواده آستراسه به خاکی با زهکشی خوب و سرشار از مواد آلی نیاز دارد. خاک‌های متراکم و مرطوب می‌توانند باعث پوسیدگی ریشه‌ها شوند. گل همیشه‌بهار طیف وسیعی از pH خاک را تحمل می‌کند اما خاک کمی اسیدی تا خنثی را ترجیح می‌دهد.

آبیاری

گل همیشه‌بهار تا زمان استقرار گیاهان به آبیاری مکرر نیاز دارد. گیاهان بالغ نیاز آبی زیادی ندارند بنابراین از آب دادن زیاد به گیاهان بالغ خودداری کنید.

دما و رطوبت

کالاندولا دمای ملایم تابستان را ترجیح می‌دهد و ممکن است در اواسط تابستان در آب‌وهوای بسیار گرم از بین برود.

کود دهی

گل همیشه‌بهار نیاز زیادی به تغذیه ندارد. اگر در خاک حاصلخیز باغ کاشته شود، به‌هیچ‌وجه نیاز به تغذیه اضافی ندارد. در خاک‌های حاشیه‌ای ممکن است نیاز به تغذیه با کود متعادل و کودهای محلول در آب داشته باشند، اما تغذیه بیش‌ازحد می‌تواند گیاهان را علفی و بلند کند. در ظروف کشت نیاز به تغذیه ماهانه با کود رقیق و متعادل دارد.

انواع کالاندولا

‘Pink Surprise’ گل‌های طلایی و زرد پررنگ، گاهی با لبه‌های صورتی و مرکز زرد تیره

Touch of Red گل‌هایی با ترکیبی از سایه‌های نارنجی و قرمز با گلبرگ‌های نوک قرمز

‘Greenheart Orange’: گل‌هایی با گلبرگ‌های نارنجی‌رنگ و مراکز سبز. یک گیاه مصنوعی به نظر می‌رسد

Citrus Cocktail: گونه‌ای فشرده و کوتاه با گل‌های زرد و نارنجی. مناسب برای ظروف کشت.

‘Gem Dwarf’: گونه‌ای فشرده با گلبرگ‌های نارنجی و زرد. یکی دیگر از گونه‌های خوب برای ظروف کشت

برداشت کالاندولا به عنوان گیاه دارویی

اگرچه برخی از افراد طعم آن را تا حدودی تلخ می‌دانند، اما گل‌ها و برگ‌های گل همیشه‌بهار را می‌توان در سالادها و سایر دستورالعمل‌ها، به صورت تازه و خشک، استفاده کرد. گل همیشه‌بهار نیز یک گیاه دارویی است که در پمادهای موضعی برای بریدگی‌ها و خراش‌ها استفاده می‌شود.

این گیاه دارویی حاوی بسیاری از مواد با ارزش دارویی است، به‌عنوان‌مثال اسانس‌ها، ساپونین­ها، موسین­ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها. گل همیشه‌بهار که به عنوان “گیاه دارویی ۲۰۰۹” در آلمان انتخاب شده است، دارای خواص ترمیم‌کننده زخم، ضدالتهابی و ضد باکتریایی است.

گل‌های همیشه‌بهار را در اواخر صبح، پس از خشک شدن شبنم جمع‌آوری کنید. گل‌ها را زمانی که کاملاً باز هستند بچینید. برای خشک‌کردن گل‌ها، سر گل‌های بریده شده را روی صفحه‌ای در یک نقطه خشک و سایه پهن کنید. هر از گاهی آن‌ها را بچرخانید تا به‌صورت کاغذی خشک شوند، سپس آن‌ها را در شیشه‌های کنسرو نگهداری کنید تا آماده استفاده شوند.

هرس

هرس جوانه‌های انتهایی گیاهان جوان باعث رشد فشرده و توپی شدن گل همیشه‌بهار می‌شود و از علفی شدن گیاهان جلوگیری می‌کند. همچنین حذف گل‌های قدیمی و سرزنی، گیاه را جهت شکوفه دهی مجدد تشویق می‌کند.

تکثیر کالاندولا

گل همیشه‌بهار به راحتی از طریق بذر و نشا تکثیر می‌شود. نشاهای آماده شده را پس از رفع خطر یخبندان بکارید. همچنین بذرها را درست قبل از آخرین تاریخ یخبندان در بهار بکارید.

نحوه رشد کالاندولا از بذر

گل همیشه‌بهار یک گیاه چندساله است که عموماً از دانه‌هایی تکثیر می‌شود که به راحتی جوانه می‌زنند. دانه‌های جمع‌آوری‌شده از گل‌ها را می‌توان ذخیره کرد و دوباره کاشت. گیاهان نیز به راحتی در باغ بذر تولید می‌کنند.

حدود شش تا هشت هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان، بذر گل همیشه‌بهار را در داخل خانه در مخلوط مناسب بذر کشت کنید. همچنین می‌توانید بذرها را قبل از آخرین تاریخ یخبندان بهاری مستقیماً در خاک بکارید. مراقب باشید نهال‌های تازه سبز شده را با علف‌های هرز اشتباه نگیرید. اکثر گیاهان در عرض دو ماه پس از کاشت گل می‌دهند.

تعویض گلدان کالاندولا

گل همیشه‌بهار در گلدان نیز کاشته می‌شود. بیشتر واریته ­ها به ویژه ارقام کوتاه‌تر در ظروف کشت، به خوبی رشد می‌کنند. از خاک گلدان با زهکشی خوب و ارگانیک استفاده کنید یا مخلوطی متشکل از نیمی خاک باغچه و نیمی کمپوست درست کنید. مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی زیادی باشد زیرا این گیاه غرقابی و رطوبت بیش‌ازحد را دوست ندارد. کشت در گلدان نیاز به تغذیه منظم با کود متعادل دارند.

زمستان گذرانی

کالاندولا به عنوان یک گیاه یک‌ساله کشت و نگهداری می‌شود. یخ‌زدگی شدید گیاهان را از بین می‌برد، اما اگر یخبندان برای یک روز یا کمی بیشتر باشد، می‌توانید از گیاهان با یک لایه محافظ و مالچ کاه و کلش در طول شب محافظت کنید و زمانی که خورشید، هوا را در روز بعد گرم می‌کند، مالچ را کنار بزنید. کشیدن سه تا چهار اینچ مالچ اطراف گیاه نیز از آن محافظت می‌کند.

جمع‌بندی

Calendula officinalis یا گل همیشه‌بهار، یک گیاه یک‌ساله محبوب با گل‌های رنگارنگ است که به راحتی در خاک‌های متوسط، نسبتاً حاصلخیز و با زهکشی خوب در آفتاب کامل رشد می‌کند. گل همیشه‌بهار در تابستان‌های گرم با مقداری سایه خوب عمل می‌کند، اما در سایه بیش‌ازحد، علفی می‌شود. گل‌ها خوراکی هستند و طعم کمی تلخ، تند و فلفلی دارند و به سالادها و غذاهای دیگر رنگ می‌بخشند. گل همیشه‌بهار همچنین یک گیاه دارویی است که در پمادهای موضعی برای بریدگی‌ها و خراش‌ها استفاده می‌شود. گل همیشه‌بهار پروانه‌ها و زنبورهای شکارچی را جذب باغ می‌کند.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴.۳ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۷

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۲ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. ابوالفضل نورصفا
    ۱۴۰۰/۱۱/۲۵

    عالیه .

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۲/۰۲

      ممنون از نگاه شما

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*