بهترین گیاهان آپارتمانی برای شرایط نور کم

شرایط نور کم همیشه یک چالش برای پرورش دهندگان گياهان آپارتمانی است. حتی گیاهانی که در فضای باز و در سایه به‌خوبی عمل می‌کنند، زمانی که در داخل خانه رشد می‌کنند به نور بیشتری نیاز دارند و این می‌تواند سخت باشد مگر اینکه نور کمکی فراهم کنید؛ اما برخی از گونه‌های گیاهان آپارتمانی در شرایط نور کم محیط داخلی به‌خوبی رشد می‌کنند.

مقدمه

گیاهان آپارتمانی سازگار و مناسب برای نور کم احتمالاً در یک اتاق رو به شرق یا غرب که یک یا دو پنجره دارد (حتی اگر آفتاب مستقیم دریافت نکنند) خوب عمل می‌کنند، اما اتاقی بدون پنجره یا یک پنجره رو به شمال، حتی برای رشد گیاهان مقاوم در برابر سایه نیز مناسب نخواهد بود. در این شرایط، می‌توانید با قرار دادن چراغ‌های مصنوعی به مدت چند ساعت در روز به گیاهان خود کمک کنید.

در اینجا ۲۰ گیاه آپارتمانی مناسب برای نور کم را معرفی می‌کنیم که حتی اگر پنجره‌های شما نور زیادی را ارائه ندهند عملکرد خوبی دارند.

۱. بامبو خوش‌شانس (Dracaena sanderiana)

گیاهان بامبو خوش‌شانس یا دراسنا که در آب یا خاک رشد می‌کنند را می‌توان در بسیاری از دفاتر و خانه‌ها یافت. این گیاه یکی از عناصر مهم تمرین فنگ شویی است. گفته می‌شود که گیاهان بامبو خوش‌شانس، شانس و اقبال به ارمغان می‌آورند، به خصوص اگر گیاهان به‌عنوان هدیه دریافت شوند. همچنین دلیل اینکه که آن‌ها شهرتی به دست آورده‌اند این است که تقریباً نابود نشدنی هستند. بامبو خوش‌شانس برای رشد مقدار کمی نور را ترجیح می‌دهد، اما به‌راحتی در مکان‌های تقریباً تمام سایه نیز رشد می‌کند. فقط مطمئن شوید که آن‌ها در نزدیکی مناطقی با جریان بالای هوا در خانه قرار نداشته باشند و آن‌ها را از حیوانات خانگی دور نگه‌دارید زیرا دارای خواص سمی هستند.

نور موردنیاز: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط تا زیاد

۲. گل عنکبوتی (Chlorophytum comosum)

گیاه عنکبوتی یا گندمی یکی از سازگارترین و آسان‌ترین گیاهان آپارتمانی جهت نگهداری است. نام آن به دلیل شاخه‌های عنکبوت مانند یا گیاهچه ­های کوچکی است که مانند عنکبوت روی تار از گیاه مادری آویزان هستند. گیاهان عنکبوتی را می‌توان به‌عنوان گیاهان آویزان در سبد یا گلدان پرورش داد. آن‌ها برای مدت طولانی در شرایط نوری کمتر از حد ایده آل ازجمله نور مصنوعی زنده می‌مانند. برای جلوگیری از خشک شدن خاک حتماً آن‌ها را به‌طور منظم آبیاری کنید.

نور موردنیاز: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۳. پتوس طلایی (Epipremnum aureum)

پتوس طلایی می‌تواند در شرایطی رشد کند که تقریباً هیچ گیاه دیگری نمی‌تواند رشد کند، ازجمله نور بسیار کم و کمبود آب. پتوس طلایی یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی به دلیل داشتن ساقه‌های بالارونده جذاب، دوام بالا و رویش آسان با برگ‌های صاف، چرمی و قلبی شکل است. برخی از واریته‌های آن دارای برگ‌های متناوب با طرح سنگ مرمر در امتداد ساقه‌های سبز طناب مانند هستند. حتماً هرچند وقت یک‌بار ساقه‌های بالارونده را شل و برگ‌ها را گردگیری کنید و از به‌هم‌ریختگی آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین حیوانات خانگی را از این گیاه دور نگه‌دارید زیرا برای آن‌ها سمی است.

نور موردنیاز: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت کم تا متوسط

۴. گیاه سانسوریا (Sansevieria trifasciata)

گیاهان Sansevieria یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای پرورش و نگهداری در نور کم هستند. آن‌ها ازنظر ظاهری جذاب هستند و به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. سانسوریا که برخی به آن زبان مادرشوهر نیز می‌گویند، گیاهی با عمر طولانی است که می‌تواند برای چندین دهه رشد کند. سانسوریا ترجیح می‌دهد در سایه جزئی رشد کند اما می‌تواند شرایط کاملاً سایه را نیز تحمل کند. توجه داشته باشید که این گیاه برای حیوانات خانگی سمی است. همچنین مراقب باشید که آن را بیش‌ازحد آبیاری نکنید، به خصوص اگر در معرض نور مستقیم خورشید نباشد که خاک را خشک کند. آبیاری بیش‌ازحد باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود.

نور موردنیاز: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت کم تا متوسط

۵. سرخس استاگورن (Platycerium bifurcatum)

سرخس‌های استاگورن اپیفیت هستند، به این معنی که به جای رشد در خاک، به‌طور طبیعی روی گیاهان دیگر رشد می‌کنند. به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی، آن‌ها حتی می‌توانند روی تخته های چوبی نیز رشد کنند و از آن‌ها آثار هنری طبیعی زیبایی بسازند. آن‌ها نقاط سایه را ترجیح می‌دهند و می‌توانند در نور مستقیم خورشید بسوزند. حتماً بین دو آبیاری اجازه دهید تا خشک شوند.

نور موردنیاز: سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۶. پیچک انگلیسی (Hedera helix)

پیچک انگلیسی می‌تواند به‌عنوان پوشش زمین در فضای باز پخش شود، اما به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی کم‌نور، وقتی در سبدهای آویزان رشد می‌کند، به‌سادگی جلوه زیبایی را ارائه می‌دهد. در داخل خانه، پیچک انگلیسی خود را در مکانی قرار دهید که نور غیرمستقیم دریافت کند. حتماً گیاه را مه پاش کنید تا رطوبت کافی حفظ شود و در صورت امکان شب‌ها آن را در یک اتاق خنک نگهداری کنید (دمای ایده آل حدود ۶۰ درجه فارنهایت). همچنین مطمئن شوید که حیوانات خانگی از این گیاه دوری کنند زیرا سمی است

 نور موردنیاز: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۷. گیاه برگ عبایی (Aspidistra elatior)

گیاه برگ عبایی یاچدنی به‌عنوان گیاهان آپارتمانی تخریب ناپذیر شهرت خوبی دارند. آن‌ها می‌توانند انواع بی‌توجهی‌ها ازجمله کمبود نور و آب را تحمل کنند؛ اما در حالت ایده آل، زمانی که انگشت خود را در خاک فرو کنید و احساس خشکی کنید، باید آن‌ها را آبیاری کنید. ازنظر نور آن‌ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه‌دارید زیرا باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود. یک پنجره رو به شمال برای نگهداری آن‌ها ایده آل است.

نور موردنیاز: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۸. اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح (Spathiphyllum)

اسپاتی فیلوم از گیاهان پرطرفدار در فضاهای داخلی کم‌نور هستند که می‌توانند بی‌توجهی را نیز تحمل کنند. آن‌ها برگ‌های سبز بزرگ تولید می‌کنند و با گل‌های سفید زیبا شکوفا می‌شوند. چیزی که آن‌ها نیاز دارند آب کافی است وگرنه شاخ و برگ پژمرده می‌شود. بااین‌حال، غرقاب کردن آن معمولاً باعث افزایش شاخ و برگ پژمرده می‌شود. این گیاهان سایه دوست را باید در جایی­که نور غیرمستقیم دریافت کند قرار داد. همچنین آن‌ها را از حیوانات خانگی دور نگه‌دارید زیرا سمی هستند.

نور موردنیاز: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط تا زیاد

۹. سرخس پرسیاوشان (Adiantum raddianum)

سرخس پرسیاوشان دارای برگ‌های ظریف و بادکنکی است که روی ساقه‌های تیره قرار گرفته‌اند. این یک گیاه آپارتمانی پرطرفدار برای شرایط نور کم است که رنگ سبز را به فضا اضافه می‌کند؛ اما این سرخس‌ها برای رشد به خاک دائماً مرطوب اما نه خیس نیاز دارند. آن‌ها همچنین یک محیط گرم و مرطوب، همراه با مکانی که نور مستقیم خورشید دریافت نمی‌کند را دوست دارند.

نور موردنیاز: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت بالا

۱۰. گیاه زاموفیلیا (Zamioculcas zamiifolia)

گیاه زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی با نگهداری و مراقبت کم است که ازنظر فنی حتی بدون نور طبیعی خورشید نیز می‌تواند زنده بماند؛ بنابراین، آن را در بسیاری از دفاتر بدون پنجره خواهید یافت. بااین‌حال، این گیاه با نور روشن و غیرمستقیم بهترین عملکرد را دارد. این گیاهان همچنین می‌توانند خشکی را به‌خوبی تحمل کنند و باید بین دو آبیاری خشک شوند. آن‌ها را از حیوانات خانگی دور نگه‌دارید زیرا سمی هستند.

نور موردنیاز: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۱۱. فیلودندرون (Philodendron spp)

فیلودندرون­ها به دلیل سهولت مراقبت و توانایی در افزودن فضایی شبیه به جنگل با ساقه‌های سبز بالارونده و بلندشان، گیاهان آپارتمانی محبوبی هستند. حتماً به‌طور منظم آن‌ها را گردگیری کنید تا به بهترین شکل ظاهر شوند. ازنظر نور، پنجره‌ای که نور روشن اما غیرمستقیم خورشید را دریافت کند در داخل خانه ایده آل است. این گیاهان می‌توانند شرایط نور کم را تحمل کنند اما ممکن است ساقه‌های علفی و بلند (فاصله طولانی میان­گره­ها) با شاخ و برگ‌های کم تولید کنند. فیلودندرون­ها را از حیوانات خانگی دور نگه‌دارید زیرا سمی هستند.

نور موردنیاز: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۱۲. آنتوریوم (Anthurnium spp.)

آنتوریوم گونه‌ای از گیاهان گرمسیری با گل‌های درخشان و شاخ و برگ‌های سرسبز است. این گیاهان را می‌توان در داخل خانه در رطوبت بالا و خاک دائماً مرطوب اما نه خیس پرورش داد. مکانی که نور روشن و غیرمستقیم دریافت می‌کند بهترین مکان برای نگهدار آن‌هاست. آفتاب مستقیم می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند. همچنین این گیاهان را به دلیل ماهیت سمی از حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

نور موردنیاز: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط تا زیاد

۱۳. آگلونما یا چینی همیشه‌سبز (Aglaonema commutatum)

گیاه آگلونما دارای برگ‌های بیضی‌شکل و سبز براق روی ساقه‌های کوتاه است. این گیاهان همیشه‌سبز در سایه به‌خوبی عمل می‌کنند و این ویژگی آن‌ها را به گیاهانی عالی برای نگهداری در آپارتمان با نور کم تبدیل می‌کند. آن‌ها را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید زیرا نور مستقیم می‌تواند شاخ و برگ آن‌ها را بسوزاند. اگر در حال پرورش واریته های رنگی آگلونما هستید، برای تولید بهترین رنگ به نور روشن و غیرمستقیم نیاز دارید؛ اما همه گونه‌ها می‌توانند در شرایط سایه زنده بمانند. حیوانات خانگی را از این گیاه دور نگه‌دارید زیرا سمی است.

نور موردنیاز: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط تا زیاد

۱۴. گیاه برگ حصیری یا پنیر سوئیسی (Monstera Deliciosa)

گیاه پنیر سوئیسی، همچنین به‌عنوان فیلودندرون برگ شکافته نیز شناخته می‌شود، این گیاه آپارتمانی برگ‌های بزرگ، چرمی و سبز با سوراخ‌های قابل‌توجه دارد. این گیاهان به‌طور طبیعی در شرایط سایه رشد می‌کنند و به نور روشن و غیرمستقیم در داخل خانه به‌خوبی سازگار هستند. نور زیاد می‌تواند شاخ و برگ آن را بسوزاند. این گیاهان برای حیوانات خانگی سمی هستند.

نور موردنیاز: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۱۵. گیاه مارانتا (Maranta leuconeura)

گیاه مارانتا یا دعا یک گیاه استوایی کوچک و کم‌رشد با برگ‌های جذاب سه رنگ است. اگر گرما و رطوبت آن را فراهم کنید در داخل خانه به‌خوبی رشد می‌کند، این گیاهان به شرایط کم‌نور کاملاً مقاوم هستند و نور مستقیم خورشید می‌تواند شاخ و برگ آن‌ها را بسوزاند. پنجره‌ای که نور روشن و غیرمستقیم دریافت کند جهت نگهداری از آن‌ها ایده آل است.

نور موردنیاز: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط تا زیاد

۱۶. پتوس نقره‌ای (Scindapsus pictus)

پتوس نقره‌ای که به‌عنوان پتوس اطلسی نیز شناخته می‌شود، کاملاً شبیه پتوس طلایی است با این تفاوت که برگ‌های سبز مات آن دارای رنگ نقره‌ای خالدار هستند. این گیاهان در شرایط داخلی، ازجمله مکان‌هایی که نور زیادی دریافت نمی‌کنند، رشد می‌کنند. نور روشن و غیرمستقیم برای جلوه بهترین رنگ برگ ایده آل است، اما گیاه در مکان‌های کم‌نور نیز زنده می‌ماند. ایده آل است که به‌طور منظم پتوس خود را مه پاشی کنید، زیرا این گیاهان رطوبت را دوست دارند؛ اما آن‌ها را از حیوانات خانگی دور نگه‌دارید زیرا سمی هستند.

نور: سایه جزئی تا سایه کامل

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۱۷. درخت اژدها (Dracaena marginata)

درخت اژدها بخشی از تیره دراسنا است و می‌تواند شرایط سایه را تحمل کند. همچنین مراقبت از آن بسیار آسان است و بسیار مقاوم است. در داخل خانه، ارتفاع درخت معمولاً به بیش از شش فوت نمی‌رسد و فقط هر دو تا سه سال یک‌بار نیاز به تعویض گلدان دارد. پنجره‌ای که نور روشن و غیرمستقیم را دریافت کند بهترین مکان برای نگهداری آن است. در شرایط کم‌نور زنده می‌ماند اما برگ‌های آن ممکن است کوچک‌تر از حد معمول رشد کنند. این گیاه برای حیوانات خانگی سمی است.

نور: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۱۸. بگونیا مومی (Begonia semperflorens)

بگونیاهای مومی گیاهان کوچک رنگارنگ و سرگرم‌کننده‌ای هستند که می‌توانند به مجموعه گیاهان آپارتمانی شما اضافه شوند. آن‌ها از مقداری سایه هم در داخل و هم در خارج از خانه استقبال می‌کنند زیرا نور مستقیم خورشید می‌تواند آن‌ها را تحت‌فشار قرار دهد. یک پنجره روشن و غیرمستقیم برای گلدهی مطلوب بهترین است، اما آن‌ها همچنین می‌توانند در مکان‌های کم‌نور زنده بمانند. آن‌ها برای حیوانات خانگی سمی هستند، بنابراین آن‌ها را دور از دسترس نگه‌دارید.

نور: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط تا زیاد

۱۹. دراسنا عطری (Dracaena fragrans)

از جنس Dracaena، گیاهان دراسنا عطری ساقه‌های ضخیم تولید می‌کنند که از آن برگ‌های باریک و بلند رشد می‌کند. آن‌ها گیاهان آپارتمانی محبوبی هستند، زیرا ارتفاع آن‌ها در داخل خانه به حدود شش فوت می‌رسد. این گیاهان نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند، زیرا آفتاب می‌تواند برگ‌ها را پژمرده و بسوزاند. نور روشن و غیرمستقیم جهت آن‌ها بهترین است، اگرچه آن‌ها در یک نقطه نسبتاً سایه نیز زنده می‌مانند. حیوانات خانگی را از این گیاهان دور نگه‌دارید زیرا آن‌ها سمی هستند.

نور: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

۲۰. پولکا نقطه‌ای (Hypoestes phyllostachya)

گیاهان پولکا نقطه‌ای به دلیل شاخ و برگ‌های چشم‌نواز خود رشد می‌کنند. آن‌ها معمولاً دارای برگ‌هایی با رنگ پایه صورتی و لکه‌های سبز هستند، اگرچه انواع رنگ‌های دیگری نیز وجود دارد. این گیاهان هم در داخل و هم در فضای باز کمی سایه را ترجیح می‌دهند. آفتاب بیش‌ازحد می‌تواند رنگ شاخ و برگ را از بین ببرد. یک پنجره رو به شرق یا جنوب در داخل خانه ایده آل است.

نور: سایه جزئی

رطوبت موردنیاز: رطوبت متوسط

انواع رنگ: برگ‌های خالدار به رنگ‌های صورتی، سبز، بنفش، قرمز، سفید

جمع بندی

اکثر ما علاقه‌مند به نگهداری از گیاهان در آپارتمان و محیط کارمان هستیم زیرا گیاهان طراوت و شادابی خاصی را به محیط اضافه می‌کنند. معمولاً محیطی که در آن زندگی یا کار می‌کنیم از لحاظ نور (که یکی از نیازهای اساسی گیاهان است) کمبود دارند؛ اما برخی از گیاهان آپارتمانی مانند بامبو، گل عنکبوتی، سانسوریا، پتوس، پبچک انگلیسی، اسپاتی فیلوم، فیلودندرون، دراسنا عطری، بگونیا مومی، درخت اژدها، پولکا نقطه ای، پرسیاوشان و… وجود دارند که در شرایطی با نور کم به خوبی رشد می‌کنند.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴.۸ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۸

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*