مالچ و انواع آن

مالچ به هر ماده‌ای گفته می‌شود که به‌عنوان پوشش روی سطح خاک پخش یا گذاشته می‌شود. مالچ برای حفظ رطوبت در خاک، سرکوب علف‌های هرز، خنک نگه‌داشتن خاک، جلوگیری از یخبندان در زمستان و جذابیت بیشتر بستر باغ استفاده می‌شود. مالچ‌های ارگانیک همچنین به بهبود ساختار خاک، زهکشی و ظرفیت نگهداری مواد مغذی در هنگام تجزیه کمک می‌کنند.

مالچ و انواع آن

مقدمه

مالچ کشی برای گیاهان مفید است و باعث صرفه‌جویی در مصرف نیروی کار می‌شود. تبخیر را کاهش می‌دهد، رشد علف‌های هرز را کند می‌کند، کیفیت خاک را بهبود می‌بخشد و باغ‌های شما را جذاب‌تر نشان می‌دهد؛ و مهم‌تر از آن، ارزان و کاربرد آن آسان است. با استفاده از مالچ باغ‌های و فضای سبز خود را بهبود بخشید و کار را کاهش دهید.

فواید استفاده از مالچ

اضافه کردن یک لایه از مالچ بازدهی زیر را دارد:

  1. کاهش اتلاف آب از خاک: هنگام باران یا روشن شدن آبپاش مالچ باعث کند شدن تبخیر و بهبود جذب آب می‌شود.
  2. رشد کند علف‌های هرز
  3. بهبود کیفیت خاک: انواع مالچ‌های ارگانیک، هنگام تجزیه، خاک را غنی‌سازی می‌کنند.
  4. محافظت از ریشه‌های گیاه در برابر درجه حرارت سرد و گرم و نوسانات ناگهانی دما.
  5. افزودن رنگ و بافت به عنوان بخشی از طراحی کلی باغ شما.

انواع مالچ

ارگانیک:

تراشه‌های چوب و پوست خردشده درختان، برگ‌های سوزنی کاج، بریده‌های چمن و علف، برگ‌های خردشده، روزنامه، کاه و کلش

مالچ آلی تجزیه می‌شود و باید جایگزین شود، اما در این فرآیند، ساختار خاک و محتوای آلی آن را نیز بهبود می‌بخشد. هر چه مالچ خشک تر و چوبی‌تر باشد، کندتر تجزیه می‌شود و مواد مغذی کمتری به خاک می‌دهد. دانستن منشأ مالچ مفید است، زیرا مالچ می‌تواند حاوی بذر زنده علف‌های هرز یا مواد شیمیایی باشد و هنگام پخش مالچ علف‌های هرز شروع به جوانه زدن کنند و کار بیشتری برای شما ایجاد کنند – یا گیاهان خود را با مواد شیمیایی آلوده کنید.

مصنوعی و معدنی

پلاستیک ، پارچه با منظره تزئين شده، سنگ / شن

مالچ‌های مصنوعی و معدنی در حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف‌های هرز به‌خوبی عمل می‌کنند. آن‌ها هیچ ماده مغذی به خاک اضافه نمی‌کنند و به‌سرعت تجزیه نمی‌شوند یا به اندازه مالچ‌های آلی نیاز به تعویض ندارند. بااین‌حال پس از تجزیه، پلاستیک برای خاک و محیط‌زیست مضر است. به همین ترتیب، پارچه پس از چند سال تجزیه می‌شود و علف‌های هرز از میان آن رشد خواهند کرد.

کاربرد انواع مالچ‌ها

هر نوع مالچ کاربرد خاص خود را دارد. برای بهبود کیفیت خاک و تشویق رشد گیاهان، از یک مالچ ارگانیک پیر (محصولات چوبی نیمه تجزیه‌شده) استفاده کنید. تجزیه و افزودن مواد مغذی به خاک ادامه خواهد یافت. این نوع مالچ اغلب به صورت عمده فروخته می‌شود. ممکن است مجبور شوید خودتان آن را کیسه کنید. آن را در وانت به خانه منتقل کنید یا تحویل بگیرید.

از مالچ تازه آلی (تراشه‌های چوب و پوست) در جایی که می‌خواهید علف‌های هرز را کنترل کرده و شکل ظاهری را بهبود ببخشید، اما نیازی به اصلاح خاک نیست، مانند اطراف درختان و درختچه‌ها استفاده کنید. درحالی‌که یک مالچ ارگانیک است، سریعاً شروع به تجزیه نکرده و بیشتر از مالچ پیر دوام خواهد داشت. همچنین هنگام تجزیه، خاک را غنی می‌کند.

بریده‌های چمن برای مناطق دورافتاده باغ که می‌خواهید علف‌های هرز را سرکوب کنید، مناسب‌تر هستند. بریده‌های چمن، مانند بیشتر بقایای گیاهی سبز با محتوای آب بالا، خیلی سریع تجزیه می‌شوند و در این فرآیند می‌توانند تا حدودی لزج شوند و بوی نامطبوعی دارند، بنابراین آن‌ها را با احتیاط استفاده کنید. بریده‌های چمن نیز تمایل دارند که به سمت پایین کشیده شوند و اجازه عبور آب را نمی‌دهند.

روزنامه به عنوان مالچ روز به روز محبوب‌تر می‌شود. بیشتر روزنامه‌ها به رنگ‌های ارگانیک، به‌ویژه برای بخش‌های سیاه ‌و سفید خود روی آورده‌اند. روزنامه خردشده سال‌هاست که برای مرطوب نگه‌داشتن ریشه گیاهان در حین حمل‌ونقل استفاده می‌شود. صفحات لایه لایه روزنامه همچنین توانایی حفظ رطوبت بالایی دارند و مانند سایر مالچ‌های ارگانیک علف‌های هرز را مهار می‌کنند و دمای خاک را کنترل می‌کنند. آن‌ها همچنین برای خفه کردن علف‌های موجود برای شروع یک بستر جدید باغ عالی هستند. برای استفاده از روزنامه به عنوان مالچ در باغ، یک لایه چهار تا هشت ورقه‌ای روزنامه در اطراف گیاهان پخش کنید. ورقه‌ها را مرطوب کنید تا در جای خود باقی بمانند. در روزهای بادخیز، مرطوب کردن ورقه‌ها قبل از قرار دادن آن‌ها آسان‌تر است. روزنامه را با یک لایه یک تا سه اینچی از مالچ ارگانیک دیگر بپوشانید. برای جلوگیری از رشد علف‌های هرز، مالچ باید در طول فصل رشد باقی بماند.

برگ‌های خردشده مالچ مورد علاقه طبیعت هستند. آن‌ها را می‌توان در هرجایی استفاده کرد و این یک شکل رایگان از مالچ است. همچنین با استفاده از این مالچ کرم‌های خاکی بیشتری را به خاک باغچه خود جذب خواهید کرد. برخی از باغبان‌ها ظاهر برگ‌ها را در باغ خود دوست ندارند و احتمالاً برای یک محیط رسمی مناسب نیستند. اگر در پاییز یک لایه برگ روی بستر باغ خود پخش کنید، در طول زمستان شروع به تجزیه شدن می‌کنند.

کاه و کلش و علف خشک مالچ‌های محبوبی برای باغ سبزیجات هستند. آن‌ها از پاشیدن خاک و بیماری‌های منتقله از خاک بر روی برگ‌های پایینی گیاه جلوگیری می‌کنند و مسیرها را کمتر گل آلود می‌کنند. کاه بسیار آهسته تجزیه می‌شود و در کل فصل رشد دوام می‌آورد. همچنین خانه خوبی برای عنکبوت‌ها و سایر حشرات مفید است که به داخل آن حرکت می‌کنند و به کنترل جمعیت آفات کمک می‌کنند. در نهایت، زمانی که زمان کاشت محصول جدید یا شخم زدن بستر باغ سبزی فرا می‌رسد، جمع‌کردن یا شخم زدن آن در خاک آسان است.

شن و سنگ در مناطقی که نیاز به زهکشی خوب دارند یا بسترهایی با گیاهانی که گرمای کمی بیشتر دوست دارند، مانند باغ‌های گیاهی مدیترانه‌ای و باغ‌های بارانی، به‌خوبی کار می‌کنند. از سنگ برای ایجاد ثبات خاک و جلوگیری از فرسایش در مناطقی از باغ که در معرض شستشو قرار دارند، به‌عنوان‌مثال در تپه‌ها و اطراف رودخانه‌ها یا از آن برای بهبود نمای باغ خود استفاده کنید.

مالچ پارچه‌ای و پلاستیکی انتخاب‌های خوبی برای اطراف درختچه‌ها و درختان هستند؛ زیرا این گیاهان به کود دهی مکرر نیاز ندارند و در بیشتر موارد، شما به‌طور منظم در این بسترها کار نخواهید داشت. با استفاده از این مالچ‌ها در طول تابستان نگران وجین پای درختان نیستید.

رنگ‌های مختلف مالچ

بیشتر مالچ‌های ارگانیک طبیعی بسته به میزان تابش نور خورشید در حدود یک سال خاکستری می‌شوند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید رنگ بیشتری برای برجسته شدن رنگ گل‌ها و گیاهانتان ایجاد کند، مالچ‌های ارگانیک رنگی سفارشی بخرید. آن‌ها با رنگ‌های گیاهی در چندین رنگ مانند قرمز و طلایی و سیاه و بدون رنگ و…پردازش می‌شوند.

انتظار داشته باشید که این رنگ دو تا سه سال دوام داشته باشند. رنگ‌های روشن مانند مالچ پوست قرمز ممکن است در هنگام باران شدید کمی شسته شود، اما رنگ باید از پیاده‌روهای اطراف پاک شود. مالچ‌های رنگی همچنین تمایل به داشتن بافت ظریف‌تری دارند، این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند تا با هم جفت شوند و در دامنه‌ها ثابت بمانند.

مالچ‌های سنگی نیز بسته به نوع سنگ موجود، در رنگ‌های متنوعی وجود دارند. رنگ‌ها محو نمی‌شوند، اما ممکن است سنگ‌هایی با رنگ روشن‌تر به تمیز کردن دوره‌ای نیاز داشته باشند تا ظاهری تازه داشته باشد.

سؤالات متداول

آیا مالچ در هرجایی قابل استفاده خواهد بود؟

جواب منفی است. مالچ‌های آلی که در مناطق مرطوب پخش می‌شوند، ممکن است رطوبت بیش‌ازحد را برای گیاهان حفظ کنند. بعضی اوقات آن‌ها ازدیاد جمعیت حلزون‌ها و سایر آفات را که گیاهان خاصی را می‌خورند یا به آن‌ها آسیب می‌رساند تشویق می‌کنند و مالچ‌های سنگی می‌توانند بسیار داغ شده و ریشه گیاهان کم‌عمق را بسوزانند. بهتر است همیشه هنگام انتخاب مالچ با یک متخصص محلی در مورد مشکلات و شرایط خاص باغ خود صحبت کنید و توصیه‌هایی را بخواهید.

کدام مالچ ارگانیک بیشترین دوام را خواهد داشت؟

به‌طورکلی، یک نوع مالچ با تکه‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید، زیرا کندتر تجزیه می‌شود. قبل از انواع چوب خردشده (مانند مالچ پوست سرو و چوب سخت) مالچ‌هایی از نوع پوست (مانند قطعه‌هایی از پوست کاج) را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که مالچ نگهداری و محافظت از باغ را کاهش می‌دهد اما از بین نمی‌برد. مالچ‌های ارگانیک باید به‌طور دوره‌ای و معمولاً هر دو یا سه سال شارژ شوند.

آیا مالچ جلوی رشد علف‌های هرز را خواهد گرفت؟

مالچ علف‌های هرز را به‌طور کامل متوقف نخواهد کرد. استفاده از مالچ با عمق کافی، از جوانه زدن و رشد بسیاری از بذرهای علف‌های هرز موجود در خاک جلوگیری می‌کند؛ اما جلوی رشد علف‌های هرز که از قبل ریشه داده‌اند را نخواهد گرفت. اگر قبل از مالچ کشی آن‌ها را بیرون نیاورید علف‌های هرز سختی مانند قاصدک با اعمال فشار از مالچ بیرون می‌آیند و تعداد بیشتری بذر علف‌های هرز در مالچ تولید می‌شوند و در مالچ ریشه می‌گیرند (هم در مالچ آلی و هم در مالچ سنگ). همه باغ‌های پوشیده از مالچ نیاز به نگهداری دارند (اما نسبت به مواردی که از مالچ استفاده نمی‌کنند کمتر).

ضخامت مالچ ارگانیک باید چقدر باشد؟

لایه‌ای از مالچ به عمق ۳ تا ۴ اینچ باعث می‌شود که بیشتر بذرهای علف‌های هرز در خاک جوانه‌ نزده و باعث افزایش رطوبت شوند. بااین‌حال، عمق بیشتر همیشه بهتر نیست. عمق را به ۵ تا ۶ اینچ محدود کنید (به‌خصوص در اطراف گیاهان باریشه کم‌عمق). مالچ را از تنه درختان عقب بکشید تا باعث پوسیدگی تنه آن‌ها نشود.

اگر می‌خواهید از مالچ ارگانیک در شیب‌ها استفاده کنید، یک نوع خردشده با عمق حدود ۶ اینچ استفاده کنید. این‌ها باهم به‌صورت یک توده درگیر خواهند شد و بهتر از لایه‌نازک تر در جای خود می‌مانند.

توجه: مالچ دانه کاکائو به دلیل رنگ قهوه‌ای عمیق و بوی شکلات در بعضی مناطق محبوب است؛ اما استفاده مؤثر از آن کمی مشکل است. آن‌ها را با ضخامت بیش از ۱ اینچ اعمال نکنید، زیرا لایه‌های ضخیم‌تر تمایل به نگهداری بیش‌ازحد آب و کپک زدن دارند. همچنین ممکن است مجبور شوید بیشتر اوقات آن را شارژ کنید زیرا در صورت خشک شدن به‌راحتی از بین می‌روند. همچنین توجه داشته باشید که سگ‌ها در صورت خوردن یا جویدن این مالچ می‌توانند بیمار شوند.

آیا باید از پارچه در زیر مالچ استفاده کنیم؟

از پارچه فقط در زیر سنگ و شن استفاده کنید. این باعث می‌شود که سنگ‌ها در خاک فرو نروند و اگر بعداً بخواهید آن را تغییر دهید، برداشت آن بسیار آسان‌تر خواهد شد. پارچه همچنین باعث کاهش سرعت رشد علف‌های هرز ریشه‌دار شده در خاک خواهد شد. پارچه‌ای را انتخاب کنید که به شما اجازه عبور آب‌وهوا را بدهد. از استفاده از پلاستیک نفوذناپذیر خودداری کنید، خصوصاً اگر در نزدیکی مالچ درختان، درختچه‌ها یا گیاهان دیگری نیز دارید. متأسفانه، پارچه نیز وجین علف‌های هرز را بسیار دشوار می‌کند. نمی‌توانید بیل را از داخل سنگ و پارچه پایین ببرید؛ و بیرون آوردن ریشه علف‌های هرز از داخل پارچه سخت است.

از پارچه در زیر مالچ‌های ارگانیک استفاده نکنید زیرا بهتر است بگذارید آن‌ها تجزیه شوند و با خاک مخلوط شوند.

چگونه مالچ سنگی خود را تمیز نگه‌داریم؟

شما باید گاهی اوقات علف‌های هرز را بیرون بکشید، اما مشکل اصلی برگ‌ها و بقایای دیگر درختان و بوته‌ها است که ظاهر مالچ را به‌هم‌ریخته است. ساده‌ترین راه برای از بین بردن این بقایا مکش یا دمیدن آن با دستگاه خلأ برگ است. تمیز نگه‌داشتن سنگ که مستقیماً در زیر درخت قرارگرفته است، عملاً غیرممکن است. بهتر است مالچ ارگانیک را انتخاب کنید، زیرا با بقایای درخت مخلوط می‌شوند.

جمع‌بندی

در بیشتر موارد، مالچ کارهای باغبانی را بسیار ساده می‌کند. مالچ شامل مواد مختلفی است که برای پوشاندن خاک برهنه در باغ‌ها و مزارع استفاده می‌شود. بیشتر اوقات شما فکر می‌کنید که این ماده به عنوان مواد ارگانیک مانند خرده چوب، مالچ پوست درخت سرو و کمپوست است، اما مالچ همچنین می‌تواند شامل موادی مانند پلاستیک، سنگ و شن نیز باشد. چه یک باغبان مشتاق باشید و چه یک باغبان معمولی با استفاده از مالچ، آبیاری، علف‌های هرز، کود دهی و نگهداری عمومی کمتری خواهید داشت.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۲۱

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*