مبارزه با مگس‌های میوه در خانه

مگس میوه ریز یکی از رایج‌ترین مگس‌هایی است که در خانه‌ها یافت می‌شود. اغلب با میوه‌ها و سبزیجات تازه در داخل خانه آورده می‌شود و به دلیل اینکه می‌تواند غذای زیادی در خانه پیدا کند به اطراف می‌چسبد. در این مقاله به راه‌هایی جهت خلاص شدن از شر این مگس‌های ریز و مزاحم می‌پردازیم.

مبارزه با مگس‌های میوه در خانه

مقدمه

مگس‌های میوه همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، از میوه‌های رسیده، سبزیجات فاسد و سایر غذاهایی که در زباله‌ها یا حتی در زهکش فاضلاب‌ها پیدا می‌کنند تغذیه می‌کنند؛ و همان‌طور که از نام‌ رایج آن‌ها نیز پیداست، از شراب، سرکه و تفاله (بقایای خمیری باقی‌مانده از خرد کردن میوه‌ها) نیز تغذیه می‌کند. علاوه بر این، ازآنجایی‌که مگس‌های میوه از مخمر موجود در غذاها نیز تغذیه می‌کنند، اغلب جذب نان و سایر محصولات پخته می‌شوند. جمعیت مگس‌های میوه معمولاً در اواخر تابستان و پاییز زیاد می‌شود، زیرا در آن زمان بسیاری از میوه‌ها رسیده و در حال برداشت هستند. مگس میوه به‌طور متوسط حدود ۳۰ روز عمر می‌کند و مگس میوه ماده می‌تواند صدها تخم در یک زمان بگذارد.

طول مگس‌های میوه ۱۰/۱ تا ۵/۱ اینچ است و معمولاً دارای چشم‌های قرمز، بدن زرد مایل به قهوه‌ای و حلقه‌های سیاه در اطراف شکم هستند. آن‌ها متعلق به جنس مگس سرکه هستند و همچنین با نام‌های رایج مگس سرکه، مگس تفاله و مگس شراب نیز شناخته می‌شوند. مگس میوه قادر به آسیب رساندن به خانه نیست. فقط ایجاد مزاحمت می‌کند، به‌خصوص زمانی که تعداد آن‌ها زیاد باشد.

راه‌های خلاص شدن از شر مگس میوه

خلاص شدن از شر مگس‌های میوه باعث می‌شود تا از تکثیر آن‌ها جلوگیری شود. اگر تا آنجا که ممکن است مگس‌های بالغ را بکشید و منابع غذایی و مکان‌های تکثیر آن‌ها را حذف کنید، در مسیر پیروزی در نبرد هستید.

منابع غذایی را حذف کنید

اولین قدم برای خلاص شدن از شر مگس‌های میوه، شناسایی همه منابع بالقوه‌ای است که از آن‌ها حمایت می‌کنند، سپس حذف (کنار گذاشتن) آن منابع است. علاوه بر میوه و سبزیجات، این مگس‌های کوچک چیزهای شیرین (مانند آبمیوه یا ژله ریخته شده)، چیزهای تخمیر شده (بطری‌های آبجو یا بطری‌های شراب باز) و چیزهای فاسد (مایعات داخل سطل‌های زباله و زهکش فاضلاب) را دوست دارند. به همین دلایل، آن‌ها جذب زباله، قوطی‌های بازیافت و ظروف کمپوست نیز می‌شوند. بیشتر میوه‌ها را می‌توان در یخچال (جایی که مگس‌ها نمی‌توانند به آن‌ها برسند) نگهداری کرد. تمام منابع غذایی دیگر برای مگس میوه باید تمیز یا خارج شوند.

از تله استفاده کنید

نمونه تله‌های مگس میوه در سراسر اینترنت وجود دارد و همه آن‌ها ارزان و آسان ساخته می‌شوند. آیا آن‌ها مفید واقع می‌شوند؟ در اکثر اوقات بله؛ اما آن‌ها آن‌قدر ساده هستند که امتحان کردن و استفاده از آن‌ها ضرری ندارد. تله‌ها از کاسه‌ای پر از سرکه گرفته تا وسایل ساخته شده از بطری‌های پلاستیکی نوشابه که یادآور پروژه‌های علمی کلاس‌های ابتدایی هستند، متغیرند. ایده این است که در هرجایی که مگس‌های میوه هستند، چند تله روی میز آشپزخانه بگذارید. مگس‌ها جذب مایع داخل تله می‌شوند، سپس به دام می‌افتند یا غرق می‌شوند. توجه داشته باشید که شما فقط حشرات بالغ را به دام می‌اندازید حشرات جوان زیاد پرواز نمی‌کنند و روی منابع غذایی رشد می‌کنند، اما به دام انداختن یک حشره بالغ به‌طور بالقوه می‌تواند از تولید صدها مگس جدید جلوگیری کند.

در عرض چند دقیقه می‌توانید با ساختن این تله ساده و خانگی و با استفاده از موادی که از قبل در کمد خود دارید، خانه خود را از شر مگس میوه خلاص کنید.

مواد لوازم

سرکه سیب

مایع ظرف‌شویی

یک شیشه یا کاسه کوچک

قبل از اینکه استفاده از تله را شروع کنید میوه‌های بیش‌ازحد رسیده را که ممکن است مگس‌های میوه را جذب کنند، دور بریزید.

۱. یک فنجان سرکه سیب را در یک شیشه یا کاسه کوچک بریزید.

۲. چند قطره مایع ظرف‌شویی را به شیشه اضافه کنید. (مخلوط نکنید)

۳. تله را در محلی که مگس‌های میوه را دیده‌اید قرار دهید و منتظر بمانید تا کار خود را انجام دهد. به زودی ظرف با مگس میوه غرق شده پر می‌شود. ظرف را آبکشی کرده و ساخت تله را تکرار کنید.

تله چگونه کار می‌کند؟

مگس‌های میوه جذب بوی سرکه سیب می‌شوند و سعی می‌کنند روی سطح آن فرود بیایند؛ اما آن‌ها با یک غافلگیری بزرگ روبرو هستند – ازآنجایی‌که مایع ظرف‌شویی کشش سطحی سرکه را می‌شکند، مگس‌های میوه در آن فرو می‌روند و غرق می‌شوند.

روش جایگزین

اگر سرکه ندارید، می‌توانید با قرار دادن یک تکه میوه بیش‌ازحد رسیده در یک کیسه پلاستیکی باز  یا یک شیشه، مگس‌های میوه را نیز به دام بیندازید. صبر کنید تا مگس‌های میوه روی میوه جمع شوند، سپس کیسه را به دقت ببندید و آن‌ها را داخل آن به دام بیندازید.

همچنین می‌توانید تله‌های چسبنده را که برای مگس میوه طراحی‌شده است خریداری کنید. بسیاری از این‌ها شامل طعمه‌ای روی سطح چسبنده برای فریب دادن مگس‌ها هستند.

از اسپری حشره‌کش استفاده کنید

مگس‌های میوه معمولاً به اندازه‌ای مزاحم نیستند که بخواهید حشره‌کش را در اطراف آشپزخانه اسپری کنید، اما اگر بیش‌ازحد برای شما مزاحمت ایجاد می‌کنند اسپری حشره‌کش‌ها، می‌تواند گزینه‌ای وسوسه‌انگیز باشد؛ مانند تله‌ها، اسپری نیز فقط روی بزرگ‌سالان کار می‌کند. برای کشتن مگس‌های جوان به‌هیچ‌عنوان غذای خود را اسپری نکنید زیرا فقط غذا را خراب می‌کنید. درحالی‌که اسپری‌های تجاری مانند پرمترین بر روی مگس‌های میوه مؤثر هستند، اما می‌توانید با استفاده از الکل ایزوپروپیل ۹۱ درصد آن‌ها را اسپری کنید. الکل یک ضدعفونی‌کننده عالی است و به اکثر سطوح آسیب نمی‌رساند، اما می‌تواند رنگ برخی از مواد را تغییر دهد.

چه چیزی باعث تجمع مگس میوه در خانه می‌شود؟

مگس‌های میوه با میوه‌هایی که از فروشگاه یا باغ به داخل خانه می‌آورید وارد خانه شما می‌شوند، یا به سادگی از درها یا پنجره‌های باز، شکاف‌های کوچک یا پارگی‌های تور‌های پنجره به داخل پرواز می‌کنند. گاهی اوقات خود تور پنجره از ورود آن‌ها جلوگیری نمی‌کند زیرا سوراخ آن به اندازه کافی ریز نیست.

هنگامی‌که مگس‌های بالغ یک منبع غذایی خوب پیدا کردند، مستقیماً روی منبع تخم می‌گذارند (تا ۵۰۰ تخم در یک زمان!). روز بعد (در ۲۴ تا ۳۰ ساعت)، تخم‌ها به لارو، سپس شفیره و در نهایت در مدت حدود یک هفته به حشرات بالغ تبدیل می‌شوند.

مگس‌های میوه تولیدمثل می‌کنند و از بسیاری از اقلام رایج در یک آشپزخانه معمولی، ازجمله: میوه و سبزیجات رسیده، له‌شده و گندیده مانند گوجه‌فرنگی، انگور، خربزه، کدوحلوایی، پیاز و سیب‌زمینی و…، آب‌میوه‌های ریخته شده و سایر مایعات شیرین، سطل آشغال‌ها، ظروف بازیافت، زهکش فاضلاب‌ها، زباله‌های ریخته شده، سطل‌های گردگیری، نان، آبجو، شراب، مشروبات الکلی و سایر نوشیدنی‌های تخمیری و غیره تغذیه می‌کنند.

پیشگیری از تشکیل مگس میوه در خانه

مانند بیشتر حشرات مزاحم بالدار، کنترل آلودگی مگس میوه با محدود کردن توانایی مگس‌ها برای تغذیه و تولیدمثل به بهترین وجه انجام می‌شود. این شامل:

میوه‌ها و سبزیجات را تا حد امکان دارد در یخچال نگهداری کنید.

میوه‌ها و سبزیجات بیش‌ازحد رسیده، آسیب‌دیده یا پوسیده را دور بیندازید.

هرگونه آبمیوه، نوشابه، شراب، یا مایعات دیگر که ریخته شده است را تمیز کنید.

ظروف نوشیدنی بازیافتی را قبل از بازیافت بشویید. مقدار کمی آب یا آبمیوه باقی‌مانده در ته بطری‌ها برای جلب توجه مگس میوه کافی است.

ظروف زباله و بازیافت و نواحی اطراف آن‌ها را به‌طور مرتب تخلیه و تمیز کنید.

میوه‌ها و سبزیجات (آن‌هایی که در یخچال نگهداری نمی‌شوند) را با روکش‌های توری بپوشانید.

زباله‌های خود را مرتباً بیرون ببرید.

بهترین روش این است که بهداشت را تحت کنترل داشته باشید و منتظر باشید تا جمعیت مگس میوه کاهش یابد. برای هجوم در فضای باز، مانند اطراف ظروف زباله، ورود هوای سرد می‌تواند باعث شود که جمعیت مگس میوه به همان سرعتی که به نظر می‌رسید در هوای گرم رشد می‌کند، ناپدید شود؛ اما صرف‌نظر از محل هجوم، اگر مگس‌ها غذا نداشته باشند، احتمالاً برای مدت طولانی مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

سؤالات متداول

آیا مگس‌های میوه می‌توانند از میان توری‌های پنجره عبور کنند؟

مگس‌های میوه معمولاً نمی‌توانند روی توری‌های پنجره استاندارد که دارای اندازه‌های ۱۸×۱۴ روزنه در هر اینچ هستند عبور کنند. حداقل اندازه مش برای جلوگیری از ورود مگس‌ها ۱۶ روزنه در هر اینچ است.

آیا مگس میوه می‌تواند ما را بیمار کند؟

مگس‌های میوه حتی اگر بلعیده شوند خطرناک تلقی نمی‌شوند. بااین‌حال، آن‌ها می‌توانند باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها را از مکانی به مکان دیگر پخش کنند و بنابراین به‌طور بالقوه می‌توانند به بیماری‌های منتقله از طریق غذا کمک کنند، اگرچه ردیابی این می‌تواند دشوار باشد.

آیا باید غذاهایی که مگس میوه را جذب کرده است دور بریزم؟

می‌توانید میوه‌ها و سبزیجاتی را که مگس‌ها در اطراف آن آویزان هستند بخورید، اما ابتدا قسمت‌های آسیب‌دیده، کبود یا پوسیده را جدا کنید (این جایی است که مگس‌ها احتمالاً تخم‌گذاری می‌کنند) و قبل از خوردن آن‌ها را خوب بشویید.

جمع‌بندی

اولین قدم برای خلاص شدن از شر مگس‌های میوه، شناسایی همه منابع بالقوه‌ای که از آن‌ها حمایت می‌کنند، سپس حذف (کنار گذاشتن) آن منابع است. بهترین روش این است که بهداشت را تحت کنترل داشته باشید و منتظر باشید تا جمعیت مگس میوه کاهش یابد. میوه‌ها و سبزیجات را تا حد امکان دارد در یخچال نگهداری کنید. میوه‌ها و سبزیجات بیش‌ازحد رسیده، آسیب‌دیده یا پوسیده را دور بیندازید. هرگونه آبمیوه، نوشابه، شراب، یا مایعات دیگر که ریخته شده است را تمیز کنید. ظروف نوشیدنی بازیافتی را قبل از بازیافت بشویید. ظروف زباله و بازیافت و نواحی اطراف آن‌ها را به‌طور مرتب تخلیه و تمیز کنید. میوه‌ها و سبزیجات (آن‌هایی که در یخچال نگهداری نمی‌شوند) را با روکش‌های توری بپوشانید.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۹

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۱ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. Ali
    ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

    درود بر شما .

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*