معرفی سموم قارچ کش درختان میوه

بیماری های قارچی توسط سموم مختلفی در باغات قابلیت کنترل دارند که در این مقاله با آنها آشنا خواهید شد.

معرفی سموم قارچ کش درختان میوه

مقدمه

از بین مواردی که باعث ایجاد خسارت بر روی درختان میوه، در باغات می شوند پاتوژن های قارچی دسته بسیار مهمی به حساب می آیند. این پاتوژن ها می توانند با ایجاد لکه و یا پوشش روی برگ ها باعث کاهش فتوسنتز آنها شوند و یا بازارپسندی میوه ها را کاهش دهند. دسته ای از قارچ ها نیز می تواند باعث ایجاد پوسیدگی، ترشیدگی و یا پژمردگی های آوندی شود. همه این موارد باعث کاهش راندمان درختان میوه و زیان اقتصادی به باغ ها خواهد شد. روش های کنترلی بسیار مختلفی برای کنترل این دسته از بیماری ها وجود دارد که محبوب ترین و هوشمندانه ترین آنها استفاده از سموم قارچ کش مختلف است. قارچکش های مورد استفاده در باغات انواع مختلفی دارند که شناخت آنها کمک می‌کند تا باغداران با مشاوره های دریافتی از گیاه پزشکان خود بتوانند استفاده بهینه تری از آن ها داشته باشند. در این مقاله شما را با مهمترین قارچ کش هایی که در باغات مورد استفاده قرار می گیرند آشنا خواهیم کرد و روش استفاده از آنها را به شما خواهیم گفت.

 بیماری های قارچی چیست؟

قارچها شاخه‌ ای از موجودات هستند که می توانند روی بسترهای مختلف رشد کرده و باعث تجزیه و از بین رفتن آنها شود. قارچ ها به شیوه جنسی و غیر جنسی تکثیر پیدا کرده و اگر شرایط رشدی آنها مساعد باشد دارای نرخ رشد بسیار بالایی هستند و به سرعت در بستر کشت خود گسترده می شوند. دسته ای از قارچ ها نیز وجود دارد که به صورت اختصاصی از اندام های گیاهی تغذیه و آنها را به عنوان بستر رشد خود انتخاب می کنند. قارچ ها می توانند به اندام های گوناگون گیاهی از جمله برگ ها، شاخه ها، میوه، تنه و ریشه ها حمله کرده و باعث ایجاد پوسیدگی و یا اختلالات فیزیولوژیکی در آنها شوند.

 بنابراین بیماری های قارچی به دسته ای از بیماری ها گفته می شود که توسط یک عامل قارچی بر روی گیاهان ایجاد می شود. مهمترین علائمی که بر اثر بیماری های قارچی بر روی درختان مشاهده می گردد شامل ایجاد لکه با اندازه های گوناگون بر روی برگها و میوه ها، ایجاد پوشش مخملی و یا پودری بر روی برگ ها و میوه ها و سرشاخه ها، ایجاد پوسیدگی یا ترشیدگی بر روی اندامهای آبدار و یا پوسیدگی بر روی ریشه ها یا داخل آوند ها است. تمام این موارد می‌تواند باعث کاهش راندمان تولیدی گیاه شده و در نهایت ایجاد خسارت بر روی آن بکند.

چرا مبارزه با بیماری های قارچی مهم است؟ 

آلودگی های قارچی برخلاف خساراتی که توسط آفات به وجود می آیند در مراحل اولیه بسیار سخت تشخیص داده می‌شوند و ممکن است حتی توسط کشاورزان و باغداران نادیده گرفته شود. علائم اولیه این بیماری ها شامل ایجاد لکه های بسیار کوچک رنگ پریده و یا آب سوخته ای است که بر روی اندام های مختلف مشاهده می شود. ترشح صمغ از تنه درختان و همچنین پژمردگی های عمومی و ضعف کلی نیز می تواند از دلایل آلودگی های قارچی باشد. چنانچه یک بیماری قارچی در مراحل اولیه خود درمان نشود می‌تواند خساراتی به مراتب بیشتر از حمله آفات بر روی درختان به جای بگذارد. قارچ ها دارای سرعت رشد بسیار بالایی هستند و نسبت به سموم به سرعت مقاوم می شوند در نتیجه بایستی توجه داشت که استفاده از سموم بایستی هوشمندانه و با نظر کارشناسان گیاهپزشک باشد.

 سموم بسیار گوناگونی برای کنترل جمعیت قارچ ها معرفی شده است که در ادامه شما را با مهمترین این سموم که به صورت اختصاصی در باغات کاربرد دارند آشنا خواهیم کرد.

۱-تیوفانات متیل

 این قارچ کش یک ترکیب سیستمیک است که به راحتی در آوند های گیاه حرکت کرده و کل گیاه را تحت تاثیر خود قرار میدهد. این قارچ کش با ایجاد اختلال در سنتز برخی از عوامل دخیل در تقسیم سلولی باعث می‌شود تا رشد قارچ متوقف شده و نتواند تکثیر پیدا کند. تیوفانات متیل خاصیت حفاظتی نیز دارد و در مورد گیاهانی که فاقد آلودگی هستند نیز باعث پیشگیری از بروز آلودگی های احتمالی می شود و بنابراین می تواند برای ضدعفونی قلمه ها و یا سایر مواد  تکثیری گیاهی نیز استفاده شود.

 تیوفانات متیل هم از طریق برگ ها و هم از طریق ریشه ها قابلیت جذب بالا داشته و در تمام گیاه پخش می شود. از این قارچ کش می توان برای کنترل انواع پوسیدگی های ریشه ، آوند و خشکیدگی های سرشاخه و حتی آلودگی های ناشی از قارچ ناتراسیا استفاده نمود.

۲- کاربندازیم 

این قارچ کش نیز یکی از قارچ کش های سیستمیک برای مبارزه با انواع آلودگی های آوندی و ریشه ای است. همچنین بر روی طیف وسیعی از لکه برگی ها موثر بوده و در مورد بیمارگرهای موجود بر روی میوه ها نیز موثر است.  کاربندازیم هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ جذب می شود و در داخل گیاه به سرعت پخش می گردد. به دلیل خاصیت سیستمیک بالای این قارچ کش می توان از آن برای ضدعفونی قلمه و بذر نیز استفاده کرد.  این قارچ کش به میزان ۳ تا ۴ کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری و یک تا دو در هزار به صورت محلول پاشی در باغات میوه استفاده می گردد.

۳-کاپتان

این قارچ کش یکی از ترکیبات بسیار معروف در کنترل بسیاری از بیماری های درختان میوه است. انواع لکه برگی ها، سفیدک های سطحی و یا لکه های ایجاد شده بر روی میوه ها از جمله لکه غربالی با استفاده از این قارچ کش به خوبی مدیریت می شود. کاپتان یک قارچ کش تماسی است که می‌ تواند بر روی سنتز برخی از آنزیم ها در داخل قارچ ها موثر واقع شود و رشد آنها را محدود کند. از سم کاپتان می توان به نسبت سه در هزار به شکل محلول پاشی استفاده کرد. این قارچ کش از آنجایی که کاملا تماسی و غیر سیستمیک است و اگر وارد برگ های گیاه شود باعث ایجاد گیاهسوزی فراوان در آنها می شود بایستی به صورت جداگانه و بدون استفاده از ترکیبات روغنی استفاده گردد.

۴- پنکونازول 

 این قارچ کش با نام عمومی توپاس برای کنترل سفیدک های سطحی به وجود آمده بر روی برگ های میوه جات مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به خصوص در گیاهانی مانند انگور که دچار سفیدک سطحی می‌شوند بسیار پرکاربرد است. پنکونازول به صورت سیستمیک عمل کرده و بعد از جذب توسط برگ ها در کل گیاه پخش می شود. میزان مصرف این سم نیز بسیار کم بوده و تقریباً ۲ سی سی از آن برای ۱۰ لیتر آب کافی است . 

۵-کرزوکسیم متیل

 نام دیگر این قارچ کش استروبی است که همانند پنکونازول برای کنترل سفیدک های سطحی مختلف بر روی گیاهان گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد . این قارچکش همچنین برای کنترل انواع لکه برگی ها نیز کاربرد دارد و به خصوص در مورد قارچ هایی که به سایر سموم مقابل شده‌اند می تواند به خوبی پاسخگوی مناسب داشته باشد. این ترکیب هم خاصیت پیشگیری و هم خاصیت درمان کنندگی دارد اما معمولاً هنگامی که به صورت پیشگیری استفاده می شود اثرات بسیار بهتری بر روی درختان به جای می گذارد میزان مصرف این سم به میزان نیم در هزار تعیین شده است.

۶-ترکیبات مسی

 اکسی کلرور مس و ترکیب بردو، دو دسته هستند که در بین ترکیبات مسی بیشترین کاربرد را در باغات دارند. گرچه این ترکیبات در اصل دارای خاصیت باکتری کشی هستند اما می‌ توانند روی طیف وسیعی از قارچ ها نیز موثر واقع شوند و آنها را کنترل کند .

اکسی کلرور مس و ترکیب بردو علاوه بر اینکه در سمپاشی زمستانه باغات به عنوان عامل باکتری کش و قارچ کش استفاده می‌شود می‌توانند در طول فصل نیز باعث از بین رفتن و یا حفاظت از بروز بیماری های قارچی با طیف گسترده شوند. ترکیبات مسی برای کنترل انواع لکه برگی ها کاربرد دارد اما از آنجایی که یک ترکیب سطحی و غیر سیستمیک به شمار می آیند نمی توانند بر روی بیماری های آوندی و یا پوسیدگی های داخلی ریشه موثر باشند.

۷- فوزتیل آلومینیوم 

فوزتیل آلومینیوم یک ترکیب به شدت سیستمیک است و می تواند در تمام اندام های گیاهی به سرعت پخش شود. جذب این ماده هم از طریق ریشه و هم از طریق برگها است. این قارچکش یک مورد بسیار مناسب برای کنترل انواع پوسیدگی ها و پژمردگی های آوندی و ریشه های درختان میوه به شمار می آید. میزان مصرف این قارچ کش دو در هزار تعیین شده است.

جمع بندی

 در این مقاله به صورت کلی با قارچکش هایی که به صورت عمده در باغات مورد مصرف دارند آشنا شد البته باید توجه داشت که درمان یک بیماری گیاهی و مدیریت آن در شرایط مختلف ممکن است متفاوت باشد و در نتیجه نیاز به کارشناسی توسط گیاه پزشکان دارد. در بسیاری از موارد ممکن است که ترکیبی از این سموم و یا سموم دیگری تجویز شود اما به طور کلی می توان گفت که ۷ مورد ذکر شده در این مقاله پرمصرف ترین سمومی هستند که در باغات مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که بهترین راهکار مدیریت بیمارگرهای گیاهی، به خصوص در باغات پیشگیری از بروز و ظهور آنها است، پیشنهاد می شود تا این سموم به صورت عامل پیشگیری کننده در زمستان و اوایل فصل استفاده گردد تا هیچ گونه باقی مانده بر روی میوه های مصرفی نداشته باشد. قطعاً انجام مشاوره از کارشناسان گیاه پزشک شما را کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته و همچنین بهترین نتیجه را از برنامه مدیریتی خود بگیرید.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۷ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۹۶

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۵ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. فیضی
    ۱۴۰۲/۰۲/۲۷

    با سلام
    مطلب ارسالی بسیار عالی و کاربردی بود.
    توضیحات و راهنمایی های خوبی ارائه فرمودید.
    سئوال: وقتی میفرمایید نیم در هزار یا دو در هزار دقیقا چه مقدار سم منظورتان است؟
    نیم سی سی یا نیم گرم؟
    دو سی سی یا دو گرم؟
    در هزار لیتر؟
    ببخشید شاید سئوال سادا ای باشه اما من مبتدی هستم.

    • پشتیبان سایت
      ۱۴۰۲/۰۳/۰۱

      سلام و وقت بخیر
      همیشه قبل از مصرف سم و یا کود برچسب و راهنمای مصرف آن محصول را مطالعه فرمایید.
      یک در هزار یعنی یک لیتر یا یک کیلو در هزار لیتر آب
      دو در هزار یعنی دو لیتر سم یا کود در هزار لیتر آب

  2. بهشتی
    ۱۴۰۱/۰۴/۰۸

    در بسیاری از گیاهان وخاکهای زراعی به جای استفاده از سموم شیمیایی میتوان با تغذیه اصولی و متعادل اکثر آفات از جمله قارچها را از بین برد استفاده از سموم در کشاورزی مدرن آخرین راه کار است

  3. زانیار ذیجی
    ۱۴۰۱/۰۳/۳۱

    سلام دوست عزیز،
    ممنونم بابت سایت مفیدتون،
    برای درخت گیلاسی که قارچ دارد چه آفت کشی را توصیه میکنین؟

    • آبان
      ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

      بستگی به نوع قارچ و آلودگی دارد. لطفا نوع قارچ را مشخص بفرمایید

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*