نحوه استفاده از کود مرغی در مزارع کشاورزی

چکیده کود مرغی یکی از بهترین مواد مغذی است که می‌توانید به خاک بدهید؛ اما همه کودهای مرغی یکسان ایجاد نمی‌شوند. می‌توانید کیسه‌های کود مرغی ارگانیک را از فروشگاه‌های کشاورزی خریداری کنید یا اگر همسایه‌هایی دارید که جوجه‌ها را به صورت ارگانیک پرورش می‌دهند، مقداری از کود را از آن‌ها بخواهید و در مزارع خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از کود مرغی در مزارع کشاورزی

مقدمه

کود مرغی که به آن کود ماکیان نیز گفته می‌شود، منبع عالی مواد مغذی است. محتوای نیتروژن و فسفر آن حداقل دو برابر بیشتر از سایر کودهای دامی مانند کود گاوی است.

کود مرغی علاوه بر فضولات مرغ حاوی هر چیز دیگری که هنگام تمیز کردن مرغداری از بین می‌رود ازجمله ادرار پرنده، پرهای ریخته شده، غذای باقی‌مانده و مواد بستر لانه مانند کاه و یونجه، تراشه‌های کاج یا سرو، بریده‌های علف، برگ‌های خردشده و کاغذ بازیافتی است. به همین دلیل است که نسبت NPK در کودهای مرغی بسیار متفاوت است.

درصد مدفوع مرغ و سایر مواد تنها متغیر در محتوای مواد مغذی کود مرغی نیست. سن جوجه‌ها و نحوه پرورش جوجه‌ها نیز در این امر نقش بسیار مهمی دارد.

فواید استفاده از کود مرغی در مزارع

کود مرغی به‌عنوان یک کود آلی غیر سنتزی فواید بی‌شماری را برای خاک مزرعه شما به ارمغان می‌آورد. این کود کامل حاوی عناصر درشت مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین ریزمغذی‌های مهمی مانند کلسیم موردنیاز برای رشد و سلامت گیاه است.

کود مرغی بیشتر از یک کود است. کود مرغی به‌عنوان یک اصلاح‌کننده خوب خاک شناخته‌شده است. مواد آلی را به خاک اضافه می‌کند که ساختار خاک، درصد حفظ رطوبت، قابلیت زهکشی و هوادهی را بهبود می‌بخشد. همچنین خاک حاوی مواد آلی بالا کمتر مستعد فرسایش است و کود را بهتر حفظ می‌کند.

مواد آلی موجود در کود مرغی مزیت دیگری نیز دارد: میکروب‌های خاک را تغذیه می‌کند و به مواد مغذی ارگانیک اجازه می‌دهد سریع‌تر تجزیه شوند و این به نوبه خود باعث می‌شود آن‌ها سریع‌تر و آسان‌تر در دسترس گیاهان قرار گیرند.

تفاوت بین کود مرغی کیسه‌ای و کود تازه

کود مرغی دو نوع است: کود فرآوری شده یا پلت شده تجاری و کود تازه. کیسه‌هایی که می‌توانید از فروشگاه‌های کشاورزی محلی خود بخرید، کود مرغی خشک و پودر شده یا پلت شده است. بر اساس وزن، کود خشک غلظت بیشتری از کود تازه (که حاوی ۷۶ درصد آب است) دارد. کود خشک معمولاً استریل شده و بدون بو است.

از سوی دیگر، کود تازه حاصل از مرغداری یا لانه مرغ در مزرعه، بوی قوی دارد و ممکن است حاوی پاتوژن­های مضری مانند E. coli یا سالمونلا باشد. برخلاف کود خشک، نمی‌توان آن را بلافاصله در مزرعه استفاده کرد، قبل از استفاده از آن باید کهنه یا پوسیده شود، در غیر این صورت محتوای بالای آمونیاک آن باعث سوختگی گیاهان می‌شود.

نکته

کود مرغی حاصل از جوجه‌های پرورش یافته معمولی ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌های مصرفی برای آن‌ها آلوده شود. تحقیقات کمی در مورد میزان باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در کود مرغی کهنه‌شده وجود دارد. فقط استفاده از کود مرغی ارگانیک کهنه‌شده گزینه ایمن‌تری است.

نحوه پوساندن یا کهنه کردن کود مرغی

هدف از کهنه کردن کود تازه مرغی، از بین بردن پاتوژن­های مضر و کاهش محتوای آمونیاک آن است. عوامل بیماری‌زا در کود تا دمای ۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت (۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد) تولیدمثل می‌کنند، دمایی که می‌توان در یک توده کمپوست به آن رسید.

یک روش رایج برای کهنه کردن کود، کمپوست کردن آن است. این امر مستلزم چرخاندن توده کمپوست به صورت هفتگی برای وارد کردن اکسیژن و محافظت از آن در برابر عوامل محیطی مانند باران است، زیرا باران یا برف رطوبت بیشتری را دوباره وارد کود می‌کند. یک توده کمپوست یا کود مرغی باید دور از باغ شما و سایر مناطق حیاط شما یا تردد انسان، مانند مکان‌های بازی کودکان باشد تا از آلودگی ناشی از رواناب جلوگیری شود.

پس از ۵ تا ۶ هفته، کود کهنه حاصل فشرده‌تر، خشک تر و سبک‌تر می‌شود و مواد مغذی موجود در آن تثبیت شده‌اند، بنابراین زمانی که این کود کهنه را به خاک باغ خود اضافه می‌کنید، عناصر موجود در آن به ‌آرامی آزاد می‌شوند.

نحوه و زمان مصرف کود مرغی

نحوه و زمان مصرف کودهای فرآوری شده در کیسه‌ها با کودهای کهنه کمپوست شده متفاوت است.

کود مرغی کیسه‌ای تجاری را می‌توان در هر زمان استفاده کرد. درختان و درختچه‌ها معمولاً در بهار کود دهی می‌شوند. بستر گل و سبزیجات در بهار و به‌طور مکرر در طول فصل رشد کود دهی می‌شوند. برای موارد خاص، دستورالعمل‌های روی برچسب کود را دنبال کنید.

در صورت استفاده از کود مرغی کهنه و کمپوست شده، زمان استفاده بسیار محدودتر است. به‌عنوان‌مثال برای محصولاتی که میوه یا قسمت خوراکی آن‌ها با خاک تماس ندارد، مانند گوجه‌فرنگی یا لوبیا، کود دامی باید حداقل ۹۰ روز قبل از برداشت استفاده شود. برای محصولاتی که با خاک تماس دارند – همه سبزیجات ریشه‌ای، توت‌فرنگی و سبزیجات برگ‌دار – کود دامی باید حداقل ۱۲۰ روز قبل از برداشت استفاده شود. با شمارش معکوس از تاریخ برداشت مورد انتظار، این به کاربرد کود در اواخر زمستان یا اوایل بهار برای اکثر مکان‌ها تبدیل می‌شود.

میزان مصرف کود مرغی کهنه:

 20 کیلوگرم کود مرغی کهنه در هر ۱۰ مترمربع استفاده کنید.

مهم نیست از چه نوع کود مرغی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را به‌طور یکنواخت با خاک مخلوط می‌کنید و به یاد داشته باشید که همیشه هنگام دست زدن به کود از دستکش استفاده کنید.

جمع‌بندی

کود مرغی یکی از کودهای طبیعی است که افزودن آن به خاک فواید زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد ازجمله: کود مرغی حاوی عناصر درشت مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین ریزمغذی‌های مهمی مانند کلسیم مورد نیاز برای رشد و سلامت گیاه است. کود مرغی یک اصلاح‌کننده خوب خاک است. مواد آلی را به خاک اضافه می‌کند که ساختار خاک، حفظ رطوبت، قابلیت زهکشی و هوادهی خاک را بهبود می‌بخشد. همچنین خاک با مواد آلی بالا کمتر مستعد فرسایش است و کود را بهتر حفظ می‌کند. مواد آلی موجود در کود مرغی مزیت دیگری نیز دارد: میکروب‌های خاک را تغذیه می‌کند و به مواد مغذی ارگانیک اجازه می‌دهد سریع‌تر تجزیه شوند و این به نوبه خود باعث می‌شود آن‌ها سریع‌تر در دسترس گیاهان قرار گیرند.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۵۹

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۹ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. حسین
    ۱۴۰۱/۰۳/۲۹

    دو کیلو برای هر متر خیلی زیاده

  2. س علیمحمدی
    ۱۴۰۰/۱۰/۲۱

    با درود فراوان به حضور سرکار خانم مهندس علیزاده
    از اینکه وقت گذاشتین و راهنمایی فرمودید صمیمانه سپاسگزار و قدردانیم .
    با احترام – علیمحمدی از زنجان

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

      ممنون از نگاه شما

  3. س علیمحمدی
    ۱۴۰۰/۱۰/۲۱

    با درود به حضور سرکار خانم مهندس علیزاده
    از اینکه وقت گذاشتین و راهنمایی فرمودین صمیمانه سپاسگزار و قدردانیم .
    با احترام – علیمحمدی از زنجان

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

      ممنون از نگاه شما

  4. س علیمحمدی
    ۱۴۰۰/۱۰/۱۵

    با عرض پوزش ۹ ماه صحیح است

  5. س علیمحمدی
    ۱۴۰۰/۱۰/۱۵

    با درود مهرآفرین به محضر پر مهر سرکار خانم مهندس علیزاده
    با عرض ادب و احترام بنده علیمحمدی هستم از زنجان مزاحمتون میشم .
    باغچه ای دارم با ۱۵۰ تا ۲۰۰ درخت مثمر از انواع مختلف سیب و امرود ‘ بادام و گردو هلو و زرذآلو و …
    در این باغچه تعدا ۴۰ الی ۵۰ تا طیور هم نگهداری میکنم .
    بنده فضولات طیور را در گوشه ای از باغچه دپو کرده ام و با علف های خشک و همینطور با پوست میوه جات و مقداری خاکستر و خاک مخلوط کرده ام .
    و در معرض هوای باز که دو سه بار نیز روی آن باران باریده است قرار گرفته و در طول ۹ که از دپو کردن آن میگذرد فقط دو بار آن را زیر رو کرده ام ‘ میخواستم از محضرتان سئوال کنم آیا این کود به درد خواهد خورد یا خیر ؟
    اگر آن را با زئولیت کشاورزی مخلوط کنم اصلاح خواهد شد یا خیر ؟
    با تشکر و مهر فراوان – علیمحمدی

    • س علیمحمدی
      ۱۴۰۰/۱۰/۱۵

      با عرض پوزش ۹ ماه صحیح است

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۰/۲۰

      برای پوساندن کود دامی بهتره بیرون از مزرعه از یک چاله برای انبار کردن کود استفاده بشه ،البته میتونین کود رو روی زمین هم دپو کنین.کود نپوسیده دامی را تو چاله ریخته و به اندازه یک چهارم آن کاه و کلش اضافه کنین.کاه و کلش موجب تسریع فرآیند تخمیر کود میشه، به ازای هر تن کاه و کلش ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم اوره اضافه کنین و مخلوط را به طور یکنواخت به هم بزنین و روی اون رو با نایلون بپوشونین،بعد از ۳ تا ۴ ماه کود دامی به کلی می پوسه و آماده استفاده میشه.
      زئولیت کیفیت کود رو بهتر و زمان تخمیر رو کوتاه تر میکنه.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*