پرورش گام‌به‌گام کاشت درخت موز در گلدان

درحالی‌که بیشتر گونه‌ها در آب‌وهوای گرم بهترین رشد را دارند، اما واریته‌های مقاوم به سرما نیز وجود دارند. درخت موز ازجمله درختان میوه‌ای است که به‌راحتی می‌توان آن را در گلدان کشت کرد. درخت موز برای رشد به شرایط مطلوب (در داخل یا خارج از منزل) نیاز دارد. کشت در دمای مناسب، دادن مقدار زیادی آب، خاک با زهکشی مناسب و نور روشن اما غیرمستقیم، کلید کمک به رشد درخت موز است.

پرورش گام‌به‌گام کاشت درخت موز در گلدان

مقدمه

اگر عاشق موز هستید، از این‌که خودتان بتوانید درختان موز را پرورش دهید، به وجد خواهید آمد. درحالی‌که بسیاری از مردم در آب‌وهوای نیمه گرمسیری تمایل دارند این درختان را در بیرون از خانه و در حیاط خود پرورش دهند، باید بگوییم که درختان موز درواقع می‌توانند در گلدان یا ظروف کشت و داخل خانه شما نیز رشد کنند. اگر درخت خود را به درستی بکارید و از آن مراقبت کنید، می‌توانید درخت موز خود را در خانه پرورش دهید. در عرض یک یا چند سال پس از کاشت، می‌توانید روی درخت موز خود میوه ببینید.

گام اول: دریافت مواد مناسب

۱. ابتدا یک واریته کوتوله از درخت موز را انتخاب کنید. یک واریته استاندارد موز می‌تواند بیش از ۱۵ متر (۴۹ فوت) ارتفاع داشته باشد و برای یک گلدان معمولی خیلی بزرگ است. هنگام خرید درخت موز، مطمئن شوید که به سراغ واریته‌های کوتوله می‌روید. این درختان فقط حدود ۱.۵ تا ۴ متر رشد می‌کنند و به‌راحتی می‌توانند در داخل خانه رشد کنند و فراتر از گلدانی که در آن قرار داده شده‌اند رشد نخواهند کرد.

انواع درختان موز کوتوله عبارت‌اند از: قرمز کوتوله، کوتوله برزیلی، ویلیامز هیبرید و بانوی کوتوله انگشتی.

۲. کورم (یک اندام ذخیره زیرزمینی گرد که از یک ساقه متورم پوشیده شده با برگ‌های فلس مانند تشکیل شده است) درخت موز را به صورت آنلاین یا از نهالستان‌های محلی خریداری کنید. کورم حاوی ریشه‌های درخت است.

اگر نمی‌خواهید کورم بکارید می‌توانید یک درخت موز جوان یا یک پاجوش درخت موز خریداری کنید. این کار نیاز به رشد پاجوش‌های جدید از کورم را دور می‌زند و ممکن است کاشت درخت شما را آسان‌تر کند.

۳. خاکی با زهکشی خوب و کمی اسیدی برای درخت تهیه کنید. برخی از خاک‌ها برای رشد درخت موز مناسب نیستند، مانند خاک استاندارد گلدان یا خاکی که در حیاط خانه شما یافت می‌شود. درختان موز در خاکی با زهکشی خوب رشد می‌کنند. هنگامی‌که به دنبال نوع مناسب خاک هستید، خاک‌هایی با ترکیب مناسبی از پیت ماس، پرلیت و ورمیکولیت را در نظر بگیرید. مخلوط خاک کاکتوس یا درخت خرما یک انتخاب عالی برای کاشت درختان موز هستند. کیسه‌های این خاک را می‌توانید از اکثر فروشگاه‌های کشاورزی و باغبانی خریداری کنید.

درخت موز در خاکی با pH 5.6 تا ۶.۵ بهترین عملکرد را دارد.

۴. یک گلدان عمیق با زهکشی کافی انتخاب کنید. درخت موز خود را در یک گلدان ۶ اینچی (۱۵ سانتی‌متری) یا ۸ اینچی (۲۰ سانتی‌متری) با سوراخ زهکشی مناسب کشت کنید. هرگز درخت موز خود را در گلدانی که زهکشی خوبی ندارد نکارید. مطمئن شوید که گلدان انتخابی شما به اندازه کافی عمیق است و ریشه‌های درخت موز فضای کافی برای گسترش دارند. انتخاب جنس گلدان بستگی به میزان هزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید دارد و بر اساس هزینه موردنظر می‌توانید یک گلدان سرامیکی، پلاستیکی، فلزی یا چوبی بخرید.

هنگامی‌که درخت شما رشد کرد و از گلدان اولیه بزرگ‌تر شد، می‌توانید آن را به گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید…

هنگامی‌که درخت به اندازه کافی برای یک گلدان ۳۰ سانتی‌متری (۱۰ اینچی) بزرگ شد، اندازه گلدان خود را هر دو تا سه سال یک‌بار ۱۰-۱۵ سانتی‌متر (۴-۶ اینچ) افزایش دهید.

گام دوم کاشت درخت موز

کورم موز را کاملاً با آب ولرم بشویید. مهم است که کورم موز را قبل از کاشت بشویید تا هرگونه آفتی که ممکن است روی آن باشد از بین برود. شستشوی کورم همچنین به حذف هرگونه باکتری یا قارچ کمک می‌کند.

گلدان خود را با خاکی که از فروشگاه باغبانی خریداری کرده‌اید پر کنید. در مرکز گلدان خود یک سوراخ کوچک (به عمق حدود سه اینچ (۷.۶۲ سانتی‌متر)) برای کورم موز حفر کنید. بسته به اندازه کورم ممکن است مجبور شوید سوراخ عمیق‌تری حفر کنید. مطمئن شوید که فضای کافی در اطراف کورم گذاشته‌اید. برای اطمینان از این ابتدا کورم خود را در سوراخ قرار دهید و مطمئن شوید که ۲۰ درصد بالای کورم از سوراخ خارج شده است. این قسمت از درخت شما باید تا زمانی که برگ‌های جدید شروع به جوانه زدن کنند، در معرض دید باقی بماند. همچنین اطمینان حاصل کنید که ۳ اینچ (۷.۶ سانتی‌متر) از کناره‌های گلدان شما و دورتادور آن فاصله است تا ریشه‌ها جایی برای رشد داشته باشند. پس از کاشت کورم، شکاف‌های کناری را با خاک پر کنید.

وقتی شاخه‌ها یا مکنده‌ها از کورم شما شروع به رشد کردند، می‌توانید بقیه کورم را با کمپوست بپوشانید.

درخت خود را آبیاری کنید: در اولین روز کاشت گیاه خود را با استفاده از یک شلنگ کاملاً آبیاری کنید و تمام خاک اطراف کورم را اشباع کنید و اجازه دهید آب از سوراخ‌های زهکشی خارج شود. پس‌ازاین آبیاری اولیه، می‌توانید از آبپاش استفاده کنید تا خاک را مرطوب (اما نه بیش‌ازحد خیس) نگه دارید.

گلدان خود را در زیرگلدانی قرار ندهید زیرا حوضچه آب زیر گلدان می‌تواند منجر به بیماری‌های باکتریایی و پوسیدگی ریشه شود.

گام سوم: مراقبت از درخت موز

ماهی یک‌بار به درخت موز خود کود بدهید. از کودهای حاوی منیزیم، پتاسیم و نیتروژن برای تقویت رشد درخت خود استفاده کنید. یک کود محلول را با آب ترکیب کنید یا کودهای گرانوله را روی خاک بپاشید. کود دهی منظم به گیاه، ریشه‌ها را با مواد مغذی و مواد معدنی مناسب تأمین می‌کند و باعث رشد درخت شما می‌شود.

در فصل بهار و تابستان می‌توانید هفته‌ای یک‌بار به گیاه خود کود دهید.

اگر نمی‌توانید یک کود محلول که به‌طور خاص برای گیاهان گرمسیری ساخته شده است پیدا کنید، یک کود متعادل ۲۰-۲۰-۲۰ را برای تغذیه درخت خود در نظر بگیرید.

درخت خود را به‌طور منظم آبیاری کنید. مطمئن شوید که خاک پای درختتان همیشه مرطوب بماند. این را می‌توانید با فشار دادن انگشت خود به داخل خاک آزمایش کنید تا ببینید خاک زیرین چقدر خشک است. خاک باید ۲/۱ اینچ (۱.۲۵ سانتی‌متر) از سطح مرطوب باشد. گیاه موز خود را هر روز آبیاری کنید تا خاک و ریشه گیاهتان هیدراته بماند.

اگر سطح خاک خیس و گل‌آلود است، درخت موز خود را بیش‌ازحد آبیاری می‌کنید.

مطمئن شوید که درخت شما روزانه حدود ۱۲ ساعت نور غیرمستقیم اما روشن خورشید را دریافت می‌کند. درختان موز در نور غیرمستقیم خورشید رشد می‌کنند و مناطق سایه را ترجیح می‌دهند. اگر در آب‌وهوای فصلی زندگی می‌کنید، می‌توانید درخت موز خود را در ماه‌های تابستان که هوا گرم است بیرون بگذارید. مطمئن شوید که درخت را در سایه درختان اطراف که می‌توانند جلو اشعه‌های مستقیم خورشید را بگیرند قرار دهید. گلدان را به‌طور منظم بچرخانید تا مطمئن شوید که کل گیاه نور خورشید را دریافت می‌کند. اگر درخت شما در داخل خانه است، آن را در کنار یک پنجره بزرگ قرار دهید تا بتواند نور کافی خورشید را دریافت کند.

دمای ایده آل برای رشد درخت موز ۲۶-۳۰ درجه سانتی‌گراد (۷۸-۸۶ درجه فارنهایت) است. اگر دما کمتر از ۱۴ درجه سانتی‌گراد (۵۷ درجه فارنهایت) باشد، بیشتر درختان موز رشد نمی‌کنند.

درخت خود را هرس کنید: پس از ۶-۸ هفته رشد پایدار و سالم، درخت موز شما باید هرس شود. هنگامی‌که درختان موز رشد می‌کنند، پاجوش‌ها شروع به تشکیل روی گیاه شما می‌کنند. هدف شما از بین بردن همه پاجوش‌ها به‌جز یکی از آن‌هاست. سالم‌ترین و بزرگ‌ترین پاجوش را انتخاب کنید سپس بقیه پاجوش‌ها را با استفاده از قیچی باغبانی از کورم موز جدا کنید. هنگامی‌که درخت شما شروع به تشکیل میوه می‌کنند، دوباره باید هرس شود. پس از برداشت میوه، درخت را به فاصله ۲.۵ فوت (۷۶ سانتیمتر) از زمین بدون اینکه به پاجوش اصلی آسیبی وارد شود، قطع کنید. درخت پس از هرس، میوه بیشتری تولید خواهد کرد.

پاجوش‌ها شاخه‌هایی هستند که از کورم رشد می‌کنند و دارای برگ هستند.

کاشت مجدد پاجوش‌های اضافی درصورتی‌که برخی از ریشه‌های کورم را به همراه خود داشته باشند باعث رشد یک درخت موز جدید می‌شود.

هنگامی‌که دما به زیر ۵۷ درجه فارنهایت (۱۴ درجه سانتی‌گراد) رسید، درخت خود را به داخل خانه یا گلخانه بیاورید. بادهای سرد و شدید برای گیاه موز مفید نیستند و می‌توانند رشد میوه را مختل کنند. اگر می‌دانید که حیاط خانه شما بادهای سردی خواهد داشت، هنگام تغییر فصل، بهتر است درخت خود را قبل از شروع سرما به داخل خانه بیاورید.

درختان موز شما در دمای ۵۰ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتی‌گراد) شروع به مردن خواهند کرد.

درخت موز خود را هنگامی‌که از ظرف کشت خود بزرگ‌تر شد، انتقال دهید. درخت خود را قبل از اینکه ریشه‌ها از ظرف بیرون بزنند به ظرف بزرگ‌تر انتقال دهید. وقتی رشد عمودی درخت موز شما متوقف شد می‌توانید بفهمید که درخت شما برای انتقال به یک ظرف بزرگ‌تر آماده است. درخت را به پهلو بخوابانید و آن را از ظرف خارج کنید. اگر درخت شما بیرون نمی‌آید، ممکن است لازم باشد به کناره‌های ظرف ضربه بزنید. در گلدان جدید خود خاک بریزید، سپس درخت را در گلدان بزرگ‌تر قرار دهید و بقیه گلدان را با خاک پر کنید. مواظب باشید هنگام انتقال درخت به ریشه آن آسیب نرسانید.

سؤالات متداول

بهترین نوع خاک و کود برای درخت موز چیست؟

خاک درخت موز باید غنی از مواد آلی (پیت، کمپوست، فیبر کوکوپیت، کود) با مقدار زیادی پرلیت یا ورمیکولیت باشد. pH 5.5-7 برای درخت موز توصیه می‌شود. اطراف درخت موز خود را مالچ کشی کنید. با کود مایع رقیق شده متعادل (۱۰-۱۰-۱۰) یا کود گرانوله یک‌بار در ماه به درخت خود کود دهید. خاکستر چوب را برای افزایش بیشتر پتاسیم می‌توانید به خاک آن اضافه کنید.

چه مدت باید منتظر بمانم تا درخت موز شروع به تولید میوه کند؟

این به واریته درخت موز بستگی دارد، اما این درخت در بسیاری از مناطق موز تولید نمی‌کند

جمع‌بندی

جهت پرورش موز دما و رطوبت منطقه خود را بررسی کنید. رطوبت باید حداقل ۵۰ درصد و تا حد امکان ثابت باشد. دمای ایده آل در روز بین ۲۶ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و دمای شبانه کمتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد نباشد. تولید میوه ممکن است تا یک سال طول بکشد، بنابراین مهم است که بدانید در طول سال چه دمایی را تجربه خواهد کرد. اگر دما به کمتر از ۱۴ درجه سانتی‌گراد برسد، رشد گیاهان موز شما به سادگی متوقف خواهد شد. دمای قابل قبول برای رشد موز گرم است و به ندرت به کمتر از ۱۴ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر از ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. درخت موز به آب زیادی نیاز دارد، اما اگر خاک زهکش مناسب نداشته باشد و آب به اندازه کافی تخلیه نشود، مستعد پوسیدگی است. اسیدیته ایده آل خاک برای موز بین ۵.۵ تا ۷ است. اسیدیته ۷.۵ یا بالاتر می‌تواند گیاه را از بین ببرد.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۸

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۳ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. ماجد
    ۱۴۰۱/۰۱/۲۴

    در مورد تغذیه فقط به کود سه بیست اکتفا کردید . چرا؟

    • آبان
      ۱۴۰۱/۰۲/۰۶

      هدف این مقاله نگه داری خانگی و با حداقل امکانات این گیاه است. مسلما برای کشت اقتصادی برنامه کودی در نظر گرفته می شود

  2. یونس حسین زاده
    ۱۴۰۰/۱۲/۰۳

    با سلام :
    لطفا مقالاتی در مورد بهبود رنگ سیب قرمز اگه هست برامون بفرستید با تشکر
    دنبال کننده پرا پا قرص مقالات هستم

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*