چگونه از شر مورچه‌های بال‌دار خلاص شویم

مقدمه مگس‌های میوه، مگس‌های خانگی و زنبورها وقتی به خانه ما حمله می‌کنند به اندازه کافی بد هستند در این شرایط ممکن است مجبور شوید با مورچه‌های بال‌دار نیز مبارزه کنید. مورچه‌های بال‌دار ممکن است شبیه یک کابوس کامل به نظر برسند، به‌خصوص زمانی که آن‌ها در حین جفت‌گیری ازدحام می‌کنند، اما خوشبختانه، این موجودات […]

چگونه از شر مورچه‌های بال‌دار خلاص شویم

مقدمه

مگس‌های میوه، مگس‌های خانگی و زنبورها وقتی به خانه ما حمله می‌کنند به اندازه کافی بد هستند در این شرایط ممکن است مجبور شوید با مورچه‌های بال‌دار نیز مبارزه کنید. مورچه‌های بال‌دار ممکن است شبیه یک کابوس کامل به نظر برسند، به‌خصوص زمانی که آن‌ها در حین جفت‌گیری ازدحام می‌کنند، اما خوشبختانه، این موجودات بال‌دار اصلاً خطرناک نیستند؛ و کنترل جمعیت آن‌ها، اگرچه ناامیدکننده است اما آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست.

مورچه بال‌دار چیست؟

مورچه‌های بال‌دار یک گونه منحصربه‌فرد از مورچه‌ها نیستند، بلکه یک مرحله رشدی آن‌ها هستند که در همه گونه‌های مورچه مشترک است. مورچه‌های بال‌دار یا «آلاتس» مورچه‌های نر و ماده‌ای هستند که به بلوغ جنسی رسیده‌اند. این مورچه‌ها با هدف جفت‌گیری از کلنی‌های خود به بیرون پرواز می‌کنند. آن‌ها معمولاً در روزهای گرم اواخر بهار و تابستان بیشترین فعالیت را دارند و این رفتار اغلب منجر به تشکیل کلنی‌های جدید می‌شود.

۳ راه برای خلاص شدن از شر مورچه‌های بال‌دار

۱. مشکل را فوراً مدیریت کنید

می‌توانید با جاروبرقی (چه جاروبرقی دستی و چه جاروبرقی مرکزی) از شر انبوه‌ مورچه‌های بال‌دار خلاص شوید. سپس فوراً کیسه جاروبرقی را بردارید و آن را از خانه خارج کنید تا مورچه‌ها نتوانند راه خود به داخل خانه را پیدا کنند.

اسپری آفت‌کش‌ها همچنین مورچه‌های قابل مشاهده (چه در حال خزیدن و چه در حال پرواز) را از بین می‌برند؛ اما این اسپری بر کلنی‌های پنهان تأثیری نمی‌گذارند و تا زمانی که به کلنی پنهان رسیدگی نشود، به تولیدمثل بیشتر ادامه می‌دهند. دقت کنید که اسپری‌ها هنگام استفاده در داخل خانه باید با احتیاط زیاد مصرف شوند.

اگر به شدت در مورد ایمنی حشره‌کش‌های تجاری حساس هستید یک نسخه طبیعی را با مخلوط کردن مایع ظرف‌شویی و روغن نعناع امتحان کنید. یک بطری اسپری را با یک قسمت مایع ظرف‌شویی، دو قسمت آب و چند قطره روغن نعناع پر کنید و سپس مورچه‌ها و فضای اطراف آن‌ها را اسپری کنید. مایع ظرف‌شویی بدن حشرات را دهیدراته می‌کند، درحالی‌که روغن نعناع آن‌ها را خفه می‌کند.

۲. به کلنی آن‌ها حمله کنید

مانند هجوم انواع مورچه‌ها، شما خانه خود را از شر تمام مورچه‌ها خلاص نمی‌کنید مگر اینکه به کلنی محل تولیدمثل آن‌ها حمله کنید. این کلنی منشأ مورچه‌های پرنده است و با قرار دادن طعمه مورچه به بهترین وجه از بین می‌رود. طعمه مورچه به‌طورکلی یک ماده شیرین مخلوط با بوراکس یا ماده دیگری است که چرخه تولیدمثل مورچه‌ها را مختل می‌کند. مورچه‌ها طعمه را برمی‌دارند و آن را به لانه می‌برند و در آنجا کل کلنی کشته می‌شود.

به‌عنوان یک جایگزین، می‌توان مه یا ذرات ریز شده حشره‌کش را به منطقه‌ای که مورچه‌ها در آن زندگی می‌کنند تزریق کرد. این راه‌حلی است که به بهترین وجه توسط یک نابودگر حرفه‌ای مدیریت می‌شود و مستلزم آن است که محل دقیق کلنی مورچه‌ها را مشخص کنید.

۳. چوب‌های آسیب‌دیده را تعویض کنید

اگر انبوهی از مورچه‌های بال‌دار را در داخل خانه دیدید – به‌خصوص اگر آن‌ها را در ماه‌های زمستان که به‌احتمال‌زیاد در حال تولیدمثل هستند مشاهده کردید – به‌احتمال‌قوی یک لانه مورچه نجار در خانه شما وجود دارد. این می‌تواند یک مشکل کاملاً جدی باشد، زیرا مورچه‌های نجار بعد از موریانه‌ها در توانایی آسیب رساندن به ساختارهای داخلی در رتبه دوم قرار دارند. مورچه‌های نجار بال‌دار بزرگ‌تر از مورچه‌های خانگی معمولی هستند و به اندازه ۱ اینچ طول دارند.

اگر مورچه‌های نجار گونه‌ای هستند که به خانه شما هجوم آورده‌اند، مهم است که چوب‌های پوسیده در دیوارها یا زیرزمین را جدا کرده و تعویض کنید، زیرا این مواد پوسیده چیزی است که کلنی مورچه‌ها را تقویت می‌کند. اگر آسیب مورچه‌ها در سطح وسیع باشد، گاهی اوقات ممکن است نیاز به یک پروژه کامل باشد که احتمالاً به یک پیمانکار حرفه‌ای نیاز دارید؛ اما نمی‌توانید تضمین کنید که خانه‌تان را به‌طور کامل از شر مورچه‌های نجار خلاص کرده‌اید، مگر اینکه چوب‌های پوسیده‌ای را که در آن لانه می‌کنند حذف کنید.

هشدار

طعمه‌های مورچه‌ها عموماً مواد نسبتاً بی‌ضرری هستند، اما همچنان باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید و آن‌ها را در مناطقی قرار دهید که حیوانات خانگی و کودکان به آن‌ها دسترسی نداشته باشند. طعمه مورچه‌ها حاوی مواد شیرینی هستند که مورچه‌ها را جذب می‌کنند و همچنین می‌توانند برای حیوانات خانگی خوشمزه باشند. برخی از اسپری‌ها و حشره‌کش‌ها برای حیوانات خانگی و انسان‌ها سمی خفیف هستند و باید با دقت انتخاب شوند.

چه چیزی باعث پیدا شدن مورچه‌های بال‌دار در خانه می‌شود؟

همان دلایلی که باعث پیدا شدن مورچه‌های خزنده در خانه می‌شود مانند منابع غذایی و رطوبت و مناطقی برای ایجاد کلنی نیز علت پیدا شدن مورچه‌های بال‌دار در خانه است. اکثر گونه‌های مورچه‌ها از مواد غذایی معمولی تغذیه می‌کنند و تقریباً در هر منطقه تاریک و پنهانی می‌توانند تشکیل کلنی دهند. اگر مورچه‌های بال‌دار را دیدید، به این معنی است که کلنی پنهان به خوبی مستقر است و قادر به پرورش مورچه‌های در حال تولیدمثل است.

بااین‌حال، اگر مورچه‌های نجار را داخل خانه مشاهده کردید، به این دلیل است که آن‌ها چوب‌های پوسیده‌ای را در جایی از خانه شما پیدا کرده‌اند و احتمالاً در دیوارهای نزدیک سطح زمین یا زیرزمین پنهان شده‌اند. مورچه‌های نجار مانند موریانه‌ها این چوب پوسیده را نمی‌خورند، اما از آن برای تراشیدن تونل‌ها جهت ساخت لانه استفاده می‌کنند. وجود مورچه‌های نجار به این معنی است که در جایی چوب در حال پوسیدگی وجود دارد.

چگونه از پدیدار شدن مورچه‌های بال‌دار جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از هجوم گونه‌های مورچه به خانه، حذف منابع غذایی است. اطمینان حاصل کنید که غذاها در ظروف دربسته نگهداری می‌شوند و کف و میزها به‌طور یکنواخت تمیز نگه داشته می‌شوند. مواد شیرین یا چرب برای مورچه‌ها بسیار جذاب هستند. مطمئن شوید که غذاهای حیوانات خانگی در ظروف محکم نگهداری می‌شوند و غذاهای ریخته شده حیوانات خانگی را جارو کنید.

حتی اگر فکر می‌کنید مشکل مورچه درمان شده است، همیشه این احتمال وجود دارد که در آینده یک دسته دیگر وجود داشته باشد. هر شکافی را در اطراف پنجره‌ها و قرنیزها یا دیوارها ببندید تا از تهاجم احتمالی آن‌ها جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از هجوم مورچه‌های نجار، مطمئن شوید که به‌طور منظم چوب‌های پوسیده را بازرسی و تعمیر می‌کنید. دیوارهای سازه‌ای در نزدیکی سطح زمین به ویژه در آب‌وهوای گرم و مرطوب و زمانی که خانه‌ها بر روی پایه‌های تخته‌ای ساخته می‌شوند در معرض پوسیدگی هستند.

تفاوت مورچه‌های بال‌دار با موریانه‌ها

مورچه‌های بال‌دار برای جفت‌گیری پرواز می‌کنند، در دسته‌های بزرگ جمع می‌شوند و سپس به لانه موجود برمی‌گردند یا به دنبال یک لانه جدید می‌گردند. مورچه‌های بال‌دار نیش نمی‌زنند و هیچ خطری برای انسان ندارند. بااین‌حال، مورچه‌های بال‌دار بسیار شبیه موریانه‌ها هستند، آفتی که اگر به درستی با آن‌ها برخورد نکنید، می‌تواند مشکل بزرگی باشد. با جستجوی ویژگی‌های کلیدی حشرات را شناسایی کنید و از هم تشخیص دهید:

موریانه‌ها: طول بال‌ها برابر است، شاخک‌ها و شکم صاف هستند.

مورچه‌های بال‌دار: طول بال‌ها نابرابر، شاخک‌ها خم شده و شکم نازک است و کمر به وضوح قابل مشاهده است.

درحالی‌که مورچه‌های نجار تونل‌هایی را در چوب‌های در حال پوسیدگی می‌تراشند تا لانه درست کنند، موریانه‌ها درواقع چوب را می‌خورند، به این معنی که آسیبی که موریانه‌ها ایجاد می‌کنند می‌تواند بسیار شدیدتر از آسیب ایجاد شده توسط مورچه‌های بال‌دار باشد.

سؤالات متداول

آیا مورچه‌های بال‌دار گاز می‌گیرند؟

بیشتر گونه‌های مورچه‌ حشرات نیش‌زن نیستند، اگرچه برخی از آن‌ها معمولاً به‌صورت تدافعی نیش می‌زنند. برخلاف پشه‌ها و برخی مگس‌ها، مورچه‌هایی که پرواز می‌کنند علاقه‌ای به گاز گرفتن شما ندارند.

مورچه‌های بال‌دار چقدر عمر می‌کنند؟

مرحله پرواز در چرخه زندگی مورچه‌ها برای نرها فقط یک یا دو روز پس از جفت‌گیری طول می‌کشد، اما ماده‌ها ممکن است تا جفت‌گیری به پرواز ادامه دهند، پس از جفت‌گیری بال‌های خود را قطع می‌کنند و شروع به خزیدن برای جستجوی یک لانه جدید می‌کنند. ماده‌هایی که به‌عنوان ملکه تثبیت می‌شوند ممکن است برای برخی از گونه‌ها تا ۳۰ سال نیز عمر کنند.

چه زمانی باید با یک متخصص تماس بگیرم؟

وقتی در مبارزه با آن‌ها شکست خوردید، با یک متخصص تماس بگیرید. شرکت‌های مبارزه با آفات می‌توانند اقدامات بیشتری را برای از بین بردن مورچه‌های بال‌دار و کلنی که از آن آمده‌اند انجام دهند. اگر با یک کلنی گسترده از مورچه‌های بال‌دار یا موریانه‌ها مواجه هستید تماس با متخصصین مبارزه با آفات ممکن است تنها راه‌حل باشد.

خواندن برچسب محصولات

طعمه‌ها و حشره‌کش‌های تجاری مورچه‌های می‌توانند حاوی طیف گسترده‌ای از مواد طبیعی و مصنوعی باشند بنابراین قبل از استفاده از محصولات، حتماً برچسب آن‌ها را به‌دقت مطالعه کنید.

اسید بوریک یا سایر بورات‌ها معمولاً با شکر یا شربت مخلوط شوند تا طعمه‌ها را برای مورچه‌ها جذاب کنند. این طعمه‌ها مورچه‌های جوینده را فریب می‌دهند که طعمه را به کلنی بازمی‌گردانند، جایی که همه مورچه‌ها ازجمله مورچه‌های بال‌دار را می‌کشد. اسید بوریک سمیت نسبتاً کمی برای افراد و حیوانات دارد، اما برای گیاهان سمی است. این یکی از انتخاب‌های مطمئنی است که می‌توانید به‌عنوان طعمه مورچه‌ها از آن استفاده کنید.

طعمه‌های ایندوکساکارب برای کنترل مورچه آتشین (گزنده) استفاده می‌شود و به‌صورت فرمولاسیون دانه‌ای بسته‌بندی می‌شوند. Indoxacarb توسط EPA به‌عنوان یک آفت‌کش با خطر کاهش‌یافته تعیین شده است.

Methoprene و pyriproxyfen: متوپرن و پیری پروکسی فن تنظیم‌کننده رشد حشرات هستند که از رشد حشرات از یک مرحله به مرحله دیگر جلوگیری می‌کنند. آن‌ها در درجه اول برای کنترل مورچه‌های آتشین استفاده می‌شوند. تنظیم‌کننده‌های رشد می‌توانند برای ماهی‌ها و آبزیان سمی باشند. مطمئن شوید که طعمه‌ها را به گونه‌ای دور بیندازید که از رسیدن آن‌ها به منابع آب جلوگیری شود.

Hydramethylnon در بسیاری از طعمه‌های بسته‌بندی شده به‌صورت ژل، مایع و گرانول یافت می‌شود و برای مورچه‌های آرژانتینی، مورچه‌های نجار، مورچه‌های آتشین و غیره استفاده می‌شود.

ایمیداکلوپرید، کلوتیانیدین، استامیپراید و تیامتوکسام آفت‌کش‌های نئونیکوتینوئیدی هستند که بیشتر برای کنترل مورچه‌های داخل خانه به‌صورت ژل یا فرمول مایع استفاده می‌شوند. نئونیکوتینوئیدها تا حدودی برای انسان سمی هستند و می‌توانند از طریق پوست جذب شوند.

فیپرونیل برای کنترل مورچه‌های آتشین، مورچه‌های آرژانتینی و مورچه‌های نجار و غیره استفاده می‌شود. محصولات به‌صورت ژل، گرانول، مایع و مواد اشباع‌شده فرموله می‌شوند. فیپرونیل توسط EPA ایالات‌متحده به‌عنوان یک «سرطان‌زای احتمالی انسان» طبقه بندی شده است.

طعمه‌های متافلومیزون برای کنترل مورچه آتشین در فرمولاسیون دانه‌ای و گلوله ای استفاده می‌شود.

Fenoxycarb: فنوکسیکارب در برخی از محصولاتی که مورچه‌های آتشین را هدف قرار می‌دهند، به ‌صورت فرمولاسیون دانه‌ای بسته‌بندی شده استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

مورچه‌های بال‌دار یک گونه منحصربه‌فرد از مورچه‌ها نیستند، بلکه یک مرحله رشدی آن‌ها هستند که در همه گونه‌های مورچه مشترک است. همان دلایلی که باعث پیدا شدن مورچه‌های خزنده در خانه می‌شود مانند منابع غذایی و رطوبت و مناطقی برای ایجاد کلنی نیز علت پیدا شدن مورچه‌های بال‌دار در خانه است. اکثر گونه‌های مورچه‌ها از مواد غذایی معمولی تغذیه می‌کنند و تقریباً در هر منطقه تاریک و پنهانی می‌توانند تشکیل کلنی دهند. بهترین راه برای جلوگیری از هجوم گونه‌های مورچه به خانه، حذف منابع غذایی است. اطمینان حاصل کنید که غذاها در ظروف دربسته نگهداری می‌شوند و کف و میزها به‌طور یکنواخت تمیز نگه داشته می‌شوند. برای خلاص شدن از شر مورچه‌های بال‌دار: مشکل را فوراً با استفاده از جاروبرقی یا آفت‌کش‌های مخصوص مدیریت کنید، به کلنی آن‌ها حمله کنید، چوب‌های آسیب‌دیده را تعویض کنید.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۴۵

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*