محصولات پوششی زراعی جهت شارژ خاک در زمستان

محصولات پوششی یا کودهای سبز محصولات پوششی یا کودهای سبز، راهی عالی برای محافظت از زمینی است که در طول زمستان بدون پوشش خواهد بود. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا مواد آلی خاک شما ایجاد شود. محصولات پوششی را چال کنید و این‌یک خبر عالی برای کشت‌های بعدی است! پایان تابستان زمان مناسب برای […]

گیاهان پوششی جهت تقویت زمین قبل کشت اصلی

محصولات پوششی یا کودهای سبز

محصولات پوششی یا کودهای سبز، راهی عالی برای محافظت از زمینی است که در طول زمستان بدون پوشش خواهد بود. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا مواد آلی خاک شما ایجاد شود. محصولات پوششی را چال کنید و این‌یک خبر عالی برای کشت‌های بعدی است!

پایان تابستان زمان مناسب برای کاشت محصول پوششی برای زمستان است. برای کشف دقیق نحوه انجام این کار، مقاله ما را بخوانید.

نسخه صوتی مقاله

چرا محصولات پوششی را پرورش دهیم

محصولات پوششی گیاهانی هستند که برای محافظت یا بهبود زمین برای محصولات بعدی کشت می‌شوند. پوشاندن خاک در طول زمستان از آن در برابر فرسایش محافظت می‌کند و از زندگی موجودات مفید مرتبط با آن حمایت می‌کند.

همچنین فرصت کمتری برای ایجاد و رشد علف‌های هرز به وجود می‌آورد، به این معنی که بسترهای تمیزتری برای کاشت در بهار به وجود می‌آید. محصول پوششی را در پایان زمستان به داخل زمین شخم بزنید و برای افزودن مواد آلی با ارزش و کمک به تغذیه گیاهان بعدی اجازه دهید پوسیده شوند.

کدام محصولات پوششی را پرورش دهیم

خاک‌های سنگین

محصولات پوششی باریشه‌های عمیق و یا فیبری مانند غلات و چاودار با شکستن خاک به بهبود ساختمان آن کمک می‌کند. برخی دیگر مانند خردل، خیلی سریع رشد می‌کنند و مقدار زیادی شاخ و برگ سرسبز تولید می‌کنند که می‌تواند پس از چند ماه به خاک وارد شود تا محتوای آلی آن افزایش یابد.

خردل یک محصول پوششی ویژه برای خاک رس است که می‌توان قبل از زمستان آن را با شخم به خاک برگرداند و بنابراین در طول یخ‌زدگی‌ها فرصت تجزیه در خاک رادارند.

خاک‌های فقیر و گرسنه

برخی از محصولات پوششی با تثبیت نیتروژن در ریشه، مواد مغذی را مستقیماً به خاک می‌افزایند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به لوبیا و نخودفرنگی زمستانی، شبدر و ماش اشاره کرد. این‌ها همه انواع حبوبات هستند و برای کاشت قبل از کلمیان مانند کلم که نیاز فراوانی به ازت دارند، انتخاب خوبی هستند.

مهار علف‌های هرز

گیاه فاسلیا (Phacelia) را می‌توان در اواخر تابستان در مناطق معتدل کاشت – یا اگر زمستان‌ها درجایی که هستید سرد است تا بهار صبر کنید. گیاه فاسلیا در سرکوب علف‌های هرز بسیار خوب است و باعث بهبود ساختار خاک شما می‌شود. این گل‌ها بسیار جذاب و جالب‌توجه برای زنبورهای عسل و حشرات گرده‌افشان هستند، بنابراین در نظر داشته باشید برای جذب آن‌ها یک‌تکه کوچک زمین را برای گل دادن آن‌ها اختصاص دهید.

گندم‌سیاه یک مثال خوب دیگر است که فواید زیادی برای سرکوب علف‌های هرز، غنی‌سازی خاک و به‌عنوان منبع شهد برای حشرات مفید در بهار ارائه می‌دهد.

چه گیاهانی بعنوان گیاه پوششی استفاده می شوند

چگونگی کاشت گیاهان پوششی

  • برای کاشت محصول پوششی، ابتدا خاک را به‌صورت سطحی شخم بزنید.
  • همه علف‌های هرز مخصوصاً گیاهان چندساله را از بین ببرید.
  • خاک را با پشت چنگک به هم بزنید سپس بذرهای خود را به‌طور مساوی در سطح خاک پراکنده یا پخش‌کنید. آن‌ها را خیلی عمیق نکارید.
  • بذرها را، با پشت چنگک خود در خاک بچرخانید و اگر خاک خشک است زمین را آبیاری کنید.

بعضی از محصولات پوششی مانند لوبیای زمستانه به‌صورت ردیفی کشت می‌شوند. برای حفر گودال‌هایی به عمق ۵ سانتیمتر از یک بیل یا کج‌بیل استفاده کنید. فاصله روی ردیف‌ها را ۱۰ سانتیمتر و فواصل بین ردیف‌ها را ۲۰ سانتیمتر در نظر بگیرید.

شخم زدن زمین جهت کشت گیاهان پوششی

شخم زدن محصول پوششی به داخل خاک

در بیشتر موارد، بهتر است محصول پوششی خود را قبل از شروع گلدهی، در خاک شخم بزنید، شاید تعداد کمی از آن‌ها برای حشرات مفید اولیه باقی گذاشته شوند. در این مرحله ساقه‌ها هنوز نرم هستند، این باعث می‌شود که برش آن‌ها راحت‌تر شود و سریع‌تر پوسیده شوند.

شاخ و برگ‌ها را درون خاک قرار دهید یا آن‌ها را قطع کرده و روی سطح زمین بگذارید تا به‌عنوان یک مالچ کرم‌ها آن‌ها را برای شما حفاری کنند. اگر نگران جوانه زدن علف‌های هرز هستید، آن را با مقوا بپوشانید.

محصولات پوششی باید حداقل یک ماه قبل از کاشت شخم زده شوند تا زمان کافی برای شروع تجزیه داشته باشند.

شخم زدن گیاهان پوششی
شخم زدن محصول پوششی به داخل خاک

جمع‌بندی

کشت محصولات پوششی در زمانی که مزرعه عاری از گیاه است فرصت خوبی است تا خاک را احیا کنیم و با برگرداندن محصولات پوششی قبل از به گل رفتن و در مرحله رویشی به زمین مواد غذایی خاک را افزایش دهیم.

گیاهان خانواده لگومینوز باعث تثبیت نیتروژن می‌شوند و خاک را از این لحاظ غنی می‌کنند. همچنین استفاده از محصولات پوششی باعث جلوگیری از فرسایش آبی و بادی خاک می‌شود.

همچنین با کاشت محصولات پوششی فرصت کمتری برای ایجاد و رشد علف‌های هرز به وجود می‌آید. حداقل یک ماه قبل از کاشت محصول اصلی باید محصول پوششی را به داخل خاک شخم زد تا فرصتی برای تجزیه در خاک داشته باشند.

مقالات مرتبط

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴.۱ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۱۱

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*