کاشت و مراقبت از پشن فروت (Passion Fruit)

passiflora گیاهی بالارونده و قوی است که میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای به نام پشن فروت تولید می‌کند و پرورش‌دهندگان می‌توانند آن را به‌راحتی در باغ و باغچه‌های خانه خود کشت و برداشت کنند.

کاشت و مراقبت از پشن فروت (Passion Fruit)

مقدمه

پشن فروت میوه خوراکی با پوست سختی است که از گیاه passiflora تولید می‌شود. گیاه بالارونده passiflora یک گیاه استوایی بارده و گل‌دار است که بومی جنوب برزیل است و اکنون در بسیاری از مناطق گرمسیری در آمریکای جنوبی کشت می‌شود. گیاه passiflora در آب‌وهوای گرم رشد می‌کند و بهترین زمان برای کاشت آن در بهار پس از سپری شدن اولین یخبندان است.

Passion Fruit چیست؟

پشن فروت از یک خانواده بزرگ است که شامل صدها گونه است. بیشتر آن‌ها بومی مناطق استوایی، آمریکای جنوبی و مرکزی، برزیل، مکزیک و هند غربی هستند، اما گونه‌هایی نیز وجود دارند که بومی استرالیا هستند. کاشفان اسپانیایی عاشق میوه‌هایی بودند که این تاک‌ها تولید می‌کردند، بنابراین آن‌ها را به اروپا بردند و از آنجا در سراسر جهان پخش شدند.

دو رقم اصلی passiflora وجود دارد که دو نوع پشن فروت را تولید می‌کند: Passiflora edulis پشن فروت بنفش تیره را با پوست آلو مانند و مرکز طلایی پر از دانه تولید می‌کند، درحالی‌که واریته Passiflora flavicarpa یک پشن فروت زرد را تولید می‌کند که معمولاً بزرگ‌تر از پشن فروت بنفش است.

 در خانه می‌توانید با دانه‌هایی که در داخل میوه‌های پشن فروت یافت می‌شوند، یا از نهالی که از نهالستان خریداری می‌کنید، پشن فروت را پرورش دهید همچنین می‌توانید گیاهان پشن فروت جدید را از قلمه‌ها تکثیر کنید. تاک‌های بالارونده passiflora همیشه‌سبز هستند و به دلیل پیچک‌های که دارند دوست دارند از حصارها، آلونک‌ها و دیوارها بالا بروند و به آن‌ها بچسبند.

آن‌ها موقعیت رو به شمال را ترجیح می‌دهند اگرچه در موقعیت غربی یا شرقی نیز رشد می‌کنند، در این حالت ممکن است آن‌ها را در حال حرکت به سمت شمال ببینید تا نور بیشتری پیدا کنند.

زمان کاشت پشن فروت

فصل رشد پشن فروت در اوایل بهار، درست پس از پایان آخرین یخبندان آغاز می‌شود. passiflora یک گیاه استوایی بومی آب‌وهوای گرم و مرطوب است که اگر در آب‌وهوای همیشه گرم زندگی می‌کنید، در تمام طول سال میوه تولید خواهد کرد. اگر در آب‌وهوای زندگی می‌کنید که دمای زمستان در آن به زیر ۳۲ درجه فارنهایت می‌رسد، با پخش چند اینچ کمپوست روی آن در ماه‌های سردتر از گیاه خود محافظت کنید.

پرورش پشن فروت از دانه

می‌توانید از دانه‌های میوه‌ پشن فروت خریداری‌شده از فروشگاه برای جوانه‌زنی و کاشت تاک گل ساعتی خود استفاده کنید. در اینجا نحوه کاشت پشن فروت از بذر آورده شده است.

۱. یک پشن فروت رسیده با پوست کمی چروکیده را انتخاب کنید، آن را نصف کنید و دانه‌های آن را استخراج کنید. هر چه پشن فروت شما رسیده‌تر باشد، احتمال جوانه زدن دانه‌ها بیشتر می‌شود. هرگونه تفاله میوه را از دانه خود بشویید و با دستمال‌کاغذی خشک کنید.

۲. دانه‌ها را آماده کنید. برای افزایش احتمال جوانه زدن دانه‌هایتان، آن‌ها را بین یک کاغذ سنباده بمالید و به مدت ۱۲ ساعت در طول شب خیس کنید. اگر بذرهای خود را فوراً نمی‌کارید، آن‌ها را در یک پاکت یا ظرف دربسته نگهداری کنید.

۳. برای شروع فرآیند جوانه‌زنی، بذر را در گلدانی پر از خاک مناسب یا مخلوط بذر در عمق حدود یک اینچ دفن کنید و آن را آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند. همچنین می‌توانید از محلول جلبک دریایی برای کمک به جوانه زدن سریع‌تر دانه‌ها استفاده کنید.

۴. بذرهای کاشته شده را به‌طور مرتب آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند، اما مراقب باشید خاک را اشباع نکنید. ظرف خود را در مکانی گرم نگه دارید.

۵. بذرها را تا زمانی که جوانه بزند به‌طور مرتب آبیاری کنید. برخی از بذرها در عرض دو تا سه هفته و برخی چهار هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند. برخی دیگر از بذرها ممکن است چهار ماه طول بکشد تا جوانه بزنند، بنابراین صبور باشید.

۶. هنگامی‌که نهال شما تقریباً ۴ اینچ ارتفاع دارد، گیاه را به یک گلدان بزرگ‌تر با قطر حدود ۶ تا ۸ اینچ انتقال دهید. نهال را به‌آرامی جابه‌جا و از سیستم ریشه محافظت کنید و بلافاصله آن را آبیاری کنید. برای گیاه یک تکیه‌گاه یا قیم فراهم کنید تا تاک‌های آن شروع به رشد کنند. تقریباً پس از شش هفته، گیاه پشن فروت شما باید تاک مرکزی خوبی داشته باشد – ارتفاع حدود هشت اینچ – و آماده کاشت در باغ در مقابل یک داربست خواهد بود.

۷. جهت کاشت مکانی را در باغ انتخاب کنید که آفتاب زیادی داشته باشد. برای به دست آوردن رشد مناسب و میوه فراوان، تاک‌ها را در مکانی آفتابی و عاری از یخبندان بکارید. پشن فروت سیستم‌ ریشه‌ای گسترده‌ای ایجاد می‌کند بنابراین فضای زیادی برای رشد ریشه‌ها در نظر بگیرید. همچنین، محیط اطراف را عاری از علف‌های هرز و گیاهان رقیب ازجمله چمن نگه دارید.

خاک را با ترکیب با کود یا مالچ غنی کنید و PH را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که بین ۶.۵ تا ۷.۵ است. خاک را نرم کنید و از زهکشی مناسب آن مطمئن شوید. پشن فروت در خاک‌های مرطوب مستعد پوسیدگی ریشه است، مواد آلی مانند کودهای کمپوست شده و همچنین کمی آهک را قبل از کاشت به خاک اضافه کنید.

۸. یک سوراخ بزرگ در خاک حفر کنید که تقریباً دو برابر اندازه توپ ریشه باشد. تاک را از گلدان اصلی خارج کنید و از سیستم ریشه محافظت کنید. بلافاصله ریشه‌ها را دفن کنید و آبیاری کنید و برای تغذیه آن از یک کود متعادل استفاده کنید. اگر چندین گیاه می‌کارید، بین هر گیاه حداقل ۱۰ تا ۱۲ فوت فاصله بگذارید.

پشن فروت پس از استقرار به یک داربست قوی نیاز خواهد داشت و سالانه می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ فوت رشد کند. یک گیاه ۵ تا ۷ سال عمر می‌کند و اگرچه در آب‌وهوای گرمسیری بهترین رشد را دارد، اما در دمای ۳۲ درجه فارنهایت نیز زنده می‌ماند.

۹. گلدهی و تولید میوه گیاه پشن فروت بین ۱۸ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد و گیاه به نگهداری منظم نیاز دارد. گیاه را به‌طور منظم آبیاری کنید و مراقب باشید که خاک سست و دارای زهکشی مناسب باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. هر پیچک پژمرده را هرس کنید. اگر در آب‌وهوای سرد زمستانی زندگی می‌کنید، برای زمستان گذرانی گیاه، یک لایه کمپوست به ضخامت دو اینچ روی سیستم ریشه گیاه بکشید تا در ماه‌های زمستان از آن در برابر سرما محافظت کند.

۱۰: هنگامی‌که تاک شما شروع به گل‌دهی و تشکیل میوه کرد، بگذارید میوه‌ها کاملاً برسند و رنگ بگیرند و پوست میوه شروع به چروک شدن کند. در آن مرحله، می‌توانید میوه را برداشت کنید.

اگر نمی‌خواهید پشن فروت خود را از طریق بذر پرورش دهید، می‌توانید یک نهال پشن فروت که از قبل جوانه زده است را از نهالستان تهیه کنید. همچنین می‌توانید یک قلمه از یکی از گیاهان پشن فروت موجود خود را برای تکثیر استفاده کنید. سپس به‌طور منظم آن را آبیاری کنید. هنگامی‌که نهال شما تقریباً ۴ اینچ ارتفاع دارد، گلدان را تعویض کنید و گیاه را در گلدان بزرگ‌تر با قطر حدود ۶ تا ۸ اینچ انتقال دهید. بقیه مراحل مانند کشت از طریق بذر می‌باشد.

۸ نکته برای مراقبت از پشن فروت

در اینجا یک مرور کلی از نحوه مراقبت از گیاه پشن فروت شما آورده شده است.

پشن فروت خود را در خاک مرطوب و با زهکشی خوب بکارید. passiflora در خاک مرطوب و حاصلخیز با زهکشی خوب و PH بین ۶.۵ تا ۷.۵ رشد می‌کند، اگر خاک شما خیلی شنی یا خشک به نظر می‌رسد خاک خود را با مالچ یا کمپوست و مواد آلی بارور کنید.

گیاهان به مقدار زیادی آب نیاز دارند، گیاه پشن فروت را به‌طور منظم و سخاوتمندانه آبیاری کنید اما درعین‌حال مراقب باشید که خاک شما زهکشی خوبی داشته باشد

گیاهان پشن فروت در آفتاب کامل و در محیط‌هایی با رطوبت ۶۰ تا ۸۰ درصد رشد می‌کنند.

تاک‌های پژمرده را هرس کنید. اگر تاک‌ها به‌طور منظم هرس شوند، میوه‌های بیشتری تولید خواهند کرد. تاک‌هایی که برگ‌های پژمرده دارند را هرس کنید.

گیاه خود را از آفات و بیماری‌ها محافظت کنید. از یک پوشش توری برای محافظت از گیاه خود در برابر شته‌ها، حلزون‌ها، نماتدها یا پروانه‌ها استفاده کنید. گیاهان خود را در اوایل بهار با قارچ‌کش درمان کنید تا از بیماری‌های قارچی مانند فوزاریوم یا پوسیدگی طوقه جلوگیری کنید. جهت کنترل شته در صورت لزوم از صابون حشره‌کش استفاده کنید.

اگر در آب‌وهوای گرمسیری زندگی می‌کنید، گیاه شما می‌تواند در تمام طول سال میوه و گل دهد، اما در دمای کمتر از ۳۲ درجه فارنهایت نمی‌تواند زنده بماند. اگر دمای هوا در زمستان به زیر ۳۲ درجه فارنهایت رسید، یک لایه کمپوست به ضخامت ۲ اینچ روی سیستم ریشه گیاه خود اضافه کنید تا گیاه از سرما محافظت شود.

برای تکثیر گیاه جدید می‌توانید از یک قلمه رویشی جدید از گیاه پشن فروت یا دانه‌های تازه یکی از میوه‌ها استفاده کنید. اگر از قلمه استفاده می‌کنید، برگ‌های پایینی را حذف کنید و قلمه را در گلدان کوچکی بکارید و تا ۹۰ روز در جای گرم قرار دهید تا خاک مرطوب بماند.

اگر خاک شما ضعیف به نظر می‌رسد، مقداری کود ۲۰-۵-۱۰ برای تشویق رشد اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که کودهای غنی از نیتروژن باعث تولید گل‌های پشن فروت می‌شوند اما تولید میوه را متوقف می‌کنند. یک کود حاوی پتاسیم فراوان انتخاب کنید و آن را در بهار و تابستان به گیاه خود اضافه کنید.

نحوه برداشت پشن فروت

گل ساعتی معمولاً ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا میوه دهد، بنابراین اگر بذر یا نهال خود را در اوایل بهار بکارید، باید در اوایل تابستان یا پاییز سال بعد منتظر میوه دهی شوید. اگر در آب‌وهوای گرمسیری زندگی می‌کنید، گیاهان در تمام طول سال گل و میوه می‌دهند. هنگامی‌که میوه‌ها رنگ روشنی پیدا کردند و پوست آن کمی چروک شد، رسیده و آماده برداشت هستند.

نحوه هرس Passiflora

میوه پشن فروت از شاخه‌های فصل جاری تولید می‌شود، بنابراین مهم است که پس از آخرین یخبندان یا در اوایل بهار هرس شود. توصیه می‌کنیم حدود یک سوم تاک را هرس کنید و شاخه‌های ضعیف را حذف کنید. تاک را هر چند سال یک‌بار تنک کنید تا تهویه هوا افزایش یابد.

کود دهی Passiflora

به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا پشن فروت تا این حد تغذیه‌کننده سنگینی است زیرا آن‌ها گل و میوه زیادی تولید می‌کنند!

پسی فلورا را با یک کود متعادل (مانند کود ۲۰-۵-۱۰) و کمی پتاس اضافی تغذیه کنید. هنگام انتخاب کود خود، به خاطر داشته باشید که کود حاوی نیتروژن بالا باعث تولید برگ اضافی به قیمت گل و میوه می‌شود. در بهار هفته‌ای یک‌بار آن را آبیاری کنید و کود و مالچ را روی کل سیستم ریشه پخش کنید (نه فقط در اطراف پایه گیاه). پشن فروت با هر کودی که برای تشویق گلدهی و باردهی طراحی شده است رشد می‌کند. کود را در بهار و سپس هر چهار هفته یک‌بار تا ماه‌های تابستان به تاک‌ها بدهید. همیشه هنگام استفاده از کود به‌خوبی آبیاری کنید. ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد تا تاک تازه کاشته شده به‌اندازه باردهی برسد. معمولاً در تابستان و پاییز یک محصول بزرگ به دست می‌آوریم. باغبانان در مناطق گرمسیری‌تر برداشت مستمر خواهند داشت. میوه‌ها زمانی آماده برداشت می‌شوند که پوست آن چروک شده باشد: میوه را قبل از افتادن بچینید.

مشکلات احتمالی

پشن فروت مستعد پوسیدگی ریشه (Phytothera) است. علائمی که نشان می‌دهد این اتفاق افتاده تکه‌های بزرگی از شاخ و برگ‌های کاهی رنگ است که تقریباً به نظر می‌رسد که سوخته‌اند. متعاقباً کل تاک از بین خواهد رفت. می‌توانید با کاشت در محلی با زهکشی خوب و آبیاری ماهانه با phosacid ضدپوسیدگی از این امر جلوگیری کنید. گاهی اوقات شته‌ها می‌توانند ویروسی را منتشر کنند که باعث ایجاد خال‌خال در برگ‌ها می‌شود. این غیرقابل درمان است، بنابراین اگر این مشکل رخ داد، تاک را کاملاً از خاک خارج کنید و گیاه جدیدی کشت کنید.

نکته‌ها و ترفندها:

اگر در طول دوره گلدهی باران می‌بارد، گرده‌افشانی گل‌ها با دست ممکن است برای افزایش عملکرد میوه مفید باشد.

تاک‌های پشن فروت تا هفت سال عمر می‌کنند و پس‌ازاین مدت باید جایگزین شوند.

برای بهترین رشد و بهره‌وری، پشن فروت را روی یک نرده، حصار یا تکیه‌گاه که رو به غرب یا شمال غرب است بکارید.

تولید نرک در پشن فروت بنفش بسیار رایج است. مواظب برگ‌هایی با شکل‌های متفاوت باشید که نشانه رشد نرک‌ها و پایه‌های غیر بارده است. به‌محض اینکه متوجه رشد نرک‌ها شدید آن‌ها را حذف کنید.

خواص پشن فروت

پشن فروت سرشار از ویتامین‌های A و C و همچنین سرشار از پتاسیم، کلسیم، آهن و سایر مواد مغذی است؛ اما این گیاه به دلیل ارزش دارویی آن نیز محبوب است. برگ‌های بسیاری از گونه‌های passiflora، گیاهی که پشن فروت را به بار می‌آورد، برای قرن‌ها توسط قبایل بومی آمریکای لاتین به‌عنوان آرام‌بخش استفاده می‌شد. قبایل برزیلی از این میوه به‌عنوان مقوی قلب و دارو استفاده می‌کردند و در نوشیدنی موردعلاقه‌ای به نام maracuja grande که اغلب برای درمان آسم، سیاه‌سرفه، برونشیت و سایر سرفه‌های سرسخت استفاده می‌شود، استفاده می‌کردند.

پشن فروت هنوز در طب سنتی آمریکای جنوبی جایگاه مهمی دارد. در طب سنتی پرو، از شیره آن برای عفونت‌های ادراری و به‌عنوان یک مدر خفیف استفاده می‌شود. در مادیرا، آب پشن فروت به‌عنوان محرک گوارشی و برای درمان سرطان معده داده می‌شود. در برخی از کشورها، می‌توانید تنتور passiflora را خریداری کنید که برای حفظ آرامش قبل از امتحان از آن استفاده می‌شود. بااین‌حال، نوشیدن کل بطری شما را بسیار گیج می‌کند.

جمع‌بندی

پشن فروت جهت رشد به فضای زیاد، مکانی عاری از علف‌های هرز و گیاهان رقیب، فضایی برای صعود، مکانی آفتابی و بدون یخبندان و خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. اوایل بهار پشن فروت را هرس کنید. در بهار و تابستان آن را هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید. برای بهترین رشد و بهره‌وری، پشن فروت را روی یک نرده، حصار یا تکیه‌گاه که رو به غرب یا شمال غرب است بکارید. تولید نرک در پشن فروت بنفش بسیار رایج است. مواظب برگ‌هایی با شکل‌های متفاوت باشید که نشانه رشد نرک‌ها و پایه‌های غیر بارده است. به‌محض اینکه متوجه نرک‌ها شدید آن‌ها را حذف کنید. اگر در طول دوره گلدهی باران می‌بارد گرده‌افشانی گل‌ها به‌صورت دستی باعث افزایش عملکرد میوه می‌شود.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۴.۱ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۳۰

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۲ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. ابوالفضل نورصفا
    ۱۴۰۱/۰۲/۱۳

    جالب بود ، نمیدونستم پشن فروت همون گل ساعتیه .

    • آبان
      ۱۴۰۱/۰۲/۲۰

      ممنون از نگاه شما

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*