نحوه مراقبت از درختان میوه در زمستان

مراقبت از درختان میوه در زمستان برای داشتن باغ سالم در فصل باردهی بسیار ضروری است. با ما همراه باشید تا روش‌های نگهداری از باغ در زمستان را مرور کنیم. درختان میوه برگ‌ریز در زمستان استراحت می‌کنند و این زمان مناسب برای درمان آن‌ها با اسپری‌های محافظ و شستشو است. از اواخر قرن نوزدهم، زمانی […]

نحوه مراقبت از درختان میوه در زمستان

مراقبت از درختان میوه در زمستان برای داشتن باغ سالم در فصل باردهی بسیار ضروری است. با ما همراه باشید تا روش‌های نگهداری از باغ در زمستان را مرور کنیم.

درختان میوه برگ‌ریز در زمستان استراحت می‌کنند و این زمان مناسب برای درمان آن‌ها با اسپری‌های محافظ و شستشو است. از اواخر قرن نوزدهم، زمانی که پروفسور Pierre-Marie-Alexis Millardet کشف کرد که می‌توان از مس برای از بین بردن هاگ قارچ در گیاهان استفاده کرد، باغبانان از آن در زمستان در باغ‌های خود از ترکیبات مسی استفاده می‌کنند. آهک نیز آفات و بیماری‌ها را کنترل می‌کند و برای درمان گیاهان باغی استفاده می‌شود.

وقتی درختان در زمستان برهنه و بدون برگ باشند، اسپری‌های مبتنی بر مس و آهک نمی‌توانند شاخ و برگ‌ها را بسوزانند یا به شکوفه‌ها آسیب برسانند، اما می‌توانند هاگ‌هایی را که در انتظار شرایط گرم‌تر هستند، از بین ببرند. با گرم شدن هوا، هاگ یا بیماری‌هایی مانند پوسیدگی‌های قهوه‌ای و برگ حلقوی هلو، درختان و درختچه‌ها را آلوده می‌کنند. کشف قارچ‌کش مبتنی بر مس، معروف به اسپری بردو، توسط پروفسور میلاردت، صنعت نوشیدنی فرانسه را در آن زمان از اثرات مخرب کپک زدگی نجات داد.

برخی از قارچ‌کش‌های کشاورزی که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی مس هستند، ازجمله اکسی کلرید مس و هیدروکسید مس. درحالی‌که این سموم در دفع بیماری‌ها مؤثر هستند، اکنون اکسی کلرید مس برای باغ‌های ارگانیک نامناسب تلقی می‌شود.

راه‌های مراقبت از درختان میوه در زمستان

تمیز کردن سالانه

قبل از استفاده از مس یا آهک، اولین قدم در محافظت از درختان میوه در برابر آفات و‌بیماری‌ها، پاک‌سازی کردن محیط است.

برگ‌ها و میوه‌های قدیمی ممکن است تخم‌های زمستان گذران آفات یا هاگ موجود در بیماری‌ها را در خود جای دهند. با جمع‌آوری میوه‌های خراب و برگ‌های افتاده از اطراف گیاهان مثمر، اسپورها (هاگ‌ها) را از بین می‌برید.

از میوه و برگ‌ها برای مالچ استفاده نکنید، زیرا آن‌ها همچنان منبع آلوده شدن مجدد هستند، گرچه می‌توانند به صورت کمپوست گرم درآیند. اگر وقت ندارید یک کمپوست گرم درست کنید (جایی که برای از بین بردن هاگ و تخم آفات تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد گرم شود) کافی است آن‌ها را در باغ دفن کنید یا آن‌ها را بسوزانید.

 میوه و برگ‌ها را در عمق نیم متر درون گودال در خاک دفن کرده که در آنجا می‌توانند بدون گسترش مشکلات پوسیده شوند.

هرس درختان جهت شکل دادن در آینده

هنگامی‌که درختان برگ‌ریز در زمستان بدون برگ هستند، شاخه‌های ضعیف، مرده، شکسته یا ساییده شده به ‌راحتی دیده و هرس می‌شوند. این نه تنها ظاهر گیاه را بهبود می‌بخشد، بلکه مناطقی را که هدف قارچ‌ها و باکتری‌ها و آفات تخم‌گذار است به راحتی هدف قرار می‌دهد و از بین می‌برد. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات هرس شما تمیز است، بنابراین سطح زخم‌ها ناهموار نیست. برای جلوگیری از شیوع هرگونه بیماری باکتریایی و ویروسی در یک باغ، وسایل هرس را بین هرس هر درخت یا بوته استریل کنید. برای این کار تیغه‌ها را به مدت ۳۰ ثانیه در محلول ضدعفونی‌کننده فرو ببرید. از روغن درخت چای که گران است اما کارآمد است یا از Clensel (ضدعفونی‌کننده تجاری) استفاده کنید.

در روش دیگر، شما می‌توانید ضدعفونی‌کننده خود را با مخلوطی که از یک قسمت سفیدکننده خانگی و ۹۹ قسمت آب تشکیل شده درست کنید. هرگز زخم‌های هرس را روی درختان رنگ نکنید. ثابت‌ شده است که داروهای زخم بیش از آنچه که گفته می‌شود درمان می‌کنند، مشکلات ایجاد می‌کنند. زخم‌های هرس اگر تنها بمانند به طور طبیعی بهتر بهبود و ترمیم می‌شوند.

نحوه هرس زمستانه درخت

شستشوی خوب

بسیاری از آفات و بیماری‌های رایج به دلیل قرار گرفتن تخم‌ها و هاگ‌ها به صورت پنهان در پوست و شکاف‌های پوست، در حال استراحت هستند. تعادل را با استفاده از روشی موسوم به “شستشوی زمستانی”، روی همه درختان میوه و درختچه‌های برگ‌ریز، از سیب و انجیر گرفته تا هلو و انار، تنظیم کنید. این روش درمانی همچنین برای گیاهان زینتی مانند گل رز و یاسمن معطر که در اواخر سال دچار مشکلات قارچی می‌شوند نیز اعمال می‌شود.

اسپری بردو و گوگرد آهک و روغن زمستانه معمولاً از شستشوهای زمستانی محسوب می‌شود که در کنترل اسپورهای قارچ (هاگ‌ها) همراه با تخم اکثر حشرات آفت و کنه‌ها بسیار مؤثر هستند.

 Yates Fungus Fighter یک اسپری قارچ‌کش مورد تائید ارگانیک است که بر پایه هیدروکسید مس ساخته شده است، اما در حال حاضر برای کنترل تخم آفات ثبت نشده است.

شتشوی درختان در زمستان

ساخت گام‌به‌گام اسپری بردو و شستشوی درختان با آن

اگر درختان زیادی برای درمان دارید، ساخت اسپری بردو برای خود مقرون‌به‌صرفه است. مراحل پروفسور Millardet را دنبال کنید و اسپری آلی بردوکس خود را بسازید، یا یک قارچ‌کش بر پایه مس بخرید. در اینجا نحوه ساخت آن آورده شده است.

  1. ¾ فنجان آهک ساختمانی را با ۲.۲۵ لیتر آب در یک سطل پلاستیکی مخلوط کنید. از سطل‌های فلزی استفاده نکنید زیرا مخلوط با فلز واکنش می‌دهد. با قاشق چوبی یا پلاستیکی خوب هم بزنید.
  2. یک سطل پلاستیکی جداگانه بردارید، ½ فنجان سولفات مس را که از فروشگاه‌های مواد شیمیایی یا فلز آلات خریداری کرده‌اید، اضافه کنید، سپس ۲.۲۵ لیتر آب اضافه کنید. کاملاً هم بزنید، سپس این مخلوط را درحالی‌که مرتباً هم می‌زنید، درون آب آهک بریزید. اسپری بردو بلافاصله آماده استفاده است.
  3. مخلوط را در یک سم‌پاش بریزید. تمام سطوح گیاه به‌خصوص شکاف‌های پوست را کاملاً مرطوب کنید. اسپری بردو (و گوگرد آهک) ته نشین می‌شود، بنابراین هر از گاهی سم‌پاش را تکان دهید.
  4. هر اسپری را که روی چمن یا شاخ و برگ‌های دیگر پاشیده می‌شود، با استفاده از آب شیرین بشویید. سم‌پاش‌ها را با توجه به نازل‌ها کاملاً با آب گرم و صابون تمیز کنید.
  5. اسپری بردو و گوگرد آهک برگ‌ها را می‌سوزاند، به همین دلیل باید آن‌ها را در خواب زمستانی قبل از باز شدن جوانه‌ها یا برگ‌های گل استفاده کرد.

اسپری روغن زمستانه در زمان خواب (Dormant Spray Oil)

یک روش موثر برای محافظت از درختان میوه در برابر آفت های زمستان گذران و تخم های آنها، پاشیدن روغن زمستانه در دوره خواب درخت در اواخر زمستان یا اوایل بهار است.

وقتی هدف ما داشتن یک درخت میوه سالم و پربار باشد، دو کار بزرگ وجود دارد که می‌توانید برای کمک به درخت انجام دهید. یکی از این موارد، انتخاب و نگهداری یک مکان تمیز و ایده آل برای رشد است. برای جلوگیری از رقابت مواد مغذی و آلودگی آفات و بیماری‌ها، به‌طور منظم هرگونه علف‌های هرز و بقایای محصول را حذف کنید. روش دیگر ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه است، مانند پاشش روغن در زمان خواب درختان است.

بهترین زمان برای سم‌پاشی درختان میوه با روغن خاموش اواخر زمستان یا اوایل بهار است. این تلاش به محافظت از درختان در برابر آفات زمستان گذاران، لارو و تخم آن‌ها کمک می‌کند که باعث موفقیت در کنترل آفات در طول فصل رشد می‌شود.

محلول پاشی روغن در زمستان

نکته: از پاشش روغن در هنگام پیش‌بینی مه، باران، یخبندان یا هوای بسیار سرد خودداری کنید. روغن باید در شرایطی که هوا در یک روز بدون باد و دما بالاتر از ۷ درجه سانتی‌گراد است استفاده شود. در هنگامی‌که دما کمتر از ۴.۵ درجه سانتی‌گراد (۴۰ درجه فارنهایت) است از پاشش روغن جدا خودداری کنید.

قبل از افزودن روغن زمستانه به مقدار آب موردنظر، خوب تكان دهید. کاملاً مخلوط ‌کنید (نسبت مخلوط و غلظت آن بسته به نوع درختانی که سم‌پاشی می‌کنید متفاوت خواهد بود خواندن و دنبال کردن کلیه دستورالعمل‌های چاپ‌شده برای اطلاعات خاص ضروری است.)

اطمینان حاصل کنید که روغن کل سطح شاخه‌ها و تنه را پوشش داده است (زیرشاخه‌ها را از دست ندهید!)

برای درختان سیب، گلابی، هلو، شلیل و زردآلو بعد از هرس زمستانه، گوگرد آهک استفاده کنید. یک هفته بعد روغن زمستانه را استفاده کنید. در اولین نشانه از متورم شدن جوانه‌ها اسپری با مایع مس (نسل جدید بردو) را انجام دهید و دوباره یک هفته بعد اسپری را اعمال کنید. زمان این اسپری مهم است. برای زردآلو پس از برداشت دوباره اسپری را انجام دهید.

مراقبت زمستانی مرکبات

اگرچه مرکبات در زمستان همیشه‌سبز هستند، اما در این زمان از سال، ‌نیاز به مراقبت دارند. درختان مستقر که به بیماری ملانوز یا بیماری پوسیدگی قهوه‌ای آلوده شده‌اند نیاز به مراقبت ویژه دارند. ابتدا مالچ‌های قدیمی و میوه‌های افتاده را بردارید. این مواد زائد را به کمپوست گرم تبدیل کنید یا دفن کنید زیرا به بیماری آلوده می‌شوند. مالچ تازه را در اطراف درختان قرار دهید، مطمئن شوید که مالچ به تنه درخت برخورد نمی‌کند.

استفاده از مالچ

یک لایه مالچ تمیز به ضخامت ۵ سانتی‌متر به شکستن چرخه عفونت کمک می‌کند. مالچ تازه جدا از خنک کردن خاک، کنترل علف‌های هرز و حفظ رطوبت، خطر پاشیده شدن هاگ قارچ در خاک آلوده توسط باران (آبیاری) به برگ‌های مرکبات سالم را کاهش می‌دهد.

استفادخ از مالچ تازه جهت حفظ و مراقبت از ریشه

درمان بیماری

هر درخت مرکبات آلوده به بیماری ملانوز یا بیماری پوسیدگی قهوه‌ای باید زمستان با هیدروکسیدمس شسته شود. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌های درختان مرکبات کاملاً خیس شده‌اند، به خصوص قسمت‌های زیرین برگ، پوست و شکاف پوست.

از بین بردن حشرات و سوسک‌ها

اگر با باگ‌های متعفن (حشرات و سوسک‌ها) مانند باگ نارنجی-برنزی یا باگ مرکبات مشکل‌ دارید، زمستان نیز زمان کنترل این آفات است. در اواسط زمستان با استفاده از روغن باغبانی دو بار درختان را اسپری کنید. اسپری بر پایه روغن به ویژه در برهم زدن مراحل پورگی حشرات بسیار خوب است، تعداد قابل توجهی از حشرات بالغ را نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

در مناطق گرم و خشک، مرکبات را بخصوص در هوای بادی مرتباً آب دهید، اما تا بعد از پایان گلدهی به آن‌ها کود ندهید. نیتروژن زیاد مرکبات را به سقط میوه جنینی ترغیب می‌کند و رشد سرسبز و برگی آن تنها شته‌های منتقل کننده ویروس را به خود جلب می‌کند.

جمع‌بندی

فصل زمستان وقتی درختان برهنه و بدون برگ باشند، اسپری‌های مبتنی بر مس و آهک نمی‌توانند شاخ و برگ‌ها را بسوزانند یا به شکوفه‌ها آسیب برسانند، اما می‌توانند بیماری‌هایی را که در انتظار شرایط گرم‌تر هستند، از بین ببرند. بسیاری از آفات و بیماری‌های رایج به دلیل قرار گرفتن تخم‌ها و هاگ‌ها به‌صورت پنهان در پوست و شکاف‌های پوست، در حال استراحت هستند. تعادل را میتوان با استفاده از روشی موسوم به “شستشوی زمستانی”، روی همه درختان میوه و درختچه‌های برگ‌ریز، از سیب و انجیر گرفته تا هلو و انار، تنظیم کرد.

این روش درمانی همچنین برای گیاهان زینتی مانند گل رز و یاسمن معطر که در اواخر سال دچار مشکلات قارچی می‌شوند نیز اعمال می‌شود. اسپری بردو و گوگرد آهک معمولاً از شستشوهای زمستانی محسوب می‌شود. هر دو در کنترل اسپورهای قارچ (هاگ‌ها) همراه با تخم اکثر حشرات آفت و کنه‌ها بسیار مؤثر هستند.

خلاصه مقاله

منابع:

https://www.homestolove.com.au/

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۵ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۱۴۱

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*