چگونه و چه موقع درختان را هرس کنیم؟

زمان هرس درختان اگر فکر می‌کنید چه موقع درختان میوه خود را هرس کنید، پاسخ به این سؤال به اهداف شما بستگی دارد. آیا می‌خواهید اندازه یک درخت پرانرژی را کاهش دهید؟ یا آیا می‌خواهید یک درخت میوه جوان را ترغیب کنید تا سریع‌تر رشد کند؟ هرس صحیح درخت میوه، در زمان مناسب سال، می‌تواند […]

زمان هرس درختان میوه

زمان هرس درختان

اگر فکر می‌کنید چه موقع درختان میوه خود را هرس کنید، پاسخ به این سؤال به اهداف شما بستگی دارد. آیا می‌خواهید اندازه یک درخت پرانرژی را کاهش دهید؟ یا آیا می‌خواهید یک درخت میوه جوان را ترغیب کنید تا سریع‌تر رشد کند؟ هرس صحیح درخت میوه، در زمان مناسب سال، می‌تواند به شما در دستیابی به این اهداف کمک کند.

اگر نمی‌دانید در چه فصلی باید درختان خود را هرس کنید، پاسخ به سوالات زیر به شما کمک خواهند کرد:

  1. آیا درخت شما در حال حاضر خیلی بلند است و به راحتی نمی‌توانید برداشت کنید؟
    هرس درختان بزرگ مانند درختان گیلاس بزرگ به منظور کاهش اندازه آن‌ها را در اوایل بهار در نظر بگیرید.
  2. آیا می‌خواهید درخت جوان یا تازه کاشته شده شما سریع‌تر رشد کند یا فقط یک درخت ریشه لخت کاشته‌اید؟ برای تحریک رشد شدید می‌توانید در اواخر زمستان هرس کنید.

درنتیجه هرس زمستانه برای درختان جوان مفید است زیرا رشد شدیدی را ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید درختان میوه خود را کوچک نگه‌دارید، هرس تابستانه بهتر است.

فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باید در انتخاب زمان هرس درختان میوه به‌خاطر بسپارید.

آیا درخت شما بیمار است؟ آیا برخی از شاخه‌ها شکسته شده است؟ آیا درخت شما میوه‌های بی‌کیفیت زیادی تولید می‌کند؟ آیا در یک آب‌وهوای بسیار سرد زندگی می‌کنید که هرس اواخر تابستان و پاییز می‌تواند خطرناک باشد؟ من قصد دارم برخی از این سؤالات را در این مقاله بررسی کنم.

هرس درخت میوه به‌عنوان مدیریت انرژی

به‌طورکلی، هرس درختان میوه در زمستان باعث رشد شدید می‌شود درحالی‌که هرس تابستان سرعت رشد را کاهش می‌دهد؛ اما چرا این‌طور است؟ این مربوط به چرخه فصلی انرژی درخت شما است. هرس درخت میوه در زمان مناسب سال انجام می‌شود و به تولیدکنندگان کمک می‌کند انرژی درختان میوه خود را مدیریت کنند.

هرس درخت میوه در زمستان

در پاییز، درختان میوه انرژی برگ‌های سرسبز خود را برای ذخیره‌سازی زمستان به سیستم ریشه‌ای می‌رسانند. وقتی انرژی از برگ‌ها خارج شد، برگ‌ها زرد و قهوه‌ای می‌شوند و از روی درخت می‌ریزند.

درختان میوه در ماه‌های زمستان به‌سختی رشد می‌کنند (ریشه‌های آن‌ها همچنان رشد می‌کنند، اما صحبت در مورد رشد شاخ‌وبرگ است)؛ بنابراین، درخت شما فقط درصد کمی از مواد مغذی ذخیره شده خود را برای زنده نگه داشتنش در طول زمستان استفاده خواهد کرد. بیشتر انرژی باقیمانده برای فصل بهار، هنگامی‌که درختان میوه از خواب خارج می‌شوند، ذخیره می‌شود. جوانه‌های آن‌ها باز می‌شوند و درختان برای تحریک شکوفه دهی، تولید برگ، شاخه و رشد ریشه به انرژی ذخیره شده خود نیاز دارند.

زمان مناسب برای هرس درختان میوه در زمستان

هرس زمستانی خارق‌العاده است زیرا درخت در خواب زمستانی و بدون برگ، گل و میوه است. این بدان معناست که دیدن ساختار درخت و تصمیم‌گیری در مورد برش زدن آسان خواهد بود؛ و بااین‌حال، برخی از باغداران از هرس درختان میوه در اوایل زمستان اجتناب می‌کنند؛ زیرا در اوایل زمستان رشد شاخه به حداقل می‌رسد و درخت نمی‌تواند زخم‌های ناشی از برش‌های هرس را التیام بخشد. بااین‌حال، اواخر زمستان زمان بسیار خوبی برای هرس درختان است. شما می‌توانید ساختار درخت خود را به‌راحتی مشاهده کنید و مطمئن باشید که با رسیدن به فصل بهار درخت شما به‌زودی می‌تواند آن زخم‌ها را التیام بخشد.

تحریک رشد با هرس زمستانی

هنگامی‌که درخت خود را در اواخر زمستان یا اوایل بهار هرس می‌کنید، رشد در درخت تحریک می‌شود؛ زیرا درحالی‌که شاخه‌های بدون کیفیت را حذف و بهترین شاخه‌ها را برای نگهداری انتخاب می‌کنید. این بدان معنی است که هنگامی‌که بهار فرامی‌رسد، درخت انرژی خود را برای رشد شاخه‌های بی‌کیفیت هدر نمی‌دهد و انرژی را برای رشد بهترین شاخه‌ها متمرکز می‌کند.

به عنوان مثال اگر درخت میوه شما ۱۰۰ شاخه دارد؛ بنابراین نیاز است هر یک از این شاخه‌ها رشد کنند وهر شاخه سهم کمی از انرژی ذخیره‌شده را به دست بیاورد؛ اما پس از هرس، درخت شما فقط ۷۵ شاخه خواهد داشت و هر شاخه سهم بیشتری از این انرژی را به خود اختصاص می‌دهد تا بتواند رشد بهتری داشته باشد و میوه‌ای باکیفیت بهتر تولید کند.

هرس درخت در زمستان

هرس درخت میوه در بهار

با نزدیک شدن فصل بهار، روزها طولانی‌تر و هوا گرم‌تر می‌شود و درخت شما از خواب خارج می‌شود. درخت در ریشه‌های خود انرژی یا قندهای ذخیره شده شگفت انگیزی دارد که از آن‌ها برای تقویت رشد در بهار استفاده خواهد کرد. جوانه‌های درخت شما باز می‌شوند و برگ‌ها، شکوفه‌ها، میوه‌های کوچک و شاخه‌های جدید به وجود می‌آیند.

زمان مناسب برای هرس درختان در بهار

بعضی از باغداران دوست دارند پس از باز شدن جوانه‌های درخت و ظهور شکوفه‌ها و برگ‌ها، در بهار درخت را هرس کنند. مزیت هرس در این زمان این است که شما می‌توانید شاخه‌هایی را که در زمستان دوام نیاوردند شناسایی و حذف کنید. این امر مخصوصاً در مورد کسانی که درختان میوه حساس مانند هلو یا زردآلو می‌کارند بسیار صدق می‌کند.

هرس در بهار، به‌اندازه هرس در اواخر زمستان، درختان را به رشد ترغیب نمی‌کند. به این دلیل که درخت قبلاً مقداری از انرژی ذخیره‌شده خود را برای تولید برگ، شکوفه دادن و رشد شاخه‌های مختلف خود، قبل از هرس استفاده کرده است. اگر می‌خواهید درخت بزرگ شما جمع و جورتر شود، بهار زمان خوبی برای هرس یک درخت میوه بزرگ است.

هرس در فصل بهار

هرس درخت میوه در تابستان

هنگامی‌که رشد درخت در بهار کاهش‌یافته و مواد مغذی ذخیره شده به پایان رسید، درخت شما می‌تواند از بقیه تابستان برای ذخیره مجدد مواد مغذی خود استفاده کند. درخت شما اکنون به طور کامل برگ داده و از طریق فتوسنتز انرژی تولید می‌کند و مقداری از آن را برای تأمین رشد در تابستان استفاده خواهد کرد. انرژی باقیمانده در نهایت در زمستان، زمانی که چرخه دوباره شروع می‌شود، به ریشه‌ها جذب می‌شود.

زمان مناسب برای هرس درختان در تابستان

هرس تابستان فواید زیادی دارد. ازآنجاکه درخت شما ذخیره انرژی ندارد و در نتیجه هرس تابستانه به شدت رشد نخواهد کرد، بنابراین این امر می‌تواند به شما در کاهش اندازه یک درخت بزرگ کمک کند. انتخاب‌های عالی برای هرس بهاره یا تابستانه شامل درختان گیلاس با شدت رشد بالا هستند که اگر به حال خود رها شوند می‌توانند تا سه‌طبقه رشد کنند!

حتی اگر هرس اولیه شما در زمستان یا اوایل بهار انجام شده باشد، می‌توانید هرس را در تابستان ادامه دهید. این زمان برای ازبین‌بردن شاخه‌های جدیدی است که شکسته، متقاطع (و روی‌هم ساییده می‌شوند) یا بیمار هستند.

هرس درخت در تابستان

هرس درخت میوه در پاییز

پس از تابش شدید آفتاب در تابستان، درخت شما مقدار زیادی غذا برای خود تولید کرده است. این کار را از طریق فتوسنتز انجام می‌دهد: فرایندی که درخت شما نور خورشید را به قندهایی تبدیل می‌کند که در برگ‌ها ذخیره می‌شوند. با خنک شدن هوا، درخت با انتقال این قندها به داخل ریشه‌های خود برای ذخیره‌سازی زمستان، برای خواب آماده می‌شود.

چرا هرس درخت میوه در پاییز عاقلانه نیست؟

هرس پاییزه ایده خوبی نیست؛ به این دلیل که هروقت شاخه‌ای از درخت را قطع کنید، شما یک زخم هرس ایجاد می‌کنید و در پاییز، رشد کند شده است و ممکن است درخت قادر به ترمیم جای زخم نباشد.

هرس درختان میوه بیمار

آیا از خود می‌پرسید چه زمانی درختان میوه‌ای را که بیمار هستند هرس کنید؟

در واقع می‌توانید این کار را در هر زمان از سال انجام دهید. در زمستان، معمولاً مشاهده مشکلات بیماری آسان‌تر است، زیرا شاخه‌های درخت شما برهنه هستند. بااین‌حال، ممکن است تصمیم بگیرید تا اواخر زمستان صبر کنید تا اطمینان حاصل کنید که پس از آن زخم به‌سرعت بهبود می‌یابد. همچنین، بیشتر بیماری‌ها در ماه‌های زمستان خاموش هستند؛ اما اگر در زمستان یا تابستان شاخه‌ای بیمار را مشاهده کردید، معمولاً بهتر است آن را از بین ببرید تا بیماری (مانند گره سیاه، شانکر یا آتشک) در داخل درخت و به درختان همسایه سرایت نکند.

نکته مهم این است که بتوانید مشکل بیماری را شناسایی کنید، بدانید که آیا هرس یک روش درمانی مؤثر است و بدانید که چه مقدار از شاخه را برای درمان بیماری قطع و هرس کنید.

نحوه هرس درختان میوه

هرس یک قسمت اساسی در مراقبت از درختان میوه است؛ اما اگر درخت میوه خود را به‌درستی هرس نکنید، می‌توانید بیش از اینکه به آن کمک کنید به آن صدمه بزنید؛ بنابراین، اکنون‌که می‌دانید چه زمان درختان میوه را هرس کنید، مهم است که یاد بگیرید چگونه درخت خود را هرس کنید. نکته مهم در جذاب و پربار نگه‌داشتن درختان میوه، هرس سالانه است. نگران نباشید، هرس، جراحی مغز نیست که قادر به انجام آن نباشید.

اکثر متخصصان باغبانی ممکن است به شما بگویند که میوه‌های مختلف به روش‌های مختلف هرس می‌شوند که تاحدی درست است، اما یک فرایند ساده سه‌مرحله‌ای وجود دارد که برای اکثر قریب به‌اتفاق درختان میوه مفید است.

در خارج از مناطق استوایی، بیشتر ما با درختان میوه دانه‌دار مانند (سیب، گلابی و به) یا میوه‌های هسته‌دار (هلو، گیلاس، زردآلو، آلو و…) سروکار داریم. این روش سه مرحله‌ای برای هر دو گروه جواب می‌دهد. هرچند هرس تابستان برای درختان مضر نیست، اما هرس در زمستان کار را آسان می‌کند و درخت بدون شاخ و برگ است و شما واقعاً می‌توانید ببینید که چه‌کاری انجام می‌دهید.

مرحله ۱: تمیزکردن

با هرس کردن هرگونه چوبی که مرده، آسیب‌دیده یا بیمار باشد شروع کنید. آیا جوانه از پایه درخت نشأت گرفته است؟ در این صورت، آن‌ها را حذف کنید – زیرا ازنظر فنی آن‌ها ” مکنده” نامیده می‌شوند و منشأ آن‌ها از پایه است نه از پیوندک که شاخه‌های میوه دهنده از آن نشأت می‌گیرند.

در مورد جوانه‌های مستقیم مشکوک که از برخی شاخه‌های اصلی رشد می‌کنند چطور؟ این شاخه‌های قائم، کاملاً عمودی یا ” watersprouts ” – نیز باید حذف شوند.

نحوه هرس درختان
شاخه‌های مورد نظر برای برش با خطوط قرمز مشخص شده است

همه این مراحل هرس پاک‌کننده بود. مهم است که شاخه‌ها را به سمت اندام بزرگ‌تری که از آن رشد می‌کنند هرس کنید و شاخه‌ها را از ته هرس کنید و نگذارید مقداری از ته آن (ناخنک یا مهمیز) باقی بماند؛ زیرا اگر شاخه‌ها را از ته قطع نکنید، این محل به دلیل رشد نکردن پس از مدتی می‌میرد و پوسیده می‌شود و به مکانی برای ورود آفات و بیماری‌ها تبدیل می‌شود.

مرحله ۲: تنک کردن

هدف از تنک کردن، ورود نور و هوا به داخل سایبان است که باعث افزایش تولید میوه و کاهش مشکلات آفات و بیماری‌ها می‌شود.

ابتدا شاخه‌هایی را که به سمت پایین، به سمت مرکز درخت یا مسیرهایی با شاخه‌های دیگر، عبور می‌کنند، حذف کنید. هنگامی‌که این‌ها را هرس کردید، عقب بایستید و نگاهی بیندازید. هدف این است که شاخه‌هایی بافاصله یکسان و به شکلی دلپذیر، مانند فراکتال از مرکز بیرون بیایند.

آیا مکان‌هایی را مشاهده می‌کنید که چندین شاخه با یکدیگر رقابت کنند. به‌عنوان‌مثال ممکن است دو یا چند شاخه از یک نقطه منشعب شوند و با یک زاویه کم با همدیگر رشد کنند، یا از نقاط مختلف اما به‌صورت موازی، یکی معلق بر روی دیگری قرار دارد. در این صورت، شاخه‌ها را به‌جز یک شاخه تنک کرده و سالم‌ترین شاخه با بهترین شکل زاویه را نگه‌دارید (تقریباً زاویه ساعت ۲ یا ۱۰ از مرکز درخت). زاویه‌های بازتر می‌توانند هنگام میوه و باردهی سنگین شده و شکسته شوند و زاویه‌های بسته‌تر منجر به بوته‌ای و بلند شدن بیش‌ازحد شاخه‌ها می‌شود و در این شاخه‌ها میوه‌ها برای برداشت بیش‌ازحد بالا هستند.

تنک کردن درخت
محل برش با خطوط قرمز مشخص شده است

در مرحله بعدی، تنک کردن درخت را ادامه دهید تا فضای خوب بین ۶ تا ۱۲ اینچ در اطراف هر شاخه وجود داشته باشد. هرچه شاخه‌ها کوچک‌تر باشند، می‌توانند به یکدیگر نزدیک‌تر باشند؛ مانند هرس تمیزکننده تمام هرس‌های تنک کننده باید با شاخه تراز باشند.

مرحله ۳: سرزنی درخت (برگشت به عقب)

آخرین مرحله آسان‌ترین مرحله است – شما در اصل درخت را کوتاه می‌کنید. ایده این است که بیرونی‌ترین قسمت درخت را هرس کنید تا شاخه‌ها به‌جای رشد طولانی و باریک، کوتاه‌تر و ضخیم شوند. این باعث می‌شود که شاخه‌ها زیر وزن میوه نشکنند، اما پومولوژیست‌ها (میوه‌شناسان) به شما می‌گویند که این عمل همچنین باعث می‌شود هورمون‌های رشد کمتری در تاج درخت فعال شوند و باعث ایجاد درختان کوچک‌تر و پربارتر شود.

سرزنی درخت به معنی قطع ۲۰ تا ۳۰ درصد از رشد سال گذشته است. شما می‌توانید رشد سال گذشته را از رشد دو سال قبل با حلقه چروک پوست که هر ساقه را محاصره کرده تشخیص دهید. بسته به قدرت درخت، این ممکن است از دو اینچ (۵ سانتیمتر) تا ۴ فوت (۱۲۱ سانتیمتر) از نوک هر شاخه به عقب باشد.

سرزنی درخت
محل برش با خطوط قرمز مشخص شده است

برخلاف مراحل قبلی، این برش‌ها به‌نوعی در هر شاخه انجام می‌شوند. محل دقیق برش نیز مهم است. هر شاخه را در نقطه‌ای به‌اندازه یک‌چهارم اینچ بالاتر از جوانه هرس کنید و رو به جهتی باشد که می‌خواهید آن شاخه در سال آینده رشد کند. به‌عنوان‌مثال، اگر شاخه دیگری در نزدیکی سمت چپ وجود دارد، هرس را به یک جوانه سمت راست شاخه برگردانید.

نکات هرس

قیچی‌های تیز برش‌های تمیز و آسان را ایجاد می‌کنند – اگر نمی‌دانید چگونه خودتان آن‌ها را تیز کنید، بسیاری از فروشگاه‌های ابزار و ادوات کشاورزی این خدمات را با هزینه کمی ارائه می‌دهند.

به‌عنوان یک معیار پیشگیری از بیماری، تیغه‌های قیچی هرس خود را به مدت ۳۰ ثانیه در محلول الکل ایزوپروپیل فرو کنید تا قبل از انجام هرس برای درخت دیگر، آن‌ها را ضدعفونی کنید.

چوب‌های هرس شده را از اطراف درخت جمع کرده و آن‌ها را دور بیندازید – مخصوصاً اگر حاوی عوامل بیماری‌زا باشند.

استفاده از چسب هرس و باغبانی فراموش نشود.

هرس شاخه و برگ درختان

جمع‌بندی

هرس یک قسمت اساسی در مراقبت از درختان میوه است. اگر می‌خواهید درخت جوان یا تازه کاشته شده شما سریع‌تر رشد کند برای تحریک رشد شدید می‌توانید در اواخر زمستان آن را هرس کنید. این بدان معنی است که هنگامی‌که بهار فرامی‌رسد، درخت انرژی خود را برای رشد شاخه‌های بی‌کیفیت هدر نمی‌دهد. در عوض، این انرژی را برای رشد بهترین شاخه‌ها متمرکز می‌کند.

بعضی از باغداران دوست دارند در بهار درخت را هرس کنند. مزیت هرس در این زمان این است که شما می‌توانید شاخه‌هایی را که در زمستان دوام نیاورده‌اند شناسایی و حذف کنید. این امر مخصوصاً در مورد درختان حساس مانند هلو یا زردآلو بسیار صدق می‌کند.

هرس پاییزه ایده خوبی نیست. به این دلیل که هروقت شاخه‌ای از درخت را قطع کنید، شما یک زخم هرس ایجاد می‌کنید. هرس در فصل رشد مشکلی ندارد چون درخت در طی چند روز با یک‌لایه سلول محافظ شروع به ترمیم زخم می‌کند؛ اما در پاییز، رشد کند شده است و ممکن است درخت قادر به ترمیم جای زخم نباشد.

اگر در زمستان یا تابستان شاخه‌ای بیمار را مشاهده کردید، معمولاً بهتر است آن را از بین ببرید و هرس کنید تا بیماری هایی مثل گره سیاه، شانکر یا آتشک در داخل درخت و به درختان همسایه سرایت نکند.

مقالات مرتبط

منابع

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۹ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۵۱۴

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۶۲ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. محمود قربانیان
    ۱۴۰۲/۰۵/۰۳

    بسیار عالی بود ممنون

  2. محمد رضائی
    ۱۴۰۱/۰۸/۱۰

    آمورنده بود مطالب نوشته شده خیلی ممنون

  3. محمد صالحی فر
    ۱۴۰۱/۰۴/۲۴

    باسلام
    بسیارعالی ومفید

    • آبان
      ۱۴۰۱/۰۴/۲۸

      ممنون از نگاه شما

  4. سيد جواد نجفي
    ۱۴۰۱/۰۴/۰۹

    با سلام
    من تازه با اين سايت آشنا شدم و اطلاعات ارزشمندي را در آن ديدم كه براي فرد كم تجربه و تازه كاري چون من بسيار مفيد بود. بابت به اشتراك گذاشتن تجارب ارزنده از سركار خانم مهندس عليزاده كمال تشكر را دارم. ولي هنوز صدها سوال و ابهامات بي پاسخ در ذهنم فكر مرا بخود مشغول ساخته است. گرچه به لطف اينترنت يا موسسات كشاورزي ميتوان براي بعضي ابهامات پاسخ مناسب يافت ولي كافي نيست و نظرات كارشناسانه افراد خبره مانند سركار خانم مهندس عليزاده ميتواند راهنما و كارساز باشد. سوال اينجاست ميتوان در واتس آپ و در پي وس سوالالت خود را مطرح كنيم؟ با تشكر

  5. فریبا حسینی
    ۱۴۰۱/۰۴/۰۷

    سلام
    من بتازگی باغبانی را شروع کردم و از اطلاعات باغبانی چیزی نمی دونم مقاله شما بسیار سلیس ، روان و قابل فهم هست و برای من مبتدی بسیار مفید بود.
    با تشکر از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتتان

    • آبان
      ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

      ممنون از نگاه شما

  6. میر کمال
    ۱۴۰۱/۰۲/۰۲

    با سلام
    هرس نهال دو ساله بادام در اواخر اسفند خطر سرمازدگی در سرمای احتمال بعداز هرس نداره؟

  7. م فاضل
    ۱۴۰۱/۰۱/۰۹

    سلام. سپاس. کامل و مختصر و مفید . باز هم تشکر

    • آبان
      ۱۴۰۱/۰۱/۱۰

      ممنون از نگاه شما

  8. س علیمحمدی
    ۱۴۰۰/۱۲/۰۵

    با درود فراوان به محضر پر مهر سرکار خانم مهندس علیزاده عزیز
    از مطالب ارزشمند و ذیقیمت آن بزرگوار نهایت استفاده و بهره را بردیم و امیدوارم که خداوند به شما و خانواده محترم طول عمر با عزت توام با تندرستی عنایت فرماید تا همچنان از مطالب و علم و معرفت شما بزرگوار بهره مند گردیم .
    با احترام – علیمحمدی از زنجان

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۲/۰۹

      ممنون از نگاه شما

  9. محمد نوری اره جان
    ۱۴۰۰/۱۱/۲۲

    سلام و ارزوی موفقیت شما بزرگوارن وهمه عزیزان طبیعت دوست / تشکر میکنم از راهنمایی مفیدتان واما بنده تعدادی درختان بزرگ سیب وگیلاس و الو زرد و….در باغ دارم که حدو.دا” ۸ ساله هستند اما اصلا” بار نمیدهند در صورت امکان راهنماییم کنید . با تشک فراوان

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۲/۰۲

      عوامل مختلفی از جمله هرس نا مناسب، نوع رقم، عدم وجود گرده افشان،آفات و بیماری ها و نیز شرایط نا مساعد محیطی در کنار کمبود مواد غذایی باعث بروز این عارضه می شود. لطفا جهت بررسی بهتر با کارشناسان ما در تماس باشبد

  10. عباس تقی نژاد
    ۱۴۰۰/۱۰/۲۰

    سلام خسته نباشید بابت مطالب خیلی آموزنده .من عباس تقی نژاد هستم .فقط یه سوال داشتم.باخچه من ۳۰ الی ۴۰ نهار دو و سه و چهار ساله دارم.پاییز زمانی که برگها هنوز سبز بودن واومدن و هرس کردن ۲۰آبان بود.سوالم اینه به نظرتون من در بهار مشکل پیدا نکنم در رشد و میوه.چون برگها سبز بودن .هرس کار گفت مشکلی نداره .اما انگار طبق مطالب شما مواد مغزی هنوز به ریشه نرفته بود.ممنون میشم بهم یک جواب بدین . از تبریز هستم .۰۹۱۴۶۴۰۹۷۴۲ واتساپ کنید ممنون میشم .

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۰/۲۰

      سلام
      دوست برای دریافت جوابتون میتونید از طریق واتس اپ به این شماره پیام بدید:
      ۰۹۱۲۰۲۲۷۰۹۹

  11. عباس تقی نژاد
    ۱۴۰۰/۱۰/۲۰

    سلام خسته نباشید بابت مطالب خیلی آموزنده .من عباس تقی نژاد هستم .فقط یه سوال داشتم.باخچه من ۳۰ الی ۴۰ نهار دو و سه و چهار ساله دارم.پاییز زمانی که برگها هنوز سبز بودن واومدن و هرس کردن ۲۰آبان بود.سوالم اینه به نظرتون من در بهار مشکل پیدا نکنم در رشد و میوه.چون برگها سبز بودن .هرس کار گفت مشکلی نداره .اما انگار طبق مطالب شما مواد مغزی هنوز به ریشه نرفته بود.ممنون میشم بهم یک جواب بدین . از تبریز هستم .۰۹۱۴۶۴۰۹۷۴۲ اس ام اس کنید ممنون میشم .

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۰/۲۰

      سلام
      دوست برای دریافت جوابتون میتونید از طریق واتس اپ به این شماره پیام بدید:
      ۰۹۱۲۰۲۲۷۰۹۹

  12. مریم ولی پور
    ۱۴۰۰/۱۰/۰۱

    ضمن سلام و آرزوی سلامتی
    این مقاله بسیار جامع و کامل و قابل درک برای همچون منی است که مشتاق آموزش مهارت باغداری به شکل علمی و اصولی هستم.

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۰/۰۶

      ممنون از توجه شما

  13. عزت اله منافی
    ۱۴۰۰/۰۹/۲۲

    سلام ممنون از مطالب مفیدتان
    بنده حدود ۱۰۰نهال(ازانواع مرکبات سیب گلابی گیلاس و…)که از نهال فروشی خریده ودوسال است درزمینی کنار رودخانه درشمال کاشته ام تقریبا رشد متوسطی دارند اما فکر میکنم رضایت بخش نیست کود شیمیایی وحیوانی وسمپاشی را انجام داده ام زمینش تقریبا سفت ‌خاک متمایل به نارنجی دارد ممنون میشم راهنمایی کنید جهت باروری بهتر چکار کنم ضمنا یکی از دوستان میگن اگه یک سرویس خاک سیاه درزمین پخش کنی کل خاک زمین با کیفیت میشه نمی‌دونم درسته یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۰/۰۶

      اضافه کردن خاک کار عاقلانه ای به نظر نمی آید. پیشنهاد ما این است که ابتدا در این فصل یک آنالیز خاک انجام دهید تا با مشکلات خاک خود به صورت دقیق آشنا شوید و سپس بر اساس آنالیز، تغییرات لازم توصیه شود.

  14. وهاب وکیلی از تبریز
    ۱۴۰۰/۰۹/۱۲

    سلام. مطالب عالی و بسیار آموزنده بود. ممنون.

  15. اصغرعلی ویردی بیگی
    ۱۴۰۰/۰۹/۰۷

    سلام عالی بود

  16. علي هادي لطفا در واتساپ جواب را بگذاريد 09305386489
    ۱۴۰۰/۰۹/۰۵

    ممنون ازمطالب مفيدتان خواستم كمكم كنيد نهالهاي زردالو ما خيلي شيره ميدهند براي رفع اين بيماري روش يا دارويي تجويز كنيد ضمنابراي كرم سرشاخه خوار نهال گردو سم ديازينون پارسال زدم ولي زيادموثرنبود دارويي تجويز كنيد باتشكر

    • مدیر سایت
      ۱۴۰۰/۰۹/۰۵

      تصویر شیره زدگی را به اینستاگرام ما به آیدی abanagricom ارسال کنید

  17. علي هادي
    ۱۴۰۰/۰۹/۰۵

    خوب بود

  18. مهرداد ابراهیمی
    ۱۴۰۰/۰۸/۱۷

    با سلام
    در عین سادگی جامع و قابل فهم بود

  19. سید جواد قریشی
    ۱۴۰۰/۰۸/۱۱

    سلام بر شما از توضیحات عالیتان متشکرم . مطالب دیگر هم بگذارید

  20. مهناز بامیزان
    ۱۴۰۰/۰۸/۰۷

    ممنون از اطلاعات مفیدتون

    • اصغرعلی ویردی بیگی
      ۱۴۰۰/۰۹/۰۷

      سلام عالی بود

  21. مرتضی آذرگون
    ۱۴۰۰/۰۸/۰۷

    سلام خانم مهندس واقعا عالی و بسیار مفید بود چقدر تونسته بودید در یک متن کل هرس را مفید بگید عالی عالی

    • فرشاد جبروتى
      ۱۴۰۰/۰۹/۰۸

      سلام
      ممنون از مطالب مفيدتان

  22. شهرام رمضانی
    ۱۴۰۰/۰۷/۲۱

    سلام ممنون از اطلاعات مفید شما، فقط لطف بفرمایید توضیح بدید یک شاخه بارور را چگونه از یک شاخه نابارور تشخیص دهیم مخصوصا در درخت انگور، ممنون

    • مدیر سایت
      ۱۴۰۰/۰۷/۲۵

      از روی جوانه های گل در دانه داران و هسته داران میشه تشخیص داد ولی در انگور اکثر شاخه ها بارور هستند و اگر بار نمی‌دهند مشکل تغذیه ای وجود دارد.

  23. جلیل رضانیا با موبایل 09183144636همدان (ایمیل ندارم)
    ۱۴۰۰/۰۷/۱۷

    سلام
    مقاله خوب و خلاصه ای بود من هرس پاییزه انجام دادم حالا چکاری کنم که درخت تقویت شد(با توجه به اینکه گفتید هرس پاییزه خوب نیست)
    بهترین زمان دادن کود رو هم اعلام بفرمایید

    • مدیر سایت
      ۱۴۰۰/۰۷/۱۷

      در این فصل در اسرع وقت از سولوپتاس استفاده و در اسفند ماه از چالکو کامل استفاده کنید

  24. Abdullah Elmi
    ۱۴۰۰/۰۷/۱۰

    بسیار عالی

  25. عبدالکریم ستاری
    ۱۴۰۰/۰۷/۰۹

    ممنون بسیار کامل و مفید بود. عالی عالی

  26. مسعود معصومی از مراغه
    ۱۴۰۰/۰۷/۰۶

    با عرض خسته نباشید برای مبارزه با پسیل گلابی چه پیشنهادی دارید و بعضی از درختان گیلاس یهویی خشک میشوند یعنی درخت سالم در عرض چند روز برگها بی حال میشوند و شروع به زرد شدن میکنن و بهار بعد یه رشد مختصری میکنن و بعد خشک میشن در ضمن درختان خشک شده در مناطق مختلف باغ هستند یعنی درختان مجاور درخت خشک شده سالمند فکر میکنم این نشانگر اینه که خشک شدن مربوط به خاک و ابیاری نیستش .با تشکر از محبتتان

    • مدیر سایت
      ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

      برای پسیل از مخلوط استامی پراید و دورسبان استفاده کنید.
      در مورد خشکیدگی ناگهانی فقط دو احتمال هست
      کرم سفید ریشه و یا پوسیدگی ریشه که بایستی خاک و ریشه از نزدیک بررسی بشه

  27. مسعود معصومی از مراغه
    ۱۴۰۰/۰۷/۰۶

    عالی بود ممنون

  28. یوسف محمدی
    ۱۴۰۰/۰۵/۲۹

    باسلام و خسته نباشید و تشکر فراوان بابت مطالب مفیدتان
    در باغمان درختان گلابی وجود دارد که میوه هایشان نرسیده حتی رسیده هایشان هم داخلشان قهوه ایی تیره شده آمد حتی میوه هایشان موقع خوردن دهان را کز میکند
    ممنون میشم در این زمینه راهنمایی های لازم را مبذول نمایید
    با تشکر

    • مدیر سایت
      ۱۴۰۰/۰۵/۲۹

      چند احتمال وجود دارد: ۱. درخت کمبود کلسیم دارد
      ۲. کمبود بر دارد
      ۳. از کود نیتروژن بیش از حد استفاده کرده اید
      ۴ . میوه ها دچار مگس میوه هستند.
      برای تشخیص دقیق بایستی باغ از نزدیک ویزیت شود

  29. غلامحسین محمد ی کریم
    ۱۴۰۰/۰۵/۲۹

    عالی بود

  30. انوش
    ۱۴۰۰/۰۴/۱۱

    با درود. چرا درخت گیلاس شیره میدهد و آیا برای درخت مضر است؟درمانی وجود دارد؟

    • دکتر علی روشن بخش
      ۱۴۰۰/۰۴/۱۲

      سلام
      بله کاملا مضر است. اما باید تیپ ترشح شیره بررسی شود تا راه درمان برای آن را توصیه کنیم.

      • انوش
        ۱۴۰۰/۰۴/۱۲

        ممنون از شما

  31. فرشاد
    ۱۴۰۰/۰۳/۲۵

    سلام. خدا قوت. عالی بود

    • حافظ بهاری
      ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

      سلام
      سپاس از نظرتان

  32. کامران قدرجانی
    ۱۴۰۰/۰۲/۲۲

    باسلام .
    من یک درختچه کاج تاکسوس دارم .سال گذشته اونو هرس کردم وبهارگلدانشو عوض کردم.
    ولی امسال برگهایی که درامدند ازنظر اندازه خیلی بزرگتر ازبرگهای سال قبل هستند.
    خواستم بدونم بنظرتون دلیلش چیه.
    تقریبا برگهای جدید۳ تا ۴ برابر لزرگتر شدند.

    • دکتر علی روشن بخش
      ۱۴۰۰/۰۲/۲۳

      سلام
      خیلی طبیعی هست به دلیل اینکه محیط کوچک گلدان اجازه نمی‌دهد برگ‌های بزرگ داشته باشد.
      اندازه واقعی برگ‌ها همین‌هایی است که پس از تعویض گلدان رشد کرده‌اند.

  33. مرجان رفیعی
    ۱۴۰۰/۰۲/۲۲

    سلام خسته نباشید من یک درخت آلبالو و دوتا درخت ظاهرا آلو دارم که هنوز یکیشون محصول نداده بعد از سالها به اسم درخت گوجه سبز قلوه ای خریدم و ۴ تا انگور دارم من الان مطالب مفید شما خوندم و اشتباه کردم پاییز هرس کردم و خیلی هم زیاد هرس کردم واقعیت هیچکدوم از درختها شکوفه نزدن در صورتیکه آلبالو هرسال خوب میوه میداد ، بنظرتون دیگه هرس نکنم درختها چون وارد هم نیستم .ممنون از اطلاعات عالی

    • دکتر علی روشن بخش
      ۱۴۰۰/۰۲/۲۵

      سلام
      هرس درخت یک کار بسیار تخصصی و حساس هست و هر درختی هرس مخصوص به خودش را دارد. اینکه فرمودید آلبالو هرس کردید ما آلبالو را هرس نمی‌کنیم و گیلاس را کم هرس می‌کنیم. از طرفی دیگر هلو و شلیل هرس سنگین می‌شوند و شاید یکی دوتا شاخه را نگه‌داریم. بنابراین هرس هر درخت متفاوت است و فیلم‌های هرس مخصوص هر درخت در اینترنت وجود دارد. اگر هرس را به فرد متخصص بسپارید خیلی بهتر است.

  34. انوش
    ۱۴۰۰/۰۲/۱۷

    اگر شاخه‌های قائم، کاملاً عمودی یا ” watersprouts ” – حذف نشوند برای درخت مشکل ساز خواهد بود.

    • مهندس راضیه علیزاده
      ۱۴۰۰/۰۲/۱۸

      سلام
      ممنون از ثبت نظرتان
      این شاخه‌ها فقط رشد رویشی دارند و گل و میوه تولید نمی‌کنند؛ بنابراین انرژی درخت برای رشد این شاخه‌ها هدر می‌رود و به‌جای اینکه انرژی درخت صرف شاخه‌های مناسب شود صرف این شاخه‌ها می‌شود، همین‌طور باعث شلوغ‌شدن کانوپی درخت و در نتیجه نرسیدن نور کافی به بقیه شاخه‌ها می‌شوند. ٰهدف‌مان از هرس حذف شاخه‌های اضافه و غیر مفید است.

  35. مهدی علیزاده
    ۱۴۰۰/۰۱/۰۶

    سلام.ممنون از مطالب مفیدتون.درخت زردآلویی در باغچه مانند پشت مغازه ما بصورت اتفاقی از هسته های رها شده در اونجا رشد یافته.چند روز قبل برای هرس رفتم یه بررسی بکنم که برخلاف انتظار قسمتی از درخت شکوفه زده و گلهاش درحال شکفتن بود.آیا قسمتهای دیگر درخت را الان میشه هرس کرد؟

    • حافظ بهاری
      ۱۴۰۰/۰۱/۱۰

      سلام
      برای هرس حتی اگر گل هم داده است محدودیتی ندارید و میتوانید انجام دهید اما با هرس کردن تنش و استرس به درخت و با ضربه و تکان هایی که موقع هرس به درخت وارد می‌شود شکوفه‌های بیشتری می‌ریزد.

  36. ناظری
    ۱۳۹۹/۱۰/۲۳

    سلام و تشکر از مطالب مفیدتان،بنده یک گلخانه جدیدالاحداث ۵۰۰ متر مساحت زیر کشت دارم خاک آن ۶ تن کود گوسفندی پوسیده و ۹ تن ماسه شسته ۰۶ اضافه کردم و برای حذف گیاه هرز و ضدعفونی و قارچ کشی بستر قبل از کشت چه پیشنهادی دارید،سپاس

    • حسام بهاری
      ۱۳۹۹/۱۰/۲۵

      با سلام.
      ممنون از ثبت دیگاه ارزشمندتان.
      برای از بین بردن بذور علف میتوانید از علفکش تریفلوراین استفاده کنید و با یکبار آبیاری و رویش علف های هرز باقی مانده از علفکش پاراکوات استفاده کنید.
      برای ضد عفونی خاک تنها راه استفاده از قارچکش تیوفانات متیل به صورت دوره ای است

  37. علی موسوی
    ۱۳۹۹/۱۰/۱۷

    ئ ود بر شما مطالب مفید جامع وکاربردی هستند از اینکه بدینوسیله به دیگر همکاران و کشاورزان عزیز کمک به افزایش سطح معلومات و آگاهی میفرمائید صمیمانه‌ سپاسگزارم

    • حافظ بهاری
      ۱۳۹۹/۱۰/۱۸

      با سلام
      ممنون از ثبت دیدگاه ارزشمندتان، باعث خرسندی ماست.
      تیم ما تمام تلاش خود را می‌کند تا آگاهی و دانش کشاورزان عزیز ارتقا یابد و به‌روز باشد. حتما پیشنهادات و انتقادات خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*