پرسودترین محصولات در کشت گلخانه‌ای

کشت گیاهان در گلخانه از مدت‌ها پیش در سراسر جهان آغاز و با گذشت زمان، صنعتی‌تر شده است. به‌طورکلی دلیل کشت گیاهان در گلخانه‌ها، فراهم‌کردن محیط مناسب رشد گیاه در مناطق و یا فصولی هست که امکان رشد گیاه در آن وجود ندارد و یا راندمان بالایی ندارد. ازآنجایی‌که گلخانه یک مجموعه اقتصادی در نظر […]

پرسودترین محصولات کشت گلخانه ای

کشت گیاهان در گلخانه از مدت‌ها پیش در سراسر جهان آغاز و با گذشت زمان، صنعتی‌تر شده است. به‌طورکلی دلیل کشت گیاهان در گلخانه‌ها، فراهم‌کردن محیط مناسب رشد گیاه در مناطق و یا فصولی هست که امکان رشد گیاه در آن وجود ندارد و یا راندمان بالایی ندارد. ازآنجایی‌که گلخانه یک مجموعه اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، کشت محصولات در آن نیز بایستی توجیه اقتصادی داشته باشد. اما از بین محصولات گلخانه، محصولاتی وجود دارد که علاوه بر توجیه‌پذیر بودن از نظر اقتصادی، معمولاً عایدی بیشتری را نصیب گلخانه داران می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با پرسودترین محصولات قابل‌کشت در گلخانه آشنا کنیم؛ بنابراین تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

نسخه صوتی مقاله

توجیه‌پذیری اقتصادی کشت محصولات گلخانه‌ای

این نکته بسیار مهم است که برنامه کشت هر محصولی باید به نحوی تنظیم شود که در بازار مناسب خود ارائه شود. برای مثال بایستی هنگامی گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به بازار عرضه شود که کشت‌های خاکی تمام شده و در بازار محصول آن وجود ندارد؛ بنابراین توجه به برنامه‌ریزی کشت بسته به منطقه اولین و مهم‌ترین عامل تعیین اقتصادی بودن کشت در گلخانه است.

برخی از محصولات نیز ازآنجایی‌که در بازار منطقه به‌صورت کشت خاکی وجود ندارد و یا مقدار آن بسیار کم است، نیاز به برنامه‌ریزی برای کشت نداشته و تقریباً در تمام فصول سال بازار خود را حفظ می‌کنند.

عوامل دیگر نظیر هزینه‌های اولیه ساخت سازه و تأمین مواد اولیه، هزینه کارگری، هزینه‌های نگه‌داری (کود، سم و ادوات)، بسته‌بندی و … عوامل دیگری است که بایستی در تأسیس گلخانه مدنظر قرار گرفته و بررسی و کارشناسی شود.

پرورش گل و گیاه گلخانه‌ای

محصولات کشاورزی گلخانه‌ای قابل‌کشت در ایران

با درنظرگرفتن این موضوعات در ادامه خواهیم پرداخت به پرسودترین محصولات کشاورزی گلخانه‌ای قابل‌کشت در ایران:

گل‌های زینتی شاخه بریده

انواع گل‌های زینتی شاخه بریده از قبیل رز، ارکیده، استرلیتزیا، لیلیوم، آنتوریوم، گلایل، ژربرا و … از قدیم جز پرسودترین و پربازده‌ترین محصولات گلخانه‌ای به شمار می‌آمدند. این محصولات با اینکه سود بسیار بالایی برای گلخانه دار به ارمغان می‌آورند، اما از جهتی نیاز به سرمایه اولیه و هزینه‌های نگه‌داری بالا دارند.

باتوجه‌به عمر پایین این گل‌ها بایستی بازار هدف قبل از تولید شناسایی شود تا هنگام عرضه، گلخانه‌دار دچار مشکل نشود. ایجاد بسته‌بندی مناسب و توجه به کیفیت محصول و یا کشت ارقام جدید حاشیه سود شما بالاتر نیز خواهد برد.

پرورش و تولید گل های شاخه بریده

نشا

تأسیس گلخانه تولید نشا گیاهان مختلف درست قبل از شروع فصل کشت خاکی آن ایده بسیار پول‌ساز و مناسبی است. ازآنجایی‌که سیستم کشاورزی ایران تمایل زیادی به صنعتی شدن پیدا کرده است، استفاده از نشا به‌جای کاشت بذر در زمین بسیار پرطرف‌دار شده است.

انواع صیفی‌جات مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، کدو، هندوانه، طالبی و… مدت‌هاست که به شکل نشا کشت می‌شوند. اخیراً محصولاتی مثل کاهو، کلم، کرفس و حتی ذرت نیز به این جمع پیوسته‌اند و احتمالاً محصولات دیگر هم به این جمع بپیوندند.

تأسیس گلخانه نشا می‌تواند این امکان را به شما بدهد تا باتوجه‌به طول زمان کشت نشا (حدود ۲ ماه) به‌صورت فصلی کارکرده و خارج از فصل اقدام به کشت سایر محصولات نمایید. تولید نشاء زیروبم‌های خاص خود را دارد و بایستی حتماً تحت‌نظر کارشناس خبره صورت پذیرد. پیش‌فروش نشاهای تولیدی و یا عقد قرارداد کشت نیز ایده هوشمندانه‌ای است.

در صورتی که علاقه‌مند به کشت نشا هستید، مقالات زیر را بخوانید:

کشت انواع نشا در گلخانه

توت‌فرنگی

در سالیان اخیر کشت گلخانه‌ای توت‌فرنگی به دلیل درخواست بازار در خارج از فصل کشت، به شدت افزایش‌یافته و این محصول باقیمت‌های مناسبی در فصل زمستان و بهار به بازار عرضه می‌شود.

گلخانه کشت بدون خاک توت فرنگی

کشت توت‌فرنگی تقریباً آسان‌تر از دو مورد قبلی بوده ولی همچنان برای کشت اقتصادی سرمایه اولیه بالایی را می‌طلبد. معمولاً این محصول با بسته‌بندی‌های خاص به بازار عرضه می‌گردد که علاوه بر نگهداری بهتر از محصول، حاشیه سود بهتری را نیز ایجاد می‌کند.

ایجاد یک خزانه نشا برای گلخانه دارای توت‌فرنگی عامل اولیه هزینه‌بردار دیگری است که در صورت اجرا هزینه‌های آتی آنها را کمتر خواهد کرد.

مقالات مرتبط برای دوست‌داران کشت توت‌فرنگی در گلخانه:

گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی

زعفران

زعفران به‌عنوان یک محصول لوکس، صادراتی و گران‌قیمت اخیراً در شرایط گلخانه‌ای کشت و محصول آن با راندمان قابل‌قبول برداشت شده است. حتی در برخی مواقع میزان برداشت این محصول در شرایط گلخانه بیشتر از مورد مشابه در زمین زراعی بوده است.

کشت زعفران در گلخانه
منبع عکس: https://iranpress.com/content/16211

معمولاً زعفران را در گلخانه به‌صورت پله‌ای و عمودی کاشت می‌کنند که همین عامل سبب افزایش راندمان استفاده از فضای گلخانه شده و در نتیجه میزان محصول برداشتی را بیشتر و اقتصادی‌تر می‌کند. پیازهای زعفران قیمت بالایی داشته و خرید اولیه آن ملزم به سرمایه‌گذاری بالا است. از طرفی نیازهای نگه‌داری این گیاه شامل کود، سم، آبیاری و سایر نهاده‌ها کمتر از موارد دیگر بوده که این عامل کاشت این محصول را توجیه‌پذیرتر می‌نماید. اگر علاقه‎مند به زعفران هستید در ادامه کاشت، داشت و برداشت زعفران را مطالعه کنید.

کشت گلخانه‌ای زعفران
منبع عکس: https://iranpress.com/content/16211

میوه‌های استوایی

میوه‌هایی نظیر میوه‌های کاکتوس، آناناس، پشن فروت، موز، پاپایا و سایر محصولاتی که در نواحی گرمسیری رشد می‌کنند از نظر اقتصادی بسیار پرسود بوده و عملکرد مناسبی نیز در شرایط گلخانه‌ای از خود بروز می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله کشت میوه‌های گرمسیری در گلخانه را حتما مطالعه کنید.

شرایط کشت آناناس در گلخانه

البته ذکر این نکته ضروری است که معمولاً سرمایه اولیه برای احداث این گلخانه‌ها به دلیل فصلی نبودن محصولات، بالا ارزیابی شده و نگه‌داری این محصولات نیز نیاز به تخصص بالایی دارد. بازار این محصولات نیز خاص بوده و مانند موارد دیگر همه‌گیر نیست و گاهاً نیاز به بازاریابی و حتی بازارسازی خواهد داشت.

شرایط پرورش کاکتوس در گلخانه

گیاهان داروئی

انواع گیاهان داروئی مانند گل‌گاوزبان، مریم‌گلی، رازیانه، زنجبیل، آویشن و … را می‌توان در هر فصلی در شرایط گلخانه‌ای کشت نمود.

این دسته از گیاهان باتوجه‌به اینکه نگه‌داری معمولاً ساده‌تری دارند، هزینه‌های اولیه تولید کمتری نیز به خود اختصاص می‌دهند. اما از طرفی بازار این محصولات کمتر از موارد قبلی است ولی همچنان جز پرسودترین محصول گلخانه‌ای به شمار می‌روند.

گیاهان داروئی دارای کشت آسان‌تری هستند و فقط در مورد گیاهان داروئی گل‌دار (مانند گل‌گاوزبان) نگه‌داری تخصصی‌تری می‌خواهند. همچنین معمولاً نیاز آبیاری و کوددهی بسیار کمتری دارند که همین موضوع باعث اقتصادی‌تر شدن کشت آنها می‌گردد. در ادامه مقاله نحوه پرورش گیاهان دارویی را بخوانید.

گیاهان دارویی

گوجه‌فرنگی

این محصول بی شک رتبه اول کشت محصولات گلخانه‌ای در ایران را به خود اختصاص داده است. برنامه زمانی کشت در این محصول عامل اصلی تعیین‌کننده اقتصادی بودن یا نبودن آن است. گوجه‌فرنگی به دلیل تناژ بالایی که تولید می‌کند، اگر در فصل نبود گوجه‌فرنگی مزرعه‌ای (اواسط پاییز تا اوایل زمستان) به بازار عرضه شود، سود بسیار کلانی را عاید گلخانه داران می‌نماید. نگه‌داری از گوجه‌فرنگی در شرایط گلخانه‌ای نیز نکات خاص خود را دارد اما فراگیری آن بسیار راحت‌تر از موارد دیگر است.

مقالات مرتبط

گلخانه تولید گوجه فرنگی

انواع فلفل

فلفل مدت‌هاست که در بازار ایران قیمت خوبی دارد و معمولاً مانند صیفی‌جات دیگر دچار نوسان شدید قیمتی نیست. نگه‌داری از فلفل نیز معمولاً دشواری خاصی نداشته و بنابراین به‌عنوان یکی از محصولات پرسود گلخانه‌ای معرفی می‌گردد. کشت انواع خاص فلفل باتوجه‌به غنی بودن ارقام آن در دنیا می‌تواند سود بیشتری را نیز نصیب شما کند.

مقالات مرتبط

نخ کشی فلفل در گلخانه
گلخانه کشت خاکی فلفل

خیار

خیار گلخانه‌ای نیز مانند فلفل معمولاً قیمت‌های مناسب و به‌دوراز نوسانی در بازار دارند. تناژ برداشتی خیار نیز به نحوی است که می‌تواند سود خوبی را ایجاد نماید. خیار مانند تمام صیفی‌جات دیگر حالت تازه‌خوری داشته و درصورتی‌که نتوان آن را در موعد مناسب به فروش رساند، از بین خواهد رفت و گلخانه دار را دچار مشکل خواهد نمود.

مقالات مرتبط

گلخانه تولید خیار

سبزی

شاید شنیدن نام این محصول برای شما در این لیست عجیب به نظر بیاید. کاشت سبزی از چند جهت بسیار اقتصادی و سودآور است. اول اینکه در فصل سرما کشت مزرعه‌ای سبزی ناممکن است و این محصول در زمستان قیمت‌های بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد در ضمن سرمایه اولیه برای کشت این گیاهان تنها محدود به تجهیزات اولیه گلخانه‌ای است.

نیاز کود و سم این گیاهان اندک است و از همه مهم‌تر شما به‌عنوان گلخانه دار می‌توانید چندین بار از این محصولات برداشت انجام دهید که همین عامل حاشیه سود شما را به شدت بالا می‌برد. جهت راندمان بهتر نیاز به خاک شنی و سبک خواهید داشت و پیشنهاد می‌کنیم نحوه تهیه خاک را مطالعه کنید.

برای فروش در زمان مناسب و افزایش سود بایستی مشتریان خود را قبل از برداشت پیدا نمایید. این نکته را فراموش نکنید که انبارداری برای سبزی بی معناست و حتماً بایستی محصول خود را پیش‌فروش کرده باشید وگرنه قطعاً ضرر خواهید کرد.

مقالات مرتبط

کشت سبزیجات در گلخانه

کاهو رنگی

انواع کاهوهای رنگی که به کاهوهای فرانسوی نیز معروف هستند اخیراً در بازار موردتوجه قرار گرفته‌اند. این محصولات رسیدگی بالایی طلب می‌کند اما ازآنجاکه بازار خاص و تقریباً لوکس پسندی دارد علاوه بر صادرات می‌توان روی فروش در بازار داخلی آن نیز حساب ویژه باز کرد.

این محصول نیز مصرف تازه‌خوری داشته و بایستی قبل از برداشت بازار آن را پیدا کرد. دوره برداشت این محصول به نحوی است که می‌توان سه الی چهار بار در سال از آن برداشت نمود که خود این موضوع حاشیه سود این محصول لوکس را جذاب‌تر می‌کند.

نتیجه‌گیری

انتخاب محصول مناسب جهت کشت در گلخانه بستگی فراوانی به عواملی نظیر منطقه، فصل، کشش بازار و سرمایه اولیه موردنیاز دارد. انتخاب درست و با برنامه محصول شما را کمک می‌کند تا به‌آسانی به اهداف اقتصادی خود رسیده و علاوه بر تأمین هزینه‌ها سود خوبی را نیز کسب نمایید.

یادتان باشد که در تأسیس و نگه‌داری گلخانه تخصص و تجربه حرف اول و آخر را می‌زند بنابراین در این راه حتماً از کارشناسان معتبر کمک بگیرید و یا در تیم تولیدی خود کارشناس مربوطه را استخدام نمایید. برای مشاوره گلخانه می‌توانید با ما تماس بگیرید. امیدواریم محصولات گلخانه‌ای شما با برکت و پرسود باشند.

این پست برای شما مفید بود؟

با کلیک بر روی ستاره به این مقاله امتیاز دهید! (بالاترین امتیاز ستاره سمت چپ)

میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. مشارکت‌کننده‌ها: ۲۳۳

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد!

اگر این مقاله را دوست داشتید و مفید بود ...

این مقاله رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذار!

از این که این مقاله برایتان مفید نبود متاسفیم!

چگونه این مقاله رو بهبود بدیم؟

به ما بگو چطور بهتر شیم؟

منتظر دیدگاه شما هستیم! ارسال دیدگاه
۱۵ دیدگاه پرسش و پاسخ خود را درباره این مطلب ارسال کنید!
  1. Fatemeh
    ۱۴۰۰/۰۹/۲۷

    سلام ما تازه در آمل گلخانه تاسیس کردیم و درخواست راهنمایی دارم میخوام بدونم چه گل هایی رو بکاریم که تا عید برای فروش برسونیم

    • آبان
      ۱۴۰۰/۱۰/۰۶

      سلام،
      برای مشاوره و راهنمایی بیشتر با این شماره تماس بگیرید
      ۰۹۱۲۰۲۲۷۰۹۹
      باتشکر

  2. علی
    ۱۴۰۰/۰۷/۲۸

    سلام
    کدوم سینی نشا برای کشت لوبیا سبز مناسب تره
    از نظر تعداد سلول؟

    • مدیر سایت
      ۱۴۰۰/۰۷/۳۰

      زیر ۱۰۰ مناسبه

  3. نیلوفر
    ۱۴۰۰/۰۴/۱۶

    سلام مطالب عالی بود سپاسگزارم

    • حافظ بهاری
      ۱۴۰۰/۰۴/۱۷

      سلام
      سپاس از توجه شما. خوشحالیم که مفید بوده

  4. مهدی قاضی زاده
    ۱۴۰۰/۰۳/۱۰

    ممنونم از تون و واقعآ خسته نباشید میگم به شما عزیزان در بخش کشاورزی و گلخانه داری بی اقرار میگم اگه بین ما مردم ایران اللخصوص خودمو میگم اشما الگو بگیریم برای بهبود جامعه ای سالم در راستای تولید محصولات ارگانیک بدون کودهایه شیمیایی وغیره..همینکه بتونیم راه رو برای دیگران بازکنیم نگاه چند نفری رو که میخوان محصولی رو تولید کنن با آگاهی کامل قدم بردارن تا کودکان این سرزمین با آینده ای سلامت رشد کنن بخداقسم همه اینارو مدیون لطف شما عزیزان هستیم من به شخصه ممنون لطف گرمتونم اومیدوارم دلاتون زندگی تون سبز و پایدار باشه…

    • حافظ بهاری
      ۱۴۰۰/۰۳/۱۱

      با سلام
      سپاس از نظرتان، بسیار خوشحالیم که فعالیت‌ها و آموزش‌ها مورد توجه شما قرار گرفته است و توانسته به شما کمک کند.
      تیم آبان در تلاش است تا با آموزش های به‌روز و کاربردی، کشاورزان و افراد علاقه‌مند در مسیری مطمئن قرار بگیرند.

  5. سوده نجاری
    ۱۴۰۰/۰۲/۰۷

    سلام ،خسته نباشید،نشاء هندوانه پرورش دادیم،حدود یکماه از شروع کاشت میگذره ،التن کمی زرد شده و برگ‌هاش کمی خودش رو جمع کرده،چیکار باید انجام بدم

    • حافظ بهاری
      ۱۴۰۰/۰۲/۱۱

      سلام
      علائمی که فرمودید می‌تواند برای عوامل مختلفی باشد که باید بررسی شود بنابراین توضیحات بیشتر و کارهایی که انجام دادید، نوع بستر، نوع رقم، نوع کشت و دمای گلخانه، شرایط جوی مثل رطوبت، اشعه یو وی و همچنین عکس از ریشه، ساقه و برگ‌ها برای ما بفرستید تا راهنمایی‌تان کنیم. شماره واتساپ ۰۹۱۲۰۲۲۷۰۹۹

  6. حسین سرلک
    ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

    خیلی عالی بود
    یه سوال داشتم خواستم ببینم برای ساخت یک گلخانه ۱۰۰۰متری چقدر به تقریب هزینه لازمه بدون زمین

    • حافظ بهاری
      ۱۴۰۰/۰۲/۰۴

      سلام، درحال حاضر هزینه ساخت گلخانه از متری ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

    • فرشید
      ۱۴۰۱/۰۱/۰۶

      سلام من دارم احداث میکنم .برای هزار متر حدود یک میلیارد هزینه داره .ولی اینطور بگم چه هزار متر چه دو هزار متر و چه پنج هزار متر یک سری هزینه ها مشترک هست که حدود سیصد میلیون میشه .یعنی اگر گلخانه هزار متری بشه یک میلیارد یک گلخانه دو هزار متری میشه یک میلیارد و هفتصد

  7. محمدخانی
    ۱۴۰۰/۰۱/۲۰

    باسلام
    مطالب سایت بسیار عالی و کاملا فراگیر بود
    ممنون‌ بابت اشتراک گذاری
    همواره موفق و پیروز باشید

    • حافظ بهاری
      ۱۴۰۰/۰۱/۲۱

      سلام
      خیلی ممنون از نظرتان
      خوشحالیم که برایتان مفید بوده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*